› Plne elektrický vrcholný model s výkonom 250 kW
› Aktuálne najrýchlejšie sa nabíjajúci a zrýchľujúci sériový model Škoda s nabíjacím výkonom až 185 kW a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 5,4 s
› Rozsiahla štandardná výbava zahŕňa adaptívny športový podvozok, Matrix-LED predné svetlomety a špecifické prvky verzie RS, ktoré dopĺňajú už aj tak bohatú štandardnú výbavu modelu Elroq
› Čierno lakované prvky karosérie, exkluzívne kolesá z ľahkej zliatiny o veľkosti až 21″ a športový interiér s čalúnením mikrovláknom Suedia
Šesť mesiacov po svetovej premiére úplne nového modelu Škoda Elroq, ktorý patrí do populárneho segmentu kompaktných elektrických SUV, uvádza Škoda Auto na trh vrcholný model RS. Najnovší člen rodiny RS má dva elektromotory s celkovým systémovým výkonom 250 kW a je vybavený pohonom všetkých kolies. Elroq RS ponúka elektrický dojazd viac ako 540 km v režime WLTP, špecifické výbavové prvky verzie RS a bohatú štandardnú výbavu. Je tiež najlepšie akcelerujúcim vozidlom v súčasnej modelovej ponuke značky Škoda, zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda za 5,4 s.
Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, hovorí: „Elroq RS je ďalším dôležitým krokom v rozvíjajúcej sa elektrickej budúcnosti značky Škoda. Spojením našej hrdej tradície RS s inovatívnymi technológiami vzniká nový vrcholný model, ktorý dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba za 5,4 s. Elroq RS poskytuje tento vzrušujúci výkon spolu s dojazdom presahujúcim 540 km. Naše prvé plne elektrické kompaktné SUV vzalo trh útokom už počas prvých mesiacov. V apríli bolo európskou jednotkou medzi všetkými čisto elektrickými vozidlami. Do konca mája si ho objednalo celkom približne 70 000 zákazníkov. Tieto čísla potvrdzujú, že Elroq je atraktívnou voľbou. Sme presvedčení, že Elroq RS prispeje k tomuto úspechu a nastaví nové merítka tým, že ponúkne skvelú kombináciu radosti z jazdy a každodennej použiteľnosti.“
Johannes Neft, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť Technického vývoja, hovorí: „Modely RS značky Škoda tradične spájajú dynamiku a športový vzhľad s vyváženými jazdnými vlastnosťami a praktickosťou. Elroq RS nie je výnimkou. Najnovší člen našej rodiny vozidiel RS ponúka systémový výkon 250 kW a dojazd viac ako 540 km. Adaptívny podvozok DCC dokonale kombinuje športový charakter a komfort. Pokiaľ ide o dizajn, Elroq RS zavádza do nášho portfólia modelov RS nový dizajnový jazyk Modern Solid. Jeho lesklá čierna maska Tech-Deck Face dokonale ladí s čiernymi akcentmi, ktoré sú charakteristickým znakom našich najdynamickejších modelov. Vďaka tomuto atraktívnemu mixu vlastností je Elroq RS ideálnym spoločníkom pre každodenné cesty.“
Dynamická prezentácia na severe Českej republiky
Media Launch sa koná v testovacom centre Aurel Polygon na severe Českej republiky, 30 minút jazdy od Mladej Boleslavi, kde sa Elroq vyrába. Polygón je vývojové a inovačné centrum pre rozsiahle testovanie technológií, vozidiel a ich komponentov. Vykonáva sa tu široké spektrum funkčných, záťažových a ďalších testov. Súčasťou testovacej plochy s rozlohou 52 000 m2 sú testovacie trate pre pokročilé asistenčné, brzdové a stabilizačné systémy. Na testovanie odolnosti karosérie a ďalších častí vozidla je k dispozícii štrková trať. Špeciálna zóna slúži na testovanie vozidiel za hranicou ich prevádzkových možností. Vozidlá je možné testovať aj na podkladoch, ako je dlažba a vymletý povrch.
Batéria s kapacitou 84 kWh, elektrický dojazd viac ako 540 km, rýchle nabíjanie s nabíjacím výkonom až 185 kW
Elektromotory modelu Škoda Elroq RS, ktoré sú umiestnené na prednej a zadnej náprave, majú celkový výkon 250 kW a zaisťujú pohon všetkých kolies. Rovnako ako Enyaq RS zrýchľuje Elroq RS z 0 na 100 km/h za 5,4 s. Ide tak o doteraz najlepšie akcelerujúce sériové modely značky Škoda. Maximálna rýchlosť je 180 km/h. Vysokonapäťová batéria sa skladá z dvanástich modulov a má brutto kapacitu 84 kWh, resp. netto kapacitu 79 kWh, čo umožňuje maximálny elektrický dojazd viac ako 540 km v režime WLTP. Nabíjací výkon až 185 kW na rýchlonabíjacích staniciach na jednosmerný prúd umožňuje dobitie batérie z 10 % na 80 % kapacity za približne 26 minút. Pri nabíjaní striedavým prúdom s nabíjacím výkonom 11 kW sa batéria nabije z 0 % na 100 % kapacity za osem hodín. Súčiniteľ odporu vzduchu pri modeli Elroq RS dosahuje hodnotu 0,267.
Adaptívny športový podvozok a Matrix-LED predné svetlomety súčasťou štandardnej výbavy, exkluzívne kolesá z ľahkej zliatiny
Dynamický vzhľad vozidla podčiarkujú čierne dizajnové prvky karosérie a exkluzívne kolesá z ľahkej zliatiny o veľkosti až 21″. Adaptívny športový podvozok a progresívne riadenie zaisťujú vynikajúcu jazdnú dynamiku v každej situácii. Rozsiahla štandardná výbava tiež zahŕňa moderné Matrix-LED predné svetlomety a Top LED zadné svetlá s animovanými ukazovateľmi smeru. Súčasťou štandardnej výbavy je aj elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s masážnou funkciou.
Dizajnový jazyk Modern Solid s maskou Tech-Deck Face a presvetlenou maskou
Rovnako ako všetky modely Elroq sa aj variant RS vyznačuje novou lesklou čiernou maskou Tech Deck Face, za ktorou sa skrýva niekoľko senzorov, vrátane radaru. Presvetlená predná maska zložená zo zvislých „rias“ je súčasťou štandardnej výbavy, rovnako ako Matrix-LED predné svetlomety. Ich štvoroká svetelná grafika je charakteristickým znakom modelového radu SUV značky Škoda. Súčasťou štandardnej výbavy sú aj Top LED zadné svetlá s animovanými ukazovateľmi smeru. V rámci svetelného uvítacieho efektu, ktorý je tiež súčasťou štandardnej výbavy, vytvára presvetlená maska svetelnú show, keď vodič zamyká alebo odomyká vozidlo alebo sa k nemu len približuje s kľúčom vo vrecku. Pri odomykaní vozidla sa svetelné segmenty postupne rozsvecujú, a naopak pomaly slabnú, keď je vozidlo zamknuté.
Typický štýl verzie RS: Čierne dizajnové prvky a nový jedinečný matný odtieň
Charakteristické vizuálne prvky verzie RS prispievajú k dynamickému vzhľadu vozidla. Lišty okolo bočných okien, strešné lyžiny, nápis Škoda na kapote a na piatych dverách a kryty vonkajších spätných zrkadiel sú lakované v čiernej farbe. Vozidlo má tiež špecifický predný nárazník. Súčasťou zadného nárazníka je typický reflexný pruh tiahnuci sa po celej šírke vozidla. Predné blatníky zdobia logo RS. Automobil je možné objednať celkom v jedenástich farbách karosérie, z ktorých štyri sú nemetalické, šesť metalických a jedna nová exkluzívna matne šedá, ktorá je k dispozícii iba pre model Elroq RS. Limitovaná edícia matne šedého exteriéru je kombinovaná s detailmi lakovanými v čiernej farbe, ku ktorým patria kľučky dverí, vonkajšie spätné zrkadlá a zadný strešný spojler. Štandardom sú čierne 20″ kolesá z ľahkej zliatiny Draconis s novými matne čiernymi krytmi, na prianie sú k dispozícii nové 21″ kolesá z ľahkej zliatiny Vision v antracitovej farbe. Zatmavené zadné bočné okná a zadné sklo (Sunset) a akustické bočné sklá zaisťujú elegantný vzhľad a komfort v každej situácii.
Špecifický dizajn interiéru
Exkluzívny interiér RS Lounge obsahuje prvky v čiernej farbe. Kombinuje čalúnenie perforovaným a neperforovaným mikrovláknom Suedia s umelou kožou, s limetkovo zeleným kontrastným prešívaním a obložením v imitácii karbónu. Dizajnová časť palubnej dosky je pokrytá čiernym materiálom Suedia, ktorý sa nachádza aj vo výplniach dverí. Trojramenný vyhrievaný športový volant je potiahnutý perforovanou kožou a dopĺňa ho plaketka RS. Vyhrievané predné športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy a krytmi pedálov z nerezovej ocele dopĺňajú dynamický vzhľad interiéru. Elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou, masážnou funkciou a bedrovou opierkou je súčasťou štandardnej výbavy. Ambientné osvetlenie zahŕňa osvetlenie výplní predných a zadných dverí a ich kľučiek, priestoru pre nohy vpredu a vzadu, osvetlenie stredovej konzoly a prístrojovej dosky. Mechanické slnečné clony pre zadné bočné okná sú taktiež štandardom, rovnako ako zadné bočné airbagy.
13″ displej infotainmentu a head-up displej s rozšírenou realitou
Pre Elroq RS je štandardom 5″ virtuálny kokpit, 13″ displej infotainmentu a nechýba ani head-up displej s rozšírenou realitou. Všetky majú grafiku špecifickú pre verziu RS. Ikona funkcie výhrevu v infotainmente aktivuje alebo deaktivuje až štyri funkcie vyhrievania naraz. Škoda Elroq RS je štandardne vybavená štyrmi portami USB-C pre rýchle dobíjanie mobilných zariadení výkonom až 45 W. Bezdrôtové nabíjanie telefónu s ventiláciou navyše ponúka nabíjací výkon až 15 W. Audiosystém s 12 reproduktormi, vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou CANTON, poskytuje celkový výkon 675 W. Elektricky ovládané piate dvere s virtuálnym pedálom umožňujú ľahký a pohodlný prístup do batožinového priestoru s objemom 470 až 1 580 litrov. Jedným zo Simply Clever prvkov vozidla Elroq RS, špecifických pre značku Škoda, je QR kód v batožinovom priestore. Pomocou neho je možné na smartfóne alebo tablete ľahko získať návod na obsluhu alebo videá znázorňujúce rôzne funkcie batožinového priestoru. V menu infotainmentu je možné zvoliť dva varianty zvukového prejavu pre ochranu chodcov, Šport a Futuristic. Príprava pre ťažné zariadenie je súčasťou štandardnej výbavy alebo je možné zvoliť elektricky odnímateľné ťažné zariadenie. Škoda Elroq RS môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou až 1 400 kg pri stúpaní 8 % alebo 1 200 kg pri stúpaní 12 %.
Znížený adaptívny športový podvozok s tuhšími priečnymi stabilizátormi
Nové nastavenie progresívneho riadenia bolo upravené tak, aby zohľadňovalo špecifické naladenie podvozku RS, a prináša tak športové jazdné vlastnosti. Voľba jazdného režimu ponúka aj špeciálny režim Traction prispôsobený pohonu všetkých kolies. Špecifické nastavenie adaptívneho podvozku DCC modelu Elroq RS zodpovedá kompaktnejším rozmerom karosérie. Verzia RS ponúka širokú škálu nastavení tlmičov. Individuálny režim umožňuje výber z 15 charakteristík. Súčasťou každého z DCC tlmičov je sofistikovaný elektromagnetický ventil, ktorý sa otvára a zatvára rádovo v milisekundách, čím znižuje alebo zvyšuje prietok oleja v tlmiči, v závislosti na aktuálnej jazdnej situácii a zvolenom jazdnom režime. Tieto parametre sú teda závislé na vstupných signáloch, ako je rýchlosť a zrýchlenie vozidla, priečny aj pozdĺžny náklon karosérie, celkové zaťaženie vozidla, poloha plynového pedála, uhol natočenia volantu a mnoho ďalších. Systém sa skladá z troch akcelerometrov, troch senzorov zdvihu kolesa a riadiacej jednotky, ktorá ďalej získava informácie a signály z ostatných jednotiek vozidla, ako je napr. jednotka motora, ESC a prevodka riadenia. Vynikajúce jazdné vlastnosti v každej jazdnej situácii zaisťuje predná náprava s riešením typu MacPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom. Viacprvkové zavesenie kolies zadnej nápravy je tvorené piatimi priečnymi ramenami a skrutným stabilizátorom. Kombinácia športových pneumatík a charakteristiky riadenia prispôsobené špeciálnemu nastaveniu podvozku RS poskytuje vozidlu dynamickejšie riadenie s lepšou spätnou väzbou pre optimálne ovládanie vozidla.
Najnovšia verzia asistovanej jazdy a posledná generácia KESSY v štandardnej výbave
Rozsiahla konektivita vozidla Škoda Elroq RS umožňuje využitie množstva inteligentných bezpečnostných a asistenčných systémov. Najnovšia verzia štandardne dodávanej asistovanej jazdy zahŕňa systém adaptívneho vedenia v jazdnom pruhu, prediktívny tempomat, asistent pre jazdu v kolóne, núdzový asistent a stráženie mŕtveho uhla. Najnovšia verzia asistovanej jazdy štandardne využíva rojové online dáta získané z vozidiel koncernu Volkswagen. Súčasťou štandardnej výbavy je aj systém KESSY poslednej generácie. Vďaka funkcii automatického odomykania systém odomkne vozidlo, keď sa kľúč priblíži k vozidlu na vzdialenosť menšiu ako 1,5 metra. Funkcia automatického zamykania samočinne uzamkne Elroq RS, keď sa kľúč vzdiali od vozidla na viac ako 2,5 metra. Navigácia poskytuje v reálnom čase online upozornenia na nehody, odstavené vozidlá a klzkú vozovku v okolí vozidla.
Inteligentné parkovanie prostredníctvom mobilného telefónu, podpora služby Powerpass
Modernizovaná aplikácia MyŠkoda podporuje nové funkcie automatického parkovania. S funkciou parkovania na diaľku môže vodič ovládať parkovacie manévre prostredníctvom aplikácie MyŠkoda v smartfóne. Funkcia parkovania na diaľku vie zaparkovať vozidlo do radu pozdĺžne aj kolmo stojacich vozidiel. Užívateľ s kľúčom sa musí nachádzať v tesnej blízkosti vozidla, zatiaľ čo vozidlo a mobilný telefón spolu komunikujú prostredníctvom Bluetooth. Po zvolení požadovaného typu manévra sa Elroq RS samostatne postará o riadenie, brzdenie a samotný pohyb. Ďalšou funkciou ovládanou prostredníctvom aplikácie MyŠkoda je uložený parkovací manéver na diaľku. Akonáhle sa vozidlo priblíži k jednému z piatich príjazdov k parkovacím miestam, ktoré si vopred zapamätalo, dokáže samo automaticky zájsť na požadované miesto. Majiteľ pritom nemusí sedieť vo vozidle, ale spustí a sleduje celý parkovací manéver na svojom smartfóne blízko vozidla. S tarifami Powerpass pre verejné nabíjanie budú môcť zákazníci ľahko nabiť svoju batériu na jednom z takmer 900 000 dobíjacích miest v celej EÚ (okrem Portugalska a Rumunska). Powerpass čoskoro ponúkne novú štruktúru taríf. Tá prinesie väčšie pohodlie vodičom využívajúcim predovšetkým sieť IONITY a vo väčšine prípadov zníži náklady na nabíjanie. Powerpass je univerzálna služba umožňujúca zákazníkom využívať dobíjacie miesta bez toho, aby museli mať kartu konkrétneho prevádzkovateľa dobíjacieho miesta či mobilnú aplikáciu, alebo museli riešiť problémy s autorizáciou a pod.
Nová kombinácia tarifných plánov kombinuje to najlepšie z oboch svetov: flexibilné sadzby pre príležitostných užívateľov, ktorí hľadajú výhodný pomer ceny a úžitkovej hodnoty, a pevné sadzby pre pravidelných užívateľov, ktorí dávajú prednosť pohodliu predvídateľnejších cien. Namiesto troch taríf pre verejné nabíjanie budú čoskoro k dispozícii štyri. Základná tarifa bude aj naďalej zadarmo, ale bude už všade ponúkaná s flexibilnými cenami, nie s pevnou cenou. To môže zákazníkom priniesť nižšie náklady v závislosti na lokalite, prevádzkovateľovi dobíjacej stanice, dennej dobe alebo aktuálnom stave elektrickej siete. Dve prostredné tarify sú určené konkrétne pre užívateľov siete IONITY, ktorí chcú minimalizovať svoje náklady, a poskytujú prístup k sieti IONITY za najvýhodnejšiu pevnú sadzbu za kWh tak, ako ju ponúka sama spoločnosť IONITY, zatiaľ čo ostatné stanice zostávajú v režime flexibilných sadzieb. Pri tarife Charge Premium nájdu zákazníci stále známe pevné sadzby, teraz so všeobecne lacnejšími cenami za kWh. Aj v tomto prípade sú náklady rovnaké ako pri najlepšej tarife dostupnej priamo od spoločnosti IONITY.
Ceny a ďalšie informácie pre konkrétne trhy budú čoskoro k dispozícii na webových stránkach Škoda Auto. Vďaka funkcii Plug & Charge, ktorá umožňuje bezproblémovú autorizáciu na kompatibilných nabíjacích staniciach, je nabíjanie jednosmerným prúdom nabíjacím výkonom až 185 kW vždy pohodlné.
Príbeh RS – úspechy na tratiach rally aj v okruhových pretekoch po celom svete
Elroq RS nadväzuje na 25-ročnú tradíciu športových modelov RS značky Škoda, ktorá začala v roku 2000 s prvou generáciou modelu Octavia RS. V roku 2003 sa portfólio RS rozšírilo o model Fabia RS, po ktorom nasledovala druhá generácia vrátane karosárskej verzie kombi. V roku 2018 sa Kodiaq RS stal prvým RS modelom značky Škoda v segmente SUV.
V roku 2022 Škoda Auto predstavila plne elektrickú rodinu Enyaq RS. Oba modely boli vybavené dvoma elektromotormi a pohonom všetkých kolies. Spočiatku disponovali výkonom 220 kW, ktorý sa v roku 2023 zvýšil na 250 kW, čím sa stali najvýkonnejšími sériovými vozidlami v histórii značky Škoda. Minulý mesiac Škoda Auto predstavila novú rodinu Enyaq RS, ktorá sa teraz taktiež vyznačuje dizajnovým jazykom Modern Solid, vrátane výraznej masky Tech-Deck Face.
Označenie RS používa Škoda Auto už viac ako 50 rokov a pre priaznivcov výkonných modelov Škoda je synonymom nadšenia a vzrušenia. História motoristického športu značky Škoda však začala oveľa skôr – konkrétne pred 124 rokmi, a to na dvoch kolesách.
V júni 1901 debutovala Škoda v motoristickom športe v závode Paríž-Berlín, ktorý meral 1 196 km. Prvý veľký úspech so závodným vozidlom Škoda slávila česká automobilka v januári 1936. Vtedy sa vozidlo Škoda Popular umiestnilo na druhom mieste v legendárnej Rallye Monte Carlo v triede do 1500 cm3. V medzinárodných rally sa Škoda viditeľne presadila s modelom Octavia Touring Sport (TS), ktorý v rokoch 1961, 1962 a 1963 dosiahol na „Monte“ tri víťazstvá v rade svojej triede.
Sedemdesiate roky boli v Škoda Motorsport v znamení éry RS. V roku 1974 bol zahájený vývoj závodných prototypov 180 RS a 200 RS. Nasledujúci rok prišiel legendárny automobil Škoda 130 RS, ktorý dosiahol významné úspechy, vrátane dvojnásobného víťazstva vo svojej triede na Rallye Monte Carlo 1977. V roku 1981 získala Škoda s vozidlom 130 RS titul majstra Európy v klasifikácii značiek v majstrovstvách Európy cestovných vozidiel. V rokoch 1991 až 1994 zaznamenala Škoda Favorit dokonca štyri po sebe idúce triumfy vo svojej triede na Rallye Monte Carlo. Po modeli Škoda Octavia WRC na prelome tisícročia sa k tejto úspešnej histórii pridali rôzne závodné verzie modelu Škoda Fabia. Fabia R5, Fabia R5 evo a súčasná Fabia RS Rally2 získali od roku 2015 celkom 16 titulov majstra sveta pre jazdcov a tímy v kategórii WRC 2 a päť víťazstiev v Rallye Monte Carlo.