MBUX Hyperscreen: Mercedes prináša do auta veľké kino

0

Mercedes predstavil asistent vodiča a spolujazdca, ktorý sa pomocou umelej inteligencie neustále učí a poslúcha vás

MBUX Hyperscreen je jedným z vrcholov triedy EQS od Mercedesu. Predstavuje inteligenciu čisto elektrického modelu vyššej triedy: veľká zakrivená jednotka obrazovky sa teraz tiahne takmer po celej šírke predného panelu, od ľavého A stĺpika až po pravý.

Mercedes-EQC: MBUX Hyperscreen

Mercedes-EQC: MBUX Hyperscreen

K tomu sa pridáva umelá inteligencia (AI) a ovládanie sa úplne prispôsobuje vám. Poskytuje totiž prispôsobené návrhy týkajúce sa funkcií infotainmentu, komfortu a nastavenia vozidla. Vďaka takzvanej nulovej vrstve už nemusíte listovať v menu alebo ovládať systém hlasom ako doteraz. Najdôležitejšie voľby sa vždy ponúknu podľa situácie. MBUX Hyperscreen je zároveň pozorným asistentom pre spolujazdca, ktorý teraz dostáva vlastný displej a ovládanie.

Mercedes-EQC: MBUX Hyperscreen

MBUX Hyperscreen je príkladom fúzie digitálneho a analógového dizajnu a výsledkom je celistvý ovládací panel so zakriveným dizajnom. Analógové vetracie otvory sú integrované do tohto digitálneho povrchu.

Vyhotovenie vetracieho otvoru na MBUX Hyperscreen

Vyhotovenie vetracieho otvoru na MBUX Hyperscreen

MBUX Hyperscreen je obklopený súvislým plastovým predným rámom. Jeho viditeľná časť je vytvorená zložitým trojvrstvovým procesom v štýle „Silver Shadow“. Vďaka integrovanému okolitému osvetleniu nainštalovanému v dolnej časti displeja MBUX Hyperscreen sa zobrazovacia jednotka vznáša na prístrojovej doske.

Navigácia po novom

Spolujazdec má tiež svoj vlastný displej a aj obslužnú plochu, vďaka ktorej je cestovanie pre neho príjemnejšie a zábavnejšie. Obsah si môže vybrať medzi siedmimi profilmi. Ak nie je sedadlo spolujazdca obsadené, stane sa z jeho obrazovky digitálna dekoratívna súčasť. V takom prípade sa zobrazia animované hviezdy, teda vzor Mercedes-Benz.

Animácia pri zrýchľovaní

Animácia pri zrýchľovaní

Na brilantný obraz používa Mercedes technológiu OLED a to na displejoch v strede a pred spolujazdcom. OLED do celého panelu prináša vysoký kontrast a hlbokú čiernu. Vzhľad displeja ide ruka v ruke s príťažlivou vizualizáciou. Celá grafika je štylizovaná do modro-oranžovej farebnej schémy. Dôležité funkcie elektrického pohonu, ako je napr. rekuperácia sú vizualizované pútavou animáciou.

Tento displej sa objaví v pripravovanom elektrickom vozidle EQS, ktorý Mercedes ukáže v nasledovných týždňoch.

Personalizované návrhy s pomocou umelej inteligencie

Systém MBUX proaktívne a s podporou umelej inteligencie zobrazuje používateľovi správne funkcie v správnom čase. Takzvaná nulová vrstva ponúka používateľovi dynamické, agregované obsahy z celého systému MBUX a s nimi spojené služby na najvyššej úrovni informačnej architektúry MBUX. K najčastejším prípadom použitia patrí navigácia, rádio/médiá a telefónia. Navigačná aplikácia je preto s celým rozsahom funkcií umiestnená vždy v centre obrazovky.

Pomocou umelej inteligencie je k dispozícii ponuka viac ako 20 ďalších funkcií, od aktívneho masážneho programu cez pripomienku narodenín až po návrh do zoznamu úloh, ak sú tieto funkcie pre zákazníka relevantné. Vývojári tieto návrhové moduly, ktoré sa navrhujú v takzvanom rozhraní nulovej vrstvy, interne nazvali „magické moduly“.

Za všetky teraz uvedieme štyri prípady použitia. Používateľ môže jediným kliknutím prijať alebo odmietnuť návrh:

  • Ak používateľ každý utorkový večer počas cesty domov telefonuje s určitým priateľom, systém mu v budúcnosti v tomto dni v týždni a k danému času navrhne príslušný hovor. Zároveň sa zobrazí vizitka s kontaktnými informáciami tejto osoby a obrázkom, ak je uložený. Všetky návrhy systému MBUX sú prepojené na profil používateľa. Ak v utorok večer vozidlo EQS riadi niekto iný, toto odporúčanie nebude použité, prípadne systém odporučí iný návrh v závislosti od preferencií tohto používateľa.
  • Ak vodič vozidla EQS v zime pravidelne používa masážnu funkciu založenú na princípe horúcich kameňov, systém sa tento zvyk naučí a pri zimných teplotách automaticky navrhne túto komfortnú funkciu.
  • Ak používateľ okrem vyhrievania sedadla pravidelne zapína napríklad aj vyhrievanie volantu a ďalších plôch, systém mu tento úkon navrhne, len čo sa aktivuje vyhrievanie sedadla.
  • Na zväčšenie svetlej výšky je možné nadvihnúť podvozok vozidla EQS. Je to užitočná funkcia na strmých vjazdoch do garáží alebo spomaľovacích prahoch na vozovke („spiaci policajti“). MBUX si všíma aj polohu GPS, v ktorej používateľ použil funkciu zdvihnutia podvozka. Keď sa vozidlo znova priblíži k tejto polohe GPS, MBUX samočinne navrhne nadvihnutie vozidla EQS.

Zaujímavé čísla, údaje, fakty

Viacero detailov hyperobrazovky MBUX sa zdanlivo plynulo spája do seba, čím vzniká pôsobivý klenutý pás obrazovky so šírkou viac ako 141 centimetrov. Plocha, ktorú cestujúci môžu precítiť, predstavuje 2432,11 cm².

Mercedes-EQ. MBUX Hyperscreen

Veľké krycie sklo sa trojrozmerne ohýba v procese tvarovania pri teplotách približne 650 °C. Tento proces umožňuje neskreslený pohľad na displej v celej šírke vozidla nezávisle od polomeru krycieho skla.

Ak sa chce používateľ dostať k najdôležitejším aplikáciám, nemusí prechádzať žiadnymi úrovňami ponuky. Preto Mercedes-Benz toto riešenie nazýva nulová vrstva.

Taktilné potvrdenie pri ovládaní zabezpečuje celkom 12 aktuátorov pod plochami dotykového displeja. Ak sa prst dotkne určitých miest, vyvolá sa citeľná vibrácia krycieho skla.

Dve vrstvy krycieho skla znižujú odrazy a zjednodušujú čistenie. Samotné ohnuté sklo pozostáva z kremičitanu hlinitého, ktorý je mimoriadne odolný proti poškriabaniu.

K bezpečnostným opatreniam patria predurčené body zlomu vedľa bočných ventilačných dýz, ako aj päť držiakov, ktoré vďaka svojej voštinovej štruktúre pri náraze cielene povolia.

K technickým údajom MBUX patrí 8 jadier CPU, 24 GB RAM a prenosová rýchlosť pamäte RAM 46,4 GB za sekundu.

Prostredníctvom nameraných údajov 1 multifunkčnej kamery a dodatočne aj 1 svetelného snímača sa jas obrazovky prispôsobuje podmienkam okolia.

Zobrazovaciu oblasť spolujazdca je možné individuálne prispôsobiť až siedmimi profilmi.

O autorovi

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií a tiež videoreportáží. Snažím sa byť na každej lepšej tlačovke či už na Slovensku alebo v zahraničí. Mám rád fotografovanie a tiež cestovanie.

Pridaj komentár