Rýchlosť doby nás núti nestrácať čas pri bežných činnostiach. Preto aj nakupovanie tovarov sa pomaly presúva do on-line sveta. Internet sa stal prirodzenou súčasťou denného života a e-shopy sú jeho predajňami. Technológie postupne menia nákupné zvyklosti zákazníkov. Veci, pri ktorých sme si ani nevedeli predstaviť, že by sa predávali cez internet, sú dnes bežne dostupné na pár klikov.

Potrebuje moja firma e-shop?

Na Slovensku funguje už vyše 8000 e-shopov, ktoré mali v roku 2014 spolu obrat vyše 600 miliónov eur. Samotný počet e-shopov u nás stále výrazne rastie a vzniká okolo 100 e-shopov mesačne. Konkurencia v každom segmente výrazne stúpa, a to aj expanziou zahraničných firiem na náš on-line trh. Preto životaschopnosť e-shopu bez efektívnej a premyslenej stratégie propagácie je veľmi malá, čoho dôkazom je zánik veľkého množstva z nich.

Predajnosť vo všetkých segmentoch e-commerce značne stúpa a tento trend je dlhodobý a nezastaviteľný. Nákupné správanie zákazníkov nám to potvrdzuje a začína sa rozvíjať aj predaj tovarov, ktorých nákup cez internet sme si donedávna nevedeli predstaviť. Sú to napríklad čerstvé potraviny, určité druhy oblečenia ako sú topánky a obleky, dioptrické rámy a podobne. Pokiaľ je vaša skupina zákazníkov aktívna na internete a vaša služba alebo tovar sa cez internet predávať dá, e-shop musíte mať.

Otázka by skôr mala znieť takto: Prečo moja firma ešte nemá moderný e-shop? Na Slovensku je väčšina e-shopových riešení veľmi zastaraných. To sa prejavuje hlavne malými a neefektívnymi predajmi. Premeniť návštevníka e-shopu na zákazníka, nie je vôbec jednoduché.

Neprehliadnite:
Ako začať podnikať na internete (1. časť)
Ako začať podnikať na internete? (2. časť)

Ako môžem mať efektívny e-shop?

Základné ukazovatele toho, či je čas na redizajn alebo tvorbu nového e-shopu sú v podstate jednoduché. Dajte za úlohu niekomu, kto na vašom e-shope ešte nebol, aby splnil viacero úloh. Môžu to byť napríklad tieto:
– vie do pár sekúnd zistiť, čo váš e-shop ponúka?
– dokáže rýchlo nájsť tovar, ktorý by si chcel kúpiť?
– vie bez problémov nájsť košík?
– ako na neho pôsobí nákupný proces a vie v ňom dokončiť objednávku?

Ak vidíte, ako sa návštevník trápi, je to jasný signál na to, aby ste sa poobzerali po novom riešení.

Pri výbere e-commerce riešenia sa musíte rozhodnúť, či sa pustíte do individuálneho e-shopu na mieru, alebo využijete hotový tzv. krabicový e-shop, ktorý môže byť na prenájom. Obidva spôsoby majú svoje výhody a nevýhody. Musíte si jasne spísať zadanie, ktoré bude obsahovať funkcionality, ktoré by e-shop mal spĺňať. Obsah, ktorý tam chcete mať a samotnú štruktúru. S týmto si určite nechajte poradiť profesionálnou agentúrou alebo špecialistom v tomto odbore. Aj na základe predpokladanej investície, ktorú si na tvorbu a propagáciu vyčleníte, sa môžete lepšie rozhodnúť, ktoré riešenie e-shopu je pre vás to najvhodnejšie.

Pri individuálnych návrhoch e-shopov sa stretávame s časovým horizontom realizácie 5-8 mesiacov pri stredne veľkom riešení. V porovnaní s tým, vám e-shop vytvorený v balíčkovom riešení dokáže zarábať aj vyše tri mesiace. Balíčkové riešenie vás ale nemusí uspokojiť pri nárokoch na funkcionality a individuálny dizajn, ale ušetrí vám veľké finančné prostriedky na tvorbu e-shopu, ktoré môžete použiť na jeho propagáciu.

Pri tvorbe e-shopu nesmiete zabúdať, že dôležité je hľadisko užívateľskej prívetivosti, responzívnosť riešenia, ktoré sa prispôsobuje mobilným zariadeniam, bezproblémová možnosť optimalizácie pre vyhľadávače (SEO) a jednoduchosť administrácie. To si u tvorcu riešenia v prípade tendra dôkladne preverte a nechajte si ukázať demoverziu riešenia.

Rýchlosť a inovácia

Na internete všetky platformy a riešenia veľmi rýchlo starnú. Hrozí teda, že váš e-shop za krátku dobu zostarne a konkurencia vás predbehne. Preto si treba vybrať platformu, ktorá sa bude ďalej vyvíjať a zdokonaľovať. Tak môže dlhodobo reflektovať aktuálne trendy z oblasti technológií a aj dizajnu.

E-shop už dávno nie je len o ponuke produktov. Musíte tento kanál brať ako jednu z predajní, kde zákazník nájde aj dôležité informácie, ľahko sa zorientuje, môže sa vás rýchlo niečo opýtať. Vaša on-line predajňa musí pôsobiť dôveryhodne a musí byť aj ľahko nájditeľná.

Ide o váš biznis, preto nezanedbajte jeho prípravu a nastavenie. E-shop je vašou výkladnou skriňou, kde vás ktokoľvek nájde. Poradenie sa s odborníkmi by preto malo byť samozrejmosťou.

Milan Markovič, Projektový špecialista Effectix.com

Milan Markovič, Projektový špecialista Effectix.com

Tento seriál pripravujeme v spolupráci so spoločnosťou Effectix.com.

 

Značky: