Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Najväčšia platforma na zdieľanie súkromných áut v Európe HoppyGo zaznamenala za minulý rok nárast o 101 %.

Nie vždy je nutné všetko vlastniť. Niekedy potrebujete iba dieru v stene a nie vŕtačku. Aj takýmito príkladmi sa opisuje fungovanie zdieľanej ekonomiky. Filozofie, ktorá stavia na znižovaní spotreby a sústreďovania sa na efektívne využívanie už vyrobených produktov či nástrojov.

Patrí sem aj zdieľanie automobilov. Hlavne v mestách s dobre rozvinutou hromadnou dopravou a nie vždy ideálnymi podmienkami na parkovanie je efektívnejšie za auto platiť len ak ho používate. Tento trend rastie aj v strednej Európe. Najväčšia platforma na zdieľanie áut v tomto regióne – české HoppyGo zaznamenala za minulý rok nárast až o 101%. Vlani pribudlo ďalších 26 000 vodičov. V službe je zaregistrovaných už 150 000 používateľov.

Dohromady si v Českej republike majitelia áut, ktorí ich zdieľajú na spomínanej platforme rozdelili rekordných 22 miliónov korún, teda zhruba 900 000 eur. To predstavuje 40-percentný medziročný nárast. Rast používateľov je približne rovnaký každý rok od vzniku tejto služby v roku 2016, ktorý vyvinula Škoda Auto DigiLab.

Na Slovensku, kde je HoppyGo dostupné od apríla 2021 sa do služby zaregistrovalo 6600 používateľov a na výber už je 150 áut. Za túto dobu si ich majitelia zarobili spolu až 27 000 eur.

„Výsledky za uplynulý rok jasne ukazujú rastúci záujem ľudí o flexibilné používanie auta a skutočnosť, že čoraz viac majiteľov využíva svoje auto ako zdroj ľahkého zárobku. Zdieľanie áut sa zároveň osvedčilo v náročných podmienkach pandémie, ktoré nie sú priaznivé pre väčšinu druhov dopravy a cestovania,“ povedal Robin Švaříček, generálny riaditeľ spoločnosti HoppyGo pre portál Seznam.cz.

Zdroj: HoppyGo

Podľa Českej asociácie zdieľania automobilov zaznamená väčšina spoločností v roku 2021 rast tržieb. „Aj v tomto roku očakávame dvojciferný rast,“ dodáva Roman Filip, predseda Českej asociácie zdieľania automobilov, ktorá združuje päť najväčších poskytovateľov carsharingu. Nie je prekvapením, že tieto služby sú atraktívne hlavne pre mladšie generácie. Sú zvyknuté riešiť všetko pomocou mobilných aplikácií.

Ďalším trendom je elektromobilita a s tým spojená časté otázky ako funguje bežný deň s takýmto autom. Krátka testovacia jazdy u predajcu na to nedokáže odpovedať. Niektoré služby na zdieľanie áut môžu pomôcť. Napríklad HoppyGo má na platforme zaregistrovaných aj majiteľov elektromobilov. Požičať si Teslu alebo čerstvú Škoda Enyaq si môže každý a pokojne aj na niekoľko dní. Jediný rozdiel je, že pri zdieľaní sa nezapisuje počiatočný a koncový stav nádrže, ale batérie.

„Okrem stavu batérie môžu zákazníci vyplniť aj čas nabíjania a dojazd vozidla. Záujem o zdieľané elektrické vozidlá je na vzostupe a my mu vychádzame v ústrety. Používatelia našej platformy oceňujú vylepšenia služieb nielen častejším používaním, ale aj lepším hodnotením aplikácie,“ hovorí Robin Švaříček, šéf HoppyGo.

V minulom roku pribudlo do ponuky spoločnosti 69 elektromobilov, ktoré patria medzi najžiadanejšie vozidlá. Na Slovensku ich je dostupných 13, od značiek ako napríklad Škoda, Tesla, Peugeot, BMW alebo Renault.

„Počet novo zaregistrovaných elektrických vozidiel sa vlani medziročne zvýšil o 86 percent. Ich majitelia oceňujú skutočnosť, že pri jazde elektromobilom sa neopotrebúvajú komponenty, ktoré sú bežne namontované v automobiloch s konvenčnými spaľovacími jednotkami. Napríklad spojka, palivový alebo výfukový filter a podobne. V tomto ohľade sa elektromobily ukazujú ako najvhodnejší typ vozidla na zdieľanie,“ dodáva Švaříček.

Značky: