Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Spoločnosť Volvo Cars dnes predstavuje zásadné vylepšenie ochrannej funkcie bezpečnostného pásu. Nový mnohostranne adaptívny bezpečnostný pás sa ako prvá technológia na svete usiluje ďalej zvýšiť bezpečnosť všetkých pasažierov v reálnych dopravných situáciách.

Úlohou nového bezpečnostného pásu, ktorý svoju premiéru absolvuje v roku 2026 na palube pripravovaného plne elektrického modelu Volvo EX60, bude lepšia ochrana cestujúcich. Vďaka údajom, ktoré získava z pokročilých senzorov vozidla v reálnom čase, sa dokáže prispôsobiť rôznym dopravným podmienkam aj osobe, ktorá sa ním pripúta.

Nový mnohostranne adaptívny bezpečnostný pás dokáže na základe vstupných údajov z interiérových a exteriérových senzorov prispôsobiť úroveň ochrany a upraviť nastavenie podľa situácie a profilu jednotlivých osôb, napríklad ich výšky, hmotnosti, tvaru tela a polohy na sedadle. Napríklad u väčšieho cestujúceho sa pri závažnej nehode pás nastaví na väčšie zaťaženie, aby sa znížilo riziko poranenia hlavy. U menšieho cestujúceho pri miernejšej nehode sa pás zasa nastaví na menšie zaťaženie, aby sa znížilo riziko zlomenia rebier.

To sa dosahuje výrazným zvýšením počtu tzv. variácií profilu obmedzenia záťaže, ktoré regulujú silu pôsobiacu na cestujúcich v prípade nehody. A vďaka bezdrôtovým aktualizáciám softvéru sa táto funkcia bude s postupom času ešte zlepšovať.

„Prvý mnohostranne adaptívny bezpečnostný pás na svete je ďalším míľnikom v oblasti automobilovej bezpečnosti a skvelým príkladom toho, ako vieme využívaním dát v reálnom čase prispieť k záchrane miliónov ďalších životov,“ uviedla Åsa Haglund, riaditeľka bezpečnostného strediska Volvo Cars Safety Centre. „Ide o významné vylepšenie moderného trojbodového bezpečnostného pásu, ktorý spoločnosť Volvo predstavila ako svoj vynález v roku 1959 a ktorý podľa odhadov zachránil viac ako milión životov.“

Využitie dát na zvýšenie bezpečnosti

Spoločnosť Volvo Cars skúma bezpečnosť už viac ako pol storočia a vo svojej databáze eviduje reálne dopravné nehody s účasťou vyše 80 000 pasažierov. Vďaka tomu si vybudovala jedinečné poznatky o bezpečnosti, ktoré zachytávajú reálny svet v celej jeho komplexnosti. Tie tvoria východisko pre bezpečnostné inovácie, ktoré automobilka v priebehu rokov prináša, ako aj prevratný bezpečnostný štandard vozidiel Volvo, ktorý prekračuje požiadavky oficiálnych testov.

Spoločnosť Volvo Cars stavia na svojej dlhej histórii výroby vozidiel s ambíciou poskytovať každému rovnakú úroveň bezpečnosti na základe reálnych údajov. V tejto súvislosti skúma nové technológie, aby mohla ešte lepšie chrániť rôzne osoby pri rozličných druhoch nehôd.

Moderné bezpečnostné pásy využívajú obmedzovače zaťaženia a nimi regulujú množstvo sily, ktorou pás pôsobí na ľudské telo počas nehody. V prípade nového bezpečnostného pásu sa rozsah profilov obmedzenia záťaže rozširuje z troch na jedenásť a zvyšuje sa možný počet nastavení, čo umožňuje optimalizovať účinok pásu podľa konkrétnej situácie či osoby.

Na rozdiel od tradičných systémov vie nový mnohostranne adaptívny bezpečnostný pás využiť údaje z rôznych senzorov vrátane tých v exteriéri a interiéri či snímačov nárazu. Systém vozidla za mimoriadne krátky okamih zanalyzuje unikátne okolnosti nehody – napríklad smer, rýchlosť a polohu cestujúcich – a tieto údaje odovzdá bezpečnostnému pásu. Systém na základe týchto údajov zvolí najvhodnejšie nastavenie.

S postupom času sa ešte zlepší

Schopnosti nového mnohostranne adaptívneho bezpečnostného pásu sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné priebežne zlepšovať prostredníctvom bezdrôtových aktualizácií softvéru. S tým ako spoločnosť Volvo Cars získava viac údajov a poznatkov, môže zlepšovať schopnosť vozidla porozumieť cestujúcim a dopĺňať nové situácie a stratégie odozvy. 

Nový bezpečnostný pás je súčasťou širšieho bezpečnostného ekosystému spoločnosti Volvo Cars, v rámci ktorého hladko spolupracuje s airbagmi, systémami na detekciu cestujúcich a asistenčnými systémami vodiča. Výsledkom tejto súčinnosti je súlad medzi ochrannými prvkami, ich vyššia účinnosť a minimálne riziko následných zranení.

Pás testovali a rozvíjali v nárazovom laboratóriu bezpečnostného strediska Volvo Cars Safety Centre, ktoré tento rok oslavuje svoje 25. výročie. V tomto poprednom nárazovom laboratóriu dokážu bezpečnostní inžinieri spoločnosti Volvo Cars nasimulovať takmer každú dopravnú nehodu a vykonávať testy nad rámec regulačných požiadaviek na bezpečnosť v reálnych podmienkach. Toto multifunkčné zariadenie má pre spoločnosť Volvo Cars zásadný význam, ak si chce udržať vedúce postavenie v oblasti automobilovej bezpečnosti.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.