Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Keďže oslavy 50. výročia pokračujú, divízia BMW M GmbH nám prináša svoj úplne prvý vysokovýkonný automobil s elektrifikovaným pohonom. Plug-in hybridný systém pozostávajúci z benzínového motora V8 a výnimočne silného elektromotora zaručuje, že model BMW XM (kombinovaná spotreba paliva: 1,6 – 1,5 l/100 km v cykle WLTP; kombinovaná spotreba elektrickej energie: 30,1 – 28,9 kWh/100 km v cykle WLTP, kombinované emisie CO2: 36 – 33 g/km v cykle WLTP, hodnoty pre cyklus NEDC: – *) sa vyznačuje podmanivou dynamikou.

Novo vyvinutý pohonný systém M HYBRID, extravagantný dizajn a progresívne luxusné prostredie vytvárajú v interiéru modelu BMW XM novú interpretáciu konceptu Sports Activity Vehicle (SAV) pre segment vysokovýkonných vozidiel, ktorý otvorí ten nenapodobiteľný pocit M aj novým cieľovým skupinám a trhom.

Vrchol modelovej ofenzívy značky v jej jubilejnom roku, model BMW XM, je zároveň prvým originálnym výtvorom divízie BMW M od legendárneho vozidla BMW M1. Precízne vypracované prvky vonkajšieho dizajnu vysokovýkonného SAV pripomínajú legendárne športové vozidlo s motorom v strede. Výroba modelu BMW XM sa v závode BMW Group Spartanburg v USA rozbehne v decembri 2022 a k predajcom po celom svete dorazí na jar 2023. Kľúčovými predajnými trhmi budú USA, Čína a Blízky východ.

Systém pohonu M HYBRID pre ohromujúci výkon a jazdu s nulovými lokálnymi emisiami

Pohon M HYBRID v modeli BMW XM poskytuje celkový výkon 480 kW (653 k), ktorý vytvára kombinácia spaľovacieho motora s výkonom až 360 kW (489 k) a elektrického pohonu s výkonom až 145 kW (197 k). Základom je novo vyvinutý, klasicky vysokootáčkový motor V8 so špičkovou technológiou M TwinPower Turbo. Tento 4,4-litrový agregát je vybavený priečne uloženým výfukovým potrubím a optimalizovaným procesom separácie oleja.

Osemvalcovému motoru pri jeho práci pomáha elektromotor integrovaný do osemstupňovej automatickej prevodovky M Steptronic. Pohonná sila motora je k dispozícii už okamžite pri rozbehu, čím poskytuje bez váhania odozvu na každý pohyb akcelerátora. Pohon M HYBRID produkuje maximálny celkový krútiaci moment 800 Nm (spaľovací motor s krútiacim momentom až 650 Nm v kombinácii s elektromotorom až do 280 Nm). Predradený stupeň zvyšuje efektívny maximálny krútiaci moment elektromotora na vstupe do prevodovky na 450 Nm.

Jeden motor, jeden elektromotor, tri jazdné režimy, štyri poháňané kolesá

Inteligentne riadená súhra medzi spaľovacím motorom a elektromotorom poskytuje vo všetkých jazdných situáciách dobre vyriešený zážitok z výkonu hodný znaku M. Vyznačuje sa obrovským nárastom výkonu, ktorý sa začína okamžite od naštartovania a zostáva konštantný v celom rozsahu otáčok. Model BMW XM šprintuje z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy, pričom ho sprevádza energiou nabitý soundtrack, ktorý sa vyznačuje vzácnou emocionálnou príťažlivosťou osemvalcového motora. Vychádza z jeho športového výfukového systému s elektronicky riadenými, plynule nastaviteľnými klapkami a so šesťhrannými dvojitými koncovkami, ktoré sa na modeli BMW M prvýkrát nachádzajú umiestnené nad sebou.

Tlačidlo M Hybrid na stredovej konzole sa používa na výber jedného z troch jazdných režimov vrátane režimu ELECTRIC pre jazdu s nulovými lokálnymi emisiami pri rýchlostiach do 140 km/h a na maximálnu vzdialenosť 82 – 88 km* (podľa cyklu WLTP). Je to vďaka lítium-iónovej vysokonapäťovej batérii zabudovanej do spodnej časti vozidla, ktorá poskytuje využiteľnú kapacitu 25,7 kWh. Kombinovaná nabíjacia jednotka v BMW XM umožňuje nabíjanie striedavým prúdom až do výkonu 7,4 kW.

Vhodnú podpornú zvukovú stopu pre dodávku energie elektromotora vytvára súbor zvukov BMW IconicSounds Electric vyvinutý v spolupráci medzi spoločnosťou BMW Group a skladateľom filmovej hudby Hansom Zimmerom. Zvuk elektrického pohonu špecificky upravený pre divíziu M poskytuje pri každom pohybe akceleračného pedála pri jazde v jazdnom režime bez lokálnych emisií autentickú spätnú väzbu. V režimoch Sport alebo Sport Plus, keď pohonný systém pracuje v režime HYBRID, podčiarkne elektrickú asistenciu spaľovacieho motora ďalší špeciálne vytvorený zvuk.

Sila generovaná pohonnou sústavou sa prenáša na vozovku prostredníctvom systému pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorého nastavenie uprednostňujúce zadné kolesá sa prejavuje najmä v režime 4WD Sport. Vodiči si môžu zvoliť aj režim 4WD Sand, ktorý bol navrhnutý špeciálne pre jazdu cez duny a podobné povrchy. Plne variabilne pracuje aj diferenciál M Sport na zadnej náprave.

BMW XM LABEL RED: najvýkonnejší model BMW M, aký kedy vznikol

BMW XM LABEL RED pribudne do modelového radu na jeseň 2023. Najvýkonnejší sériovo vyrábaný automobil v histórii divízie BMW M GmbH bude mať systémový výkon 550 kW (748 k), ktorý dodá spaľovací motor s výkonom až 430 kW (585 k) a elektrický pohon s výkonom až 145 kW (197 k). Doplní ho maximálny systémový krútiaci moment 1 000 Nm generovaný kombináciou spaľovacieho motora s hodnotou až 750 Nm a elektrického pohonu systém s krútiacim momentom až 280 Nm. Ide o predbežné hodnoty založené na aktuálnom štádiu vývoja vozidla.

Výrazný dizajn ako vyjadrenie neprehliadnuteľnej príťažlivosti a výkonu

Vonkajší dizajn modelu BMW XM vyjadruje exkluzivitu, neprehliadnuteľnú príťažlivosť a výkon. Proporcie moderného vozidla z kategórie SAV, výrazné kontúry, dynamicky natiahnutá silueta, dizajnové prvky typické pre divíziu M, prepracovaná interpretácia vzhľadu prednej časti vytvorená pre modely luxusného segmentu BMW a množstvo výrazných akcentov dodávajú modelu XM jedinečnosť a extrovertnú auru.

Charakteristickým znakom prednej časti sú predné svetlomety rozdelené do dvoch samostatných celkov, ľadvinky masky chladiča BMW so zlatými rámami a súvislé obrysové osvetlenie, ako aj veľké otvory na prívod vzduchu. Zvýrazňujúci pás v zlatej farbe, ktorý sa posúva do strany, pripomína čierny pásik pozdĺž karosérie modelu BMW M1. Ďalšie spojenie s minulosťou prichádza v podobe loga BMW vyrytého do plochého zadného okna a pútavej lamelovej štruktúry plasticky spracovaných zadných svetiel. M disky kolies z ľahkej zliatiny, ktoré sú štandardne montované v 21-palcovom formáte s možnosťou ďalších variantov až do veľkosti 23 palcov, sa môžu pochváliť veľmi výrazným dizajnom.

Interiér: kokpit zameraný na vodiča, luxusné usporiadanie M Lounge v zadnej časti

Expresívny štýl vonkajšieho dizajnu modelu BMW XM pokračuje aj v interiéri. Kokpit a predné sedadlá sú navrhnuté výhradne pre aktívny zážitok z jazdy. Štandardná výbava zahŕňa M multifunkčné sedadlá, oporné plochy na kolená a M kožený volant špecifický pre daný model, spolu so špecifickou M grafikou vrátane indikátorov radenia zobrazených na zaoblenej obrazovke BMW Curved Display aj na BMW Head-Up Display.

Veľkorysý pocit priestoru, vysokokvalitné materiály a extravagantný dizajn premieňajú zadnú časť modelu BMW XM na exkluzívny priestor M Lounge. Vyhrievané operadlá siahajúce až po boky zadného priestoru a špeciálne navrhnuté vankúše ponúkajú cestujúcim luxusnú úroveň pohodlia. Tvarovaný strop sa vyznačuje jedinečnou trojrozmernou hranolovou štruktúrou, okrajom v štýle fotomontáže a 100 osvetľovacími LED jednotkami. Na prispôsobenie interiéru sú na výber štyri rôzne čalúnenia, ako aj nová koža Vintage pre horné časti prístrojovej dosky a výplne dverí. V štandardnej výbave sa nachádzajú aj náladové osvetlenie, štvorzónová automatická klimatizácia, ozvučenie Harman Kardon Surround Sound System a Travel & Comfort System, zatiaľ čo zoznam voliteľných možností dodávaných na požiadanie zahŕňa ozvučenie Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System s 1 500-wattovým zosilňovačom a s ďalšími štyrmi reproduktormi zabudovanými v oblasti strechy.

Podvozok: najširšie možné spektrum medzi dynamikou a komfortom na dlhé trate

Jedinečná zmes radosti z jazdy a pohody, ktorú ponúka kabína modelu BMW XM, sa odráža v ponúkanom zážitku z jazdy. Sofistikované podvozkové systémy s M špecifickým naladením umožňujú vozidlu ponúknuť najširšie možné spektrum medzi charakteristickou M dynamikou a nadpriemerným jazdným komfortom vo svojom segmente. Vodiči si tiež môžu prispôsobiť nastavenia vozidla prostredníctvom ponuky M Setup. Integrovaná aplikácia všetkých systémov pohonného ústrojenstva a podvozku na rôznych typoch ciest – od mestskej jazdy, cez vidiecke cesty, až po diaľnice – viedla k maximálne zabezpečenej a dobre vyriešenej ovládateľnosti za každých okolností.

Konštrukcia podvozku zahŕňa prednú nápravu s dvojitými priečnymi ramenami a päťprvkovú zadnú nápravu so špeciálne vyladenými kinematickými a elastokinematickými vlastnosťami. Model BMW XM sa štandardne dodáva s adaptívnym M podvozkom Professional vrátane elektronicky ovládaných tlmičov a aktívnej stabilizácie nakláňania Active Roll Control so 48 V elektromotormi. Je to zároveň prvý model BMW M s integrovaným aktívnym riadením Integral Active Steering, ktoré je tiež súčasťou štandardnej špecifikácie.

Trakcia, agilnosť a smerová stabilita profitujú z obmedzovania preklzu kolies v blízkosti akčného člena a zo sieťového prepojenia všetkých riadiacich systémov v rámci integrovaného riadenia priečnej dynamiky. Brzdy M Sport spolupracujú s integrovaným brzdovým systémom, ktorý dáva vodičovi možnosť nastavenia dvoch úrovní reakcií brzdového pedálu. Štandardne sa dodávajú 21-palcové M disky kolies z ľahkej zliatiny, pričom na výber sú aj 22-palcové, alebo 23-palcové M disky kolies z ľahkej zliatiny.

Bezkonkurenčná rozmanitosť asistenčných systémov vodiča

Vozidlo BMW XM sa môže pochváliť najširšou ponukou výberu asistenčných systémov vodiča – či už ako súčasť štandardnej, alebo ako voliteľnej výbavy – pre akékoľvek vysokovýkonné vozidlo od BMW M GmbH. Štandardná výbava zahŕňa systém Driving Assistant, ktorý obsahuje prvky ako výstrahu pred kolíziou Front Collision Warning, výstrahu pred opustením jazdného pruhu Lane Departure Warning vrátane návratu do jazdného pruhu s asistenciou riadenia, asistenta pri vyhýbaní Evasion Assistant, asistent bdelosti Alertness Assistant a systém čítania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením Info Limit Speed Limit. Na požiadanie dodávaný systém Driving Assistant Professional kombinuje Systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go s množstvom ďalších funkcií vrátane Asistenta riadenia a jazdného pruhu Steering and Lane Control Assistant, rozpoznávania semaforov, automatického asistenta pre obmedzenie rýchlosti Speed Limit Assist a aktívnej navigácie Active Navigation.

Súčasť štandardnej výbavy tvorí aj parkovací asistent Parking Assistant Plus. Okrem Cúvacieho asistenta Reversing Assistant obsahuje aj funkcie Parking View, panoramatické zobrazenie Panorama View vpredu a vzadu a 3D zobrazenie.

Zážitok z jazdy na mieru po stlačení tlačidla

Ovládací panel na stredovej konzole modelu BMW XM obsahuje rad tlačidiel špecifických pre daný model, ktoré slúžia na prispôsobenie zážitku z jazdy. Prvýkrát sem patrí aj tlačidlo M Hybrid, ktoré slúži na výber požadovaného režimu pohonného systému. Vodiči si môžu vybrať medzi režimami HYBRID, ELECTRIC a eCONTROL. Nechýba ani tlačidlo Setup poskytujúce priamy prístup ku konfiguračným nastaveniam systému pohonu, podvozku, riadenia, brzdového systému, pohonu všetkých kolies M xDrive a úrovne rekuperácie brzdnej energie.

Ďalšie tlačidlo sa používa na výber režimu M. Keď vodič prepne z predvoleného nastavenia Road na Sport, zásahy asistenčných systémov vodiča sa obmedzia len na základné funkcie potrebné pre športovú jazdu a zmení sa aj obsah zobrazovaný na informačnom displeji. Pomocou tlačidiel M na volante možno uložiť a následne vyvolať dve individuálne konfigurovateľné nastavenia vozidla spolu s preferovanými nastaveniami pre režim systému M HYBRID, zvuk motora, dynamickú kontrolu stability (DSC) a charakteristiku radenia prevodovky.

BMW Live Cockpit Professional a Head-Up Display ako štandard

Model BMW XM sa štandardne dodáva s BMW Live Cockpit Professional, ktorý so sebou prináša M-špecifickú verziu najnovšej generácie multisenzorického zážitku z vozidla BMW iDrive. Využíva operačný systém BMW Operating System 8 a obsahuje zakrivený displej BMW Curved Display tvorený 12,3-palcovým informačným displejom prístrojovej dosky a stredovým ovládacím displejom so 14,9-palcovou uhlopriečkou. Nové zoskupenie displejov a neustále sa rozširujúce možnosti inteligentného osobného asistenta BMW Intelligent Personal Assistant znamenajú, že nové ovládanie BMW iDrive bolo zámerne zamerané na dotykové ovládanie a ovládanie gestami, ako aj na dialóg pomocou pokynov vydávaných prirodzenou rečou. Ovládač iDrive a multifunkčné tlačidlá na volante navyše v štandardnej výbave dopĺňajú BMW Head-Up Display a ovládanie gestami BMW Gesture control.

Cloudový navigačný systém BMW Maps tvorí ďalšiu súčasť súboru prvkov BMW Live Cockpit Professional. Na požiadanie dodávaný digitálny kľúč BMW Digital Key Plus umožňuje zákazníkom zamknúť a odomknúť svoje nové vozidlo BMW XM pomocou zariadenia Apple iPhone pomocou technológie ultraširokopásmového rádia (UWB) s vylepšeným zabezpečením. Vo vozidle BMW XM sa nachádzajú aj prvky ako integrácia smartfónov s rozhraniami Apple CarPlay® a Android Auto™, personalizovaná funkcia BMW ID a virtuálna eSIM karta navrhnutá pre mobilnú technológiu 5G.

* Ide o predbežné hodnoty založené na aktuálnom štádiu vývoja vozidla.

Značky: