Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Podľa najnovšieho reprezentatívneho prieskumu INŠTITÚTU PRE VEREJNÉ OTÁZKY (IVO) s podporou NADÁCIE ESET sa viac ako polovica internetovej populácie na Slovensku (57%) stretla s obsahom alebo komunikáciou, o ktorých mala podozrenie, že neboli vytvorené človekom, ale umelou inteligenciou.

Iba 19% respondentov sa manipulatívnym obsahom alebo komunikáciou zatiaľ nestretlo a 24% tvrdí, že ich nevie rozoznať. Vyplýva to z výsledkov celoslovenského reprezentatívneho prieskumu na vzore 1 020 respondentov starších ako 18 rokov.

„Spomedzi tých, ktorí majú skúsenosť s výskytom takto generovaného obsahu či komunikácie, až 77% tvrdí, že sa ním stretáva najmä na sociálnych sieťach. Ide napr. o automatizované šírenie informácií a rôzneho klamlivého obsahu alebo dezinformácií, o chatboty a falošné účty, ktoré manipulujú s diskusiami a pod. Reálna skúsenosť respondentov tak korešponduje so všeobecným presvedčením 78% populácie, že na sociálnych sieťach začína dominovať obsah vytvorený umelou inteligenciou“, hovorí analytik IVO Marián Velšic.

Ako ďalej ukázali výsledky prieskumu, takmer polovica opýtaných (44%) sa stretáva aj s manipuláciou a ovplyvňovaním mediálneho obsahu pomocou AI. Napríklad v podobe deepfake videa a zvukových nahrávok, automatizovaného generovania textu, fotografií a falošných správ, hoaxov či šírenia konšpiračných teórií. Ďalšia tretina (33%) v oblasti politiky –  s vytváraním a šírením obsahu, ktorý podporuje konkrétne politické názory alebo kandidátov, s cielenými dezinformačnými kampaňami na ovplyvnenie názorov voličov alebo verejnej diskusie, a pod.

„Schopnosti generatívnych modelov umelej inteligencie sa zlepšujú nevídaným tempom. Každá firma vyvíjajúca umelú inteligenciu sa snaží zaujať verejnosť a potenciálnych investorov novými modelmi, ktoré sú schopné generovať čoraz uveriteľnejší obsah. Výsledkom je, že aj bežní ľudia majú prístup k nástrojom schopným generovania obsahu len ťažko odlíšiteľného od toho skutočného. Tento trend sa bude ešte zrýchľovať a v horizonte mesiacov, maximálne rokov, bude aj pre skúsených používateľov naozaj zložité rozpoznať obsah vytvorený pomocou AI. Na toto obdobie by sme sa mali pripraviť tak z hľadiska technológií, ako aj regulácie“, upozorňuje Juraj Jánošík, Director of Artificial Intelligence v spoločnosti ESET.

Podozrenie na manipulácie umelou inteligenciou majú respondenti tiež v komerčnej sfére. Každý druhý opýtaný (50%) sa s ňou stretol v rámci cielenej reklamy a marketingu a ďalšia tretina (34%) v rámci produktových recenzií a odporúčaní v podobe falošných recenzií, komentárov alebo zmanipulovaného hodnotenia produktov a služieb.

Sociálno-demografická analýza navyše ukázala, že obsah vytvorený umelou inteligenciou predstavuje veľkú hrozbu pre schopnosť rozpoznať pravdu a manipuláciu najmä pre seniorov a ľudí s nižším vzdelaním. Spomedzi dôchodcov nevie rozoznať čo vytvoril človek a čo umelá inteligencia 41% a spomedzi ľudí so základným vzdelaním až 43% respondentov“, dodáva k výsledkom Marián Velšic.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.