TOYOTA AYGO X-CITE (1.0 VVT-i): I am AYGO!

0

Ďalšie mini do redakčnej zbierky! Nie MINI, ale skutočné mini auto, ktoré vyzerá „chutne“ a bude sa páčiť predovšetkým ženám. Počas testu sa mi to viackrát potvrdilo, ženy toto auto obdivovali a chceli ho mať, najlepšie ihneď! Naopak, na mužov toto auto veľmi nezapôsobilo, iba výnimočne. Tento neúspech prikladám skôr cukríkovej farbe, ako samotnému autu, ktoré je veľmi fajn.  

Cukríkové AYGO a 2-metrový chlap v ňom je kombinácia, ktorá v mnohých okoloidúcich vyvolávala úsmevné pohľady. No a čo, Treba sa predsa odlíšiť :)! Osobne som si AYGO počas testu celkom obľúbil, a to najmä kvôli jeho šikovnosti a spratnosti – rozumej obratnosti a minimálnej veľkosti. Veľa však o ňom písať nebudem, nakoľko nie je veľmi o čom. Nie je to žiadna exkluzivita s abnormálnou výbavou, ale skôr praktické mestské auto. Praktické? Áno! Onedlho vysvetlím z akého pohľadu.

„Najvýraznejšia časť auta je samotná farba – tmavoružová metalíza s označením Magenta, ktorú môžete mať iba vo výbave X-CITE. Táto farba je kontrastne zladená s čiernou strechou a ostatnými tmavými doplnkami.“

Čo si však všimnete ako prvé je, samozrejme, dizajn. Ten je podarený. AYGO je malé, ale na mňa pôsobia jeho tvary tak trošku jedovato – najviac predná maska v tvare X, ktorú veľmi pekne dopĺňajú predné svetlomety s výrazným denným LED svietením. Viac LED technológie tu nehľadajte, zostatok svetelnej techniky patrí klasickým žiarovkám. Páči sa mi však, že aj keď sú predné svetlomety klasické, tak halogén svieti za optickou šošovkou, čo vyzerá podstatne lepšie, ako klasická parabola. Prítomné sú aj hmlové svetlomety. Z boku je AYGO menej výrazné, bez špecifických prelisov a tvarov, ale v zásade mu to ani nechýba.

Zadná časť je na tom veľmi podobne, ale zaujať môže „svalnatejším“ tvarovaním zadného nárazníka, ktorý dopĺňajú čierno lakované lišty, presne tak, ako aj v prednej časti. Uvítal som aj 15“ zliatinové disky, ktoré majú 10 lúčov, peknú farbu a tvar (165/65/R15). Na tomto type vozidla by sa dali očakávať oceľové disky a puklice, ale to by nebolo tak štýlové. Za disky palec hore! Aj tu platí základná matematika, buď sa vám (alebo vašej nežnejšej polovičke) AYGO páči alebo nie. Nič iné medzi tým nie je.

Teraz sa poďme posadiť do jednoduchého interiéru, kde panujú tvrdé plasty. Vadí? Vôbec nie! Veď to nie je Lexus, ale malé a vrtké mestské vozidlo. Interiér je síce plastový, ale spracovanie je fajn. Ihneď padnú do oka tmavoružové detaily na výduchoch ventilácie, na radiacej páke, ako aj na dverách. Všetko sú to dekoračné lišty, akurát dvere sú „originál“. Lepšie povedané – plastové výplne dverí sú iba čiastočné, to ružové je holý plech. To isté platí aj pre zadné dvere. Pekným detailom, ktorý sa ženám a dievkám bude páčiť, sú ružové lemy na koberčekoch s ružovým nápisom AYGO. No, paráda! Okrem ružovej dominuje interiéru aj čierny klavírny lak, na ktorý sa exkluzívne chytá prach. Dámy, treba mať po ruke vždy utierku.

Celkové vyhotovenie interiéru je minimalistické. Palubovke dominuje 7“ dotykový LCD displej, pod ktorým sa nachádza jednoduchý panel klimatizácie. Tá je manuálna a jedno-zónová. Vodič má k dispozícii šikovný multifunkčný volant (iba ovládanie multimédií a telefónu), ktorý je prešívaný kožou. Prístrojový panel je taktiež minimalistický. Jeho dominantou je veľký rýchlomer, v strede ktorého je malý LCD displej s údajmi o aktuálnom stave vozidla. Prepínanie údajov je pomocou dvoch páčok pod displejom, čo nie je veľmi praktické. Otáčkomer je malý a digitálny, po ľavej strane rýchlomera.

Z pohľadu komfortu ide o priemer, ale v danej kategórii sa niet čo čudovať. Sedadlá sú látkové, ale pekne spracované. Predné majú integrované hlavové opierky, čo vyzerá dobre a majú aj jemné bočné vedenie. Šoférove sedadlo je nastaviteľné v troch základných polohách, vrátane výšky. Spolujazdcove iba v dvoch polohách. Posed som si však našiel relatívne rýchlo, čo ma prekvapilo a miesta som mal tiež tak akurát. Trošku mi však chýbala lakťová opierka. Pohodlie je fajn, absolvoval som s AYGOM aj dlhšiu trasu, ale nerád by som to opakoval dennodenne. Jeho revírom nie sú diaľnice, ale mesto, tam sa cíti ako doma.

Zadné sedadlá nevynikajú ničím, ale dá sa na nich pohodlne sedieť, čo je základ. Prítomné sú aj ISOfix kotviace body. Zadné operadlá sú sklápateľné a delené v pomere 50:50. Po ich sklopení rozšírite minimálny batožinový priestor na trošku väčší. Do mesta a na bežné presúvanie viac netreba, či?. Musím sa však priznať, že ja som do tohoto mini kufra napratal aj kočík (obľúbená disciplína). Išlo to ťažšie, ale dalo sa :). Ak by ste nevedeli, tak kufor netvorí klasický plech, ale zadné sklo. To sú celé piate dvere. Ešte spomeniem bočné okná. Predné dve sú elektrické a zadné manuálne – krídlové s možnosťou mierneho odklopenia.

AYGO poháňa malý 3-valec (998 cm3) s výkonom 53 kW (72 ps) a max. krútiacim momentom 93 Nm. Tento motor je spriahnutý s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkon sa môže zdať nedostatočný, ale treba si uvedomiť, že toto auto má hmotnosť iba 840 Kg. To znamená, že je celkom svižné, čo v meste oceníte a na okresných cestách alebo diaľnici sa nestratí tiež. Bol som prekvapený, keď som vyšiel s rešpektom na diaľnicu – 3,4,5, trošku plynu a na tachometri bolo zrazu 140. Hmm, tak som pribrzdil a išiel max. povolenou rýchlosťou úplne bez problémov a v pohode. Hrozivá bola iba predstava, že by to do mňa niekto napálil. AYGO je predsa len malinké a väčší náraz by mohol byť fakt hrozivý.

„Spotreba? Tá je výborná! Jazdil som bežným štýlom, teda žiadne šetrenie a letargia, ale svižné presuny. Mestský priemer sa pohyboval okolo 5 až 5,8 L/100km. Celkový priemer počas testu bol 5,2 L/100 km, čo je veľmi dobrý výsledok.“

Takže, výkonu je dosť, manuálna prevodovka sa správa výborne (dostupné aj s robotizovanou prevodovkou x-shift) a čo sa týka podvozku, tak treba prihliadať na proporcie. Filtrovať sa snaží všetky nerovnosti, ale občas to pekne započuť aj v kabíne. Báť sa však netreba, podvozok je nastavený veľmi dobre a dokonca sa vie pekne správať aj zákrutách – podržať a stabilizovať. Rušivým faktom bol občas iba hluk (aerodynamický odpor), ale zato podvozok úplne nemôže. Chcelo by to lepšie odhlučnenie kabíny. Spomeniem ešte brzdný účinok, ktorý je výborný, auto reaguje na zovretie bŕzd promptne a to aj napriek tomu, že kotúče sú iba vpredu. Vzadu sú bubnové brzdy. Nízka váha má svoje čaro.

„A prečo je teda AYGO praktické? Nejde o jeho riešenia, ale o kompaktnosť, ktorá vám vo veľkých mestách uľahčí parkovanie, manévrovanie a teda aj veľa nervov. Toto autíčko sa zvrtne takmer na päte, priemer otáčania je iba 10,2 metra.“

Posledná časť bude patriť technológiám, multimédiám a asistenčným systémom, ktorých nie je veľa, ale sú praktické a dobre použiteľné. Základom celého systému je 7“ dotykový LCD displej, pomocou ktorého sa všetko ovláda a nastavuje. Displeju sekunduje jeden USB-A port a 3,5 mm audio konektor. Nechýba ani 12V zásuvka. Na displeji vidíte základné údaje a informácie o vozidle, prepínate zdroj hudby a nastavujete pripojený telefón, teda nechýba ani Bluetooth konektivita. Integrovaná navigácia chýba, ale to vôbec nevadí (dá sa priplatiť).

Základom a perfektným prvkom je podpora aplikácií Apple Car Play a Android auto (+ mirrorlink), ktoré vám ponúknu presne takú navigáciu, aká vám vyhovuje (Waze, Sygic, Google Mapy, Apple Mapy). Tento systém mám veľmi rád a aj tu funguje spoľahlivo a bez problémov. To je z multimédií všetko, teda okrem „no name“ audio systému, ktorý neohúri, ale v malej kabíne stačí. Asistenčných systémov je málo, avšak priplatiť si ich môžete o niečo viac. V našom prípade bol prítomný iba obmedzovač rýchlosti, protišmykový systém, možnosť vypínania spolujazdcovho airbagu a parkovacia kamera. Zaujímavosťou je, že prítomné nie sú ani parkovacie PDC senzory. Ale veď načo, AYGO je tak malé, že to nie je nutné a kamera vám poskytne pekný širokouhlý výhľad za vozidlo.

 Hodnotenie TOUCHIT

I am AYGO! Tak hrdo stojí a tvrdí, že je ideálnym partnerom. Nie na život, ale do mesta. AYGO je skutočne šikovné mini autíčko, ktoré sa nestratí ani mimo mesta. Ponúka dostatočný komfort a aj keď sa to nezdá, tak na daný typ vozidla aj dostatok výkonu a svižnosti. Samozrejme, poteší aj nízkou spotrebou a jednoduchým motorom. Z pohľadu technológií tu toho veľa nenájdete, ale základ, ktorý mnohým autám chýba tu je! Apple Car Play a Android Auto je pre mňa (nás) podstatou, ktorá pokryje všetky potreby.

Asistenčných systémov by som čakal v TOYOTE viac, ale musíme brať ohľad na model. Ako všetky testované autá, tak aj AYGO som si užíval plnými dúškami, aby som vedel, ako sa s ním reálne žije. Ako druhé auto do rodiny alebo pre mladú (aj staršiu, starú) babu je toto auto veľmi fajn. No možno by stál za hriech aj trošku väčší a vybavenejší YARIS. Taktiež netreba zabúdať na konkurenciu, ktorá je aj v tomto segmente silná!

Základná technická špecifikácia – TOYOTA AYGO X-CITE 1.0 VVT-i

  • Motor: 998 cm3 / 3-valec
  • Prevodovka: 5-stupňová manuálna
  • Výkon: 53 kW (72 ps) – 6000 rpm / 93 Nm – 4400 rpm
  • Poháňaná náprava: predná
  • Rozmery: dĺžka 3465 mm / šírka – 1615 mm / výška – 1460 mm / rázvor – 2340 mm
  • Pohotovostná hmotnosť: 840 kg
  • Objem batožinového priestoru: – litrov
  • Objem nádrže: – litrov
  • Max. rýchlosť: 160 km/h
  • Zrýchlenie: 0-100 km/h – 13,8 sekundy

Auto do testu zapožičala spoločnosť: TOYOTA Slovensko

Cena testovaného modelu: od 10 309 Eur

Prečítajte si aj:

Renault Twingo GT: Ideálny partner do (veľko) mesta

Značky:

O autorovi

Svet technológií a automobilov je to, čo ma baví a napĺňa. Z oblasti technológií ma to najviac ťahá k ovociu , dronom, fotoaparátom a inteligentným zariadeniam (IoT). Svet automobilov, ale aj motoriek ma zaujíma od detstva. Priťahuje ma úplne všetko, čo má kolesá. Vo voľnom, ale i pracovnom čase rád fotografujem, cestujem, testujem a píšem.

Pridaj komentár