VerejnySkuter.sk: Zdieľané elektrické skútre cez mobilnú aplikáciu

2

Spoločnosť Antik prevádzkuje službu VerejnySkuter.sk a to v Košiciach, plánuje sa jej rozšírenie aj do Bratislay. My sme si ju vyskúšali a prinášame naše skúsenosti s ňou. Je to 100% elektrický skúter, nepoužíva žiadny iný zdroj energie.

Pohodlný skúter Super SOCO

Pohodlný skúter Super SOCO

Na požičanie musíte mať vodičský preukaz minimálne skupiny AM, čo znamená, že tí, čo majú oprávnenie viesť osobné vozidlo, túto podmienku spĺňajú. Potrebný minimálny vek na jazdu na tomto e-skútri v rámci služby Verejný skúter je 18 rokov. Ďalej potrebujete mobilný telefón s internetom, operačný systém iOS alebo Android. My sme službu vyskúšali na telefóne Huawei P40 Lite bez Google služieb a všetko fungovalo normálne.

Pohodlné sedenie pre jedného cestujúceho

Pohodlné sedenie pre jedného cestujúceho

Na telefón si nainštalujete aplikáciu ANTIK Smart Way a v rámci registrácie odfotíte obe strany svojho občianskeho a vodičského preukazu. ANTIK následne overí, či spĺňate podmienku vedenia vozidla a vaše konto sa stane aktívne. Schválenie registrácie a platnosti vodičského preukazu prebieha do 48 hodín a je možné tak urobiť priamo v aplikácii, ale aj okamžite a to na zákazníckych centrách pobočiek ANTIKu, prípadne tiež e-mailom. Tento úkon je potrebné urobiť len raz.

Odvtedy si môžete požičať elektrický skúter a voziť sa na ňom. Ochrannú prilbu nájdete v zadnom kufri na skútri.

Prilbu nájdete v kufri skútra ANTIK

Prilbu nájdete v kufri skútra ANTIK

Ceny

Minimálna výška kreditu na vašom konte v dobe požičania skútra je 10 euro. Kredit sa dobíja v minimálnej hodnote 10 eur. Pred prvým použitím služby je potrebné uhradiť depozit vo výške 40 eur (klienti firmy ANTIK platia len 20 eur). Jazda je spoplatnená sumou 0,15 eur za minútu jazdy, pre súčasných klientov ANTIKu je to len 0,10 eur za minútu jazdy. Platba sa riadi minútovou tarifikáciou. Za prevádzku skútra ste zodpovední sami, prípadne pokuty vystavené v rámci objektívnej zodpovednosti sa v rámci zmluvy prenesú na vás. Prvých 15 minút jazdy je zadarmo pre každého na vyskúšanie.

Kapacita batérie je pod 60 %., treba teda nabíjať a tiež vložiť do kufra prilbu

Kapacita batérie je pod 60 %., treba teda nabíjať a tiež vložiť do kufra prilbu

Skúter nájdete odstavený v rámci mesta, vyhľadať sa dá aj pomocou mobilnej aplikácie. Keď skúter nájdete, použijete na mobilnej aplikácii funkciu Naskenovať kód. Tento sa nachádza v prednej a v zadnej časti skútra.

Skúter SOCO

Výkon motora je 2 kW, maximálna rýchlosť  je podľa výrobcu 45 km/h, ale dosiahne o trošku viac. Ideálne by bolo, keby dosahoval rýchlosť 55 km/h, čo je taká priemerná rýchlosť automobilov v obci (minimálne v Bratislave 🙂 ).

Verejný skúter ANTIK sa zmestí kdekoľvek

Verejný skúter ANTIK sa zmestí kdekoľvek

Pri rýchlosti 45 km/h ste prekážkou na ceste, ktorú treba predbehnúť a s tým treba aj počítač. Veľká výhoda je to, že skúter je tenký a zmestí sa kdekoľvek, rovnako sa dostanete aj na prvé miesto na križovatke. Doba nabíjania vybitej batérie je do 6,5 hodiny.

Verejný skúter nabijete pomocou 230 V zásuvky

Verejný skúter nabijete pomocou 230 V zásuvky

Kde sa dá e-skúter vrátiť?

Jazdiť môžete kdekoľvek potrebujete, po skončení jazdy treba zaparkovať v rámci zóny vyznačenej v aplikácii a to na vhodnom, verejne dostupnom a viditeľnom mieste. Skúter nesmie zavadzať na chodníku ani zasahovať do verejnej zelene či blokovať cestu. Jednoducho povedané, ďalší používateľ sa musí k nemu dostať bez problémov a ľahko si ho zapožičať. Podmienkou na odovzdanie skútra je aj internet v mieste parkovania, váš mobil teda musí byť aj v dobe odovzdania nabitý. Práve preto sa na skútri nachádza aj USB port na nabíjanie, príslušný kábel však musíte mať vlastný. Ak sa dostanete mimo vyhradenej zóny, dostanete o tom notifikáciu do aplikácie.

Veľmi pohodlná jazda

Veľmi pohodlná jazda

Skúter je možné vrátiť po skončení jazdy do nabíjacej stanice označenej logom Antik v rámci mesta a takéto vrátenie je bezplatné.

Ak vrátite e-skúter v definovanej zóne vrátenia v rámci mesta a stav batérie bude pod 60 %, zaplatíte poplatok podľa cenníka za nabitie batérie. V prípade, že vrátite e-skúter a batéria bude nabitá nad 60 %, vrátenie je bezplatné. Najdrahšie je to v prípade, že vrátite e-skúter mimo definovanej zóny v rámci mesta a navyše bude batéria nabitá na menej ako 60 %. Vtedy zaplatíte poplatok za nabitie ale aj na premiestnenie podľa cenníka. Zaparkovanie mimo oblasti použitia – daného mesta nie je dovolené a bude penalizované pokutou podľa cenníka. Nabíjať sa dá kdekoľvek je dostupná 230 V zásuvka. ANTIK buduje aj sieť nabíjačiek v rámci podporovaných miest, kde budú nabíjacie zásuvky. Na tie sa bude dať pripojiť a potom zaplatiť podľa objemu odobratej energie.

Chcem mať garanciu, že skúter nájdem aj na ceste späť

Áno, to sa dá, počíta sa so situáciou, že sa niekam doveziete, tam niečo urobíte a ďalej pokračujete v jazde. Ak skúter fyzicky zaparkujete, uložíte do kufra prilbu a v aplikácii dáte povel Pauza, platíte sumu podľa počtu minút parkovania. Výnimkou je, ak parkujete a súčasne batériu dobíjate. Vtedy sa čas na platbu zastaví. Podmienkou je, že kapacita batérie musí byť menšia ako 99 % a súčasne takéto parkovanie nesmie trvať dlhšie ako 10 hodín. Počas toho, ako je skúter zaparkovaný, nemôže si ho požičať iný používateľ služby Verejný skúter.

Povel pauza pre Verejný skúter

Povel pauza pre Verejný skúter

Parkujeme

Pri vrátení musí byť prilba umiestnená do kufra a byť pripojená na kábel. Práve to aplikácii potvrdzuje, že je skutočne tam. Rovnako v aplikácii potvrdzujete, že v kufri sa stále nachádza technický preukaz, biela karta, karta prvej pomoci a napájací kábel. Na vrátenie treba ešte skúter s oboch strán odfotiť.

Takto treba odfotiť skúter pri jeho parkovaní

Takto treba odfotiť skúter pri jeho parkovaní

Problémy s poškodením

Práve tieto fotky vám umožňujú vyhnúť sa možným problémom, ak by sa neskôr skúter poškodil a nebolo by jasné, kto poškodenie spôsobil. Poškodenie skútra treba hlásiť prevázkovateľovi, ľahko sa to dá cez aplikáciu. Ak objavíte e-skúter, ktorý má viditeľnú poruchu, môžete o tom dať vedieť cez aplikáciu ako servisné hlásenie. Pomôžete tak prevádzkovateľovi, ale aj sami sebe.

Splnili sme všetky podmienky na vrátenie skútra

Splnili sme všetky podmienky na vrátenie skútra

Každý e-skúter je monitorovaný GPS jednotkou na určenie jeho polohy a tiež spojený cez GSM sieť s centrálou ANTIKu pre potrebu vypočítania doby jazdy a následného spoplatnenia. Ak pohnete skútrom bez zapožičania, vyvolá to alarm. Jednak zvukový, skúter aj sám brzdí a tiež sa táto situácia hlási prevádzkovateľovi.

Celkovo je služba VerejnySkuter.sk vynikajúca možnosť ako sa jednoducho premiestňovať v preplnenom meste. Veríme, že sa dostane aj do ďalších miest na Slovensku.

 

 

Značky:

O autorovi

Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií a tiež videoreportáží. Snažím sa byť na každej lepšej tlačovke či už na Slovensku alebo v zahraničí. Mám rád fotografovanie a tiež cestovanie.

2 komentáre

  1. Minútová tarifikácia je pri dopravnom prostriedku značne nelogická. Mala by byť za 1 km. Však to nie je telefonovanie, a navyše dosť drahé telefonovanie 0,15 eur za minútu. Pri e-kolobežkách sa to dá ešte ako tak tolerovať, lebo je to viac o „zábave“ ako o doprave. Decká na nich jazdia ako na zábavnej jazde na kolotoči. Aj na kolotoči sa zábava jazdy na autodrome platí taxou za minútu. No pri normálnom prenajatom cestnom dopravnom prostriedku, ktorý sám riadite je sadzba za minútu riadna blbosť. Ak ste pasívnym pasažierom v mestskej MHD, tak áno, máte časové lístky. Ale už pri železnici ako pasažier platíte za vzdialenosť. Takže tá cenotvorba Antiku je somárina, lebo jazda po cestnej kiomunikácii nie je internetová služba ani telefonovanie a ani jazda v lunaparku.

Pridaj komentár