Koncom roka 2014 spoluzakladateľ a generálny riaditeľ Uberu, Travis Kalanick, odletel do Pittsburghu na misiu: zamestnať desiatky svetových odborníkov na autonómne vozidlá z univerzity Carnegie Mellon, ktoré sa pýši oddelením robotiky, aby ich presvedčil spolupracovať na projekte autonómnych vozidiel, ktoré by jazdili bez vodiča a tak dopravovali zákazníkov do určených cieľov.

Jednania neboli vôbec jednoduché a dokonca samotný John Bares, ktorý založil 13 rokov pred oddelením robotiky na Carniege aj národné inžinierske centrum robotiky, odmietol Travisa trikrát. Nakoniec sa nechal presvedčiť a Bares v januári 2015 prijal Uber ako projekt a začiatkom roka 2016 najal ďalšie stovky inžinierov, odborníkov z oblasti robotiky a dokonca aj niekoľko automechanikov, aby sa pripojili k tomuto výskumu, ktorého cieľom je nahradiť viac ako 1 milión ľudských vodičov tými robotickými a to čo najrýchlejšie.

Tento mesiac Uber dal možnosť zopár vybraným novinárom nahliadnuť na automobilovú flotilu štrnástich áut značky Ford Fusion, ktoré mohli redaktori aj otestovať a 100 kusov športovo-úžitkových vozidiel Volvo XC90, ktoré sú vybavené kamerami, radarom, lasermi, GPS prijímačom a rôznymi inými snímacími prvkami. Tieto vozidlá majú zatiaľ uzavretú len dočasnú spoluprácu a samotný Uber sa neprieči spolupráci aj s inými automobilkami.

Od polovice septembra majú možnosť si vyskúšať tieto autonómne autá aj vybraní užívatelia Uberu, ktorí bývajú, alebo dlhodobo využívajú Uber v Pittsburghu. Možno ste sa tešili, že je už všetko hotové, ale žiaľ nie je to tak. V týchto autách sedia ešte okrem zákazníkov aj inžinieri, ktorí dohliadajú na správanie auta a v prípade núdze vedia prebrať riadenie. Takisto aj prepnutím do manuálneho módu učia auto ako sa správať v rôznych situáciách, na ktoré nevie samo zareagovať. Napríklad taký odstavený kamión v jazdnom pruhu, či pracujúci cestári na vozovke boli tiež problém. Taktiež je Pittsburgh skvelé miesto pre testovanie autonómnych vozidiel, lebo na rozdiel od Silicon Valley, kde len občas prší a stále svieti slnko, tak v Pittsburghu sa vystriedajú všetky štyri ročné obodobia a taktiež cesty nie sú všade prvotriedne, takže môžu zisťovať aj ako sa bude auto správať po prechode cez výmoľ, či ako rýchlo zdetekuje premenné ako náhodní chodci, cyklisti, či iné hrozby, ktorých správanie ani my, ako ľudskí šoféri často krát neodhadneme správne.

Celkovo sú autonómne vozidlá ešte relatívne v „plienkach“, ale vyzerá to, že sa spoločnosti skúšajúce tieto technológie blížia do úspešného konca a spustenia svojich služieb. Samozrejme to nejaký ten rok asi ešte potrvá, ale je to na dobrej ceste.

Pozrite si reportáže a reakcie redaktorov portálov, ktorí mali tú možnosť si tieto autá otestovať.

Zdroj: Bloomberg, TechCrunch

Značky:

Nechajte nám správu