Tak, toto tu ešte nebolo – tento rok bol zrušený najväčší mobilný kongres na svete MWC Barcelona, neskôr sa pridal ženevský autosalón, a tak som aj ja na začiatku marca úplne prestal cestovať lietadlom (pozn. red.:Tento úvodník vyšiel vo marci 2020, v tlačenom vydaní časopisu TOUCHIT).

Koronavírus sa stal v Európe skutočnosťou, na nič nebral ohľady a nabral rozmery, aké predpokladal len málokto. V Číne sa dokonca zastavili fabriky, čo na produktoch naplno pocítime niekedy v máji. Ľudia na Slovensku si začali robiť zásoby potravín na 14 dní dopredu, vykúpili múku, olej aj hygienické prostriedky. Rúška sa zo dňa na deň stali úplne nedostatkovým tovarom.

Najbežnejšou cestou, ako robiť reportáže z predstavení nových produktov, sa tak stal internet. V skutočnosti poslednou veľkou akciou, na ktorej sme fyzicky boli, bola výstava CES v Las Vegas a neskôr predstavenie novej rodiny telefónov Galaxy S20 v San Franciscu. V USA si v tej dobe veľa z koronavírusu nerobili, v Európe už bola celkom panika.

Opona živých predstavení sa však odvtedy zatiahla. Koronavírus reálne zasiahol aj Slovensko, prerušila sa výučba na školách, zrušili sa lokálne tlačovky aj výstavy.

Prešli sme tak z osobného chodenia po svetových predstaveniach hlavne k on-line predstaveniam. Pre samotné produkty to vôbec nie je dobre. Celú svoju novinársku kariéru sa držím toho, že ak máme o niečom písať, treba na to mať daný produkt v ruke alebo službu vyskúšať, ak je to teda možné (niekedy nie je). Viem, že niektoré slovenské IT médiá sú už pohodlné na to niekam chodiť a aj sa im vypláca ostať doma a simulovať osobnú prítomnosť najčastejšie preberaním cudzieho obsahu. Tohto sa TOUCHIT stráni ako čert svätenej vody. Aj tentoraz sme tak mali v Barcelone Romana a ten sa postaral o to, aby ste si mohli pozrieť produkt na našich fotkách a aby sme vám mohli priniesť autentické dojmy aj v bojových podmienkach.

Ondrej Macko počas online konferencie v čase koronavírusu

Ondrej Macko počas online konferencie v čase koronavírusu, Zdroj: TOUCHIT

Prirodzene, zdravie je prvoradé a rozhodnutie o zrušení takých veľkých akcií ako je MWC v Barcelone, kde väčšina vystavujúcich prichádza z Číny, bolo múdre, predvídavé a správne. Organizátori sa tomu síce zo začiatku bránili zubami-nechtami, veď prišli o stovky miliónov eur nepočítajúc ďalšie škody vyplývajúce z toho, že návštevníci v Barcelone neboli a teda nebývali v hoteli, nevečerali v meste a pod. To sa stalo na konci februára. Ak by sa európskym centrom nákazy vtedy stala namiesto severu Talianska Barcelona, MWC by to pochovalo nie na jeden ročník, ale asi navždy.

Bol to však len začiatok, ktorý nás mal pripraviť na to, že sa v marci zrušia všetky naplánované akcie. Prešli sme tak naplno k predstavovaniu noviniek cez on-line video. Na to nebol reálne pripravený nikto, ani novinári, ani partneri a ani výrobcovia. Výrobcovia ako Huawei či Sony totiž zorganizovali v Barcelone predstavenie pôvodne naplánovaných noviniek a videli sme, ako to vyzeralo – ako futbal bez divákov. Ono pred prázdnym hľadiskom sa ťažko hrá.

Nemá to šťavu ani pre divákov a myslím, že ani pre samotných výrobcov. Aspoň nie v tom duchu, ako nám to predviedli. Šéfovia týchto veľkých ázijských značiek sa totiž pred kamerami tvárili, že divákov majú a podľa toho aj mávali rukami a ukazovali novinky na všetky strany. Pôsobilo to komicky a naplno sa ukázala pravda, že narýchlo zmeniť spôsob prezentácie môže byť u zavedenej firmy problém. V skutočnosti sa bude treba naučiť novým kúskom, osobne si myslím, že takýchto predstavení bude časom pribúdať.

Zabudnúť napr. treba na rôzne marketingové grafy hovoriace o raste podielu danej firmy na trhu. Toto nikoho nezaujíma, možno s výnimkou akcionárov. To však my nie sme. A môže sa to vypomstiť. Pri online prezentácii je totiž skok na iné, zábavnejšie video oveľa jednoduchší ako odísť z preplnenej miestnosti, kde sa odhalenie novinky reálne odohráva. S tým treba počítať. Rovnako, ak nastala takáto situácia, potom nás, novinárov, treba vybaviť novinkami buď pár dní dopredu alebo naozaj pár dní potom. Bez prvých dojmov z novinárskej obce je veľká pravdepodobnosť, že predstavenie novinky zapadne IT prachom. A toto vidím zo slovenského pohľadu ako najväčší problém.

Z dôvodu šetrenia nákladov totiž Slovensko obyčajne dnes patrí do väčšieho regiónu krajín. Vedenie tejto skupiny je napr. v Prahe, Varšave alebo v Budapešti. Práve naposledy spomínaná možnosť je síce geograficky najbližšie, ale ľudsky najďalej. Viem, že to tak z pohľadu zo Šanghaja, Tokia či San Francisca nevyzerá, ale je to rokmi preverená pravda. Hore Dunajom k nám žiadne vzorky neprídu, všetky lode sa pravdepodobne na ceste k nám z nepochopiteľných dôvodov potopia. Asi najlepšie funguje zastúpenie v Prahe, kam už chodíme na mesačnej báze na rôzne tlačovky a predstavenia. Vlakom hore-dole je to ale celý deň, to si treba uvedomiť.

Niektoré firmy pritom vyriešili situáciu s nemožnosťou predstavenia produktov naživo tak, že si zaplatili niektorého z veľkých technologických youtuberov. To aj malo štýl, aký sa dnes pri predstavení produktu očakáva. Celkovo to nie je zlé riešenie, len je to vždy po anglicky a často zasadené do iného, ako európskeho prostredia. Vždy treba aj lokálny pohľad človeka, ktorý žije v našej krajine a lepšie rozumie tomu, čo u nás bude a čo určite nebude fungovať.

Keď to teda celé podčiarknem a spočítam. Reálne sme mali naozaj viac času na dokončenie tohto vydania ako aj napĺňanie denného spravodajstva na www.touchit.sk. Dokonca aj ja som mohol dobehnúť veci, ktoré som nestíhal od začiatku roka. Je to naozaj iný život, prestať z ničoho nič lietať, keď to robím celý život. Ak sa chcem pozrieť na to pozitívne, firmy sú za tejto situácie odsúdené na to (v dobrom slova zmysle) s nami ešte tesnejšie spolupracovať. Sme to práve my, technologické médiá, ktoré im pomôžu lepšie predstaviť novinky. A my sme na to pripravení.

Verím, že marcové vydanie TOUCHIT sa vám bude páčiť. Pripravili sme ho pre vás najlepšie ako sme vedeli.

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.