Internetové stránky navštevujete denne. Niektorí ľudia majú nezrovnalosti v tom, ako tieto veci fungujú alebo čo je to vlastne za služba. Bežne tak počujete, že by chceli tiež svoju schránku na internete, no myslia tým stránku. Prípadne pod stránkou označia emailovú adresu. Nechajme schránky schránkami a poďme na webhosting.

Čo je webhosting?

Už podľa názvu ide o službu, kde je umiestnený web. To znamená, že tu sa „uploadujú“ všetky súbory, ktoré potrebujete na správne fungovanie internetovej stránky. Potom je potrebné registrovať doménu. To je ten názov, ktorý zadávate do prehliadača. Napríklad www.touchit.sk je doména, ktorú sme si registrovali cez registrátora domén. Môže ísť o WebSupport, Zoner alebo inú firmu. Bežný používateľ využije služby registrátora a kúpi si u neho okrem domény aj priestor pre svoje webové stránky – webhosting. Okrem uloženia stránok sa na serveri ukladajú aj emaily a databázy. Aj tie však môžete hostovať inde, len im treba nechať u poskytovateľa priradiť správny DNS záznam.

Domény

Každá doména má svoju IP adresu. Pre jednoduchšie pamätanie si názvov serverov ide každá IP adresa cez Domain Name Server, ktorý klasický zápis s www v názve preloží do IP adresy zrozumiteľnej pre sieťové zariadenia a tie si pakety posielajú po sieti ďalej. Domény sa delia na úrovne. Doména prvej úrovne je štátna alebo špecifická. Medzi štátne domény patrí aj .sk, .cz, .uk a ďalšie. Aj Cookove Ostrovy majú svoju doménu – co.ck.

Pokus o registráciu domény. Moja je ešte voľná.

Pokus o registráciu domény. Moja je ešte voľná.

Doména druhej úrovne je potom tá s názvom firmy či osoby. V našom prípade názov nášho magazínu. Stretnete sa aj s doménami tretej úrovne – napríklad firma.wehosting_zadarmo.sk. Existuje aj služba, ktorá sa volá parkovanie domény. Tá sa hodí vtedy, keď si chcete rezervovať názov pre váš produkt, činnosť, firmu alebo čokoľvek iné. Nechcete zatiaľ tvoriť stránku, no potrebujete mať pripravený názov. Takúto rezerváciu môžete občas vidieť, ak natrafíte na nejaký web a ešte nemá obsah. Namiesto čistej strany tam býva informácia, u koho je doména registrovaná a či je na predaj alebo nie.

Informácie o doménach si môžete zistiť aj na stránke www.who.is. Tu zároveň vidíte aj špecifický prípad domény prvej úrovne. Medzi ne patria aj také názvy ako cheap, trade, limited, guru, academy, travel, ninja atď. Na stránke sa dozviete meno registrátora a servery, kde sú v skutočnosti stránky uložené.

Nákup domény

Kúpiť si doménu je najjednoduchšie v jednom kroku spolu s webhostingom. Využiť môžete napríklad www.websupport.sk. Hneď na hlavnej stránke si môžete vybrať doménu a napísať názov druhej úrovne. Zistíte zároveň, či je tento názov voľný. Môže sa stať, že nejaký názov bude v doméne .sk obsadený, no v rámci domény .eu bude voľný. Ak podnikáte na Slovensku, nemá veľký zmysel k tomu registrovať aj .cz doménu, či .pl alebo .hu platné pre susedné štáty. Ideálne je však registrovať si priamo s doménou .sk aj verziu .com, ktorá je vnímaná ako obchodná doména. Tiež pre členské štáty EU aj takúto doménu prvej úrovne.

Poďme na ceny. Tie sa líšia, no nijak zásadne, občas sa vyskytnú aj akciové ponuky. Napríklad pri WebSupporte si môžete kúpiť .sk doménu za 14,76 eura na jeden rok. K tomu treba pripočítať náklady na hostovanie webu.

Nákup hostingu

Ďalším krokom, hoci ste na stránke aj iných poskytovateľov, bude objednanie priestoru. Využiť môžete balíčky s pevne danými službami alebo si skombinovať vlastný. Tu sa odporúčame trochu zamyslieť. Ak ste sa dostali ku kroku s objednaním vlastnej domény, pravdepodobne budete zhruba tušiť, koľko priestoru budete potrebovať, koľko emailov a databáz vám treba. Za väčšinu z toho sa platí. Nebudeme rozoberať možnosti jednotlivých poskytovateľov.

Ukážka cenovej ponuky hostingovej služby

Ukážka cenovej ponuky hostingovej služby

Niektorí umožňujú vybrať priestor na MB presne, podobne počet emailov, iní zase dávajú cenový a dátový rozptyl. Napríklad 300 MB na rok stojí okolo 12 eur, 1 GB na rok je za 25 eur. Diskovým priestorom ani počtom emailov nebudete obmedzovaní. Poskytovatelia radi vyjdú v ústrety a pridajú vám všetko, čo budete potrebovať a vytvoria prípadne novú kalkuláciu.

Pri nákupe hostingu si dajte pozor, aby ste nezabudli na databázy. Netvrdíme, že ich potrebuje každý, no ak chcete prevádzkovať redakčný systém, bez nich sa nepohnete ďalej. Všetko totiž ukladá do jednej databázy. Ak ste teda uvažovali o blogu a chcete ho sprevádzkovať napríklad na WordPress systéme, potrebujete minimálne jednu databázu. Na bežné stránky to nie je nevyhnutnosť. Niekde dostávate databázy priamo ako bezplatnú súčasť hostingu, kde platíte len za objednaný priestor.

Ako vyberať?

Niekedy si dokonca platíte len za priestor. Je na vás koľko databáz alebo emailov budete využívať. To všetko sa dá nastaviť v konfigurátore. Pozastaviť sa môžeme ešte pri subdoménach. Tie máte bez limitu a netreba na to žiadnu účasť poskytovateľa. Nastavujete si ich sami a sú to vlastne adresáre v hlavnom doménovom adresári, keď spravujete priestor cez FPT alebo WebFTP klienta. Ak teda máte doménu napríklad www.zmrzlina.sk môžete si pridať adresu v tvare www.super.zmrzlina.sk alebo www.vanilkova.zmrzlina.sk.

Rozhranie na konfiguráciu služieb u poskytovateľa webhostingu a domény

Rozhranie na konfiguráciu služieb u poskytovateľa webhostingu a domény

Rovnako tak si nastavujete emaily. Ak potrebujete emaily pre jedného alebo dvoch ľudí, vystačíte s dvomi schránkami. K nim následne pokojne priradíte aliasy. To znamená, že na skutočný email michal@zmrzlina.sk budú chodiť emaily aj z adresy objednavky@zmrzlina.sk. Nastavenie je okamžité a netreba ho plánovať vopred. Preto všetky tieto záležitosti vytvoríte na počkanie podľa potreby. Zároveň dostanete plnú výbavu vo forme webových klientov. Teda na email budete môcť pristupovať priamo z prehliadača.

Špeciálne služby

Pokročilí používatelia so špecifickými požiadavkami si môžu prenajať aj virtuálny server. Tam si nainštalujú vlastné serverové služby, typicky firemné aplikácie alebo vytvoria vlastné testovacie prostredie, či sa rozhodnú o inom operačnom systéme. Ak teda hosting beží väčšinou na systéme Linux, nebude problém kúpiť virtuálny server na Windows aj s ďalšími službami. No a aby to bolo kompletné, môžete si kúpiť priamo celý fyzický server. Príslušný „rack“ bude dostupný len pre vás a bude mať vyčlenenú infraštruktúru aj konfiguráciu. Poskytovatelia umožňujú vybrať rôzne konfigurácie s CPU, RAM, diskovým priestorom, sieťovými a elektrickými prípojkami. Bude vyhradený len pre vás a budete môcť ísť do dátového centra poskytovateľa a fyzicky mať reálne na server dosah. Teda pokojne si so sebou zoberte počítač a pripojte sa na server priamo zvnútra.

Praktické rady

Vieme, že mať svoju internetovú adresu je atraktívne. Zvážte však niekoľko faktorov, skôr než pristúpite k tomuto riešeniu.

Byť či nebyť – na webe?

V prvom rade zvážte, či vôbec stránku potrebujete. Treba chápať potenciál, nie ani tak vašu zárobkovú činnosť. Ak ste stolár a vyrábate nábytok na objednávku je to ideálne riešenie, ako sa prezentovať svojou tvorbou. To isté platí o majstroch, ktorí vám prerobia byt či novú kuchyňu. Mohli by síce argumentovať, že zákazníkov majú dosť a sú naučení im volať. Je to na zváženie, pár eur za internetovú prezentáciu nezaškodí a ľahšie ukážete ľuďom vaše reálne referencie ako im budete všetko vysvetľovať a hľadať obrázky v mobile. Dajte ich na web a je to vyriešené.

Typ stránok

Statická alebo dynamická stránka? V prípade stolára to bude asi statická s občasnou aktualizáciou fotografií a činností. To isté platí aj pre vyššie uvedený príklad zmrzlinárskej firmy. Pár fotiek, adresa sídla a informácie o tom, či napríklad dodávate aj na objednávku atď. Nemajte veľké oči a už vôbec nepridávajte na stránku novinkovú sekciu. Prvotný ošiaľ vás prejde, o mesiac tam nebudete mať chuť písať texty a pridávať obsah, stránka rýchlo zostarne.

Ak chcete blog o cestovaní, o živote, o zvieratkách, pokojne aj cez redakčný systém a teda bude to dynamická stránka.

Obsah stránky

Vopred si premyslite, ako má stránka vyzerať a čo na nej má byť. Ak potrebujete vytvoriť fotogalériu, zistite, aké fotky máte reálne k dispozícii. V prípade, že pôvodné nie sú v dobrej kvalite a máte možnosť urobiť nové, spravte to bez váhania. Vyhnite sa prehnaným očakávaniam. Menej je viac a nechajte si poradiť. Zabudnite na animované GIF-y, krikľavé texty a rôzne hlúposti, ktoré už nikoho nezaujímajú.

Mobilná verzia

Dbajte na to, aby bola stránka dobre dostupná aj vo verzii pre mobilné zariadenia. Ak ste na redakčnom systéme, máte po starostiach. Ten bude automaticky generovať obsah podľa toho, na akom zariadení sa bude stránka zobrazovať. V prípade, že chcete použiť iné šablóny, vyberajte si tie s podporou responzívneho zobrazenia. Šablóny nájdete na internete veľmi ľahko vo verzii zadarmo (mimochodom veľmi dobre použiteľné) no aj v platenej verzii. Platené umožňujú lepšie úpravy a majú rozšírený CSS kód o ďalšie detaily.

Skúšajte

Stránku bude treba testovať, a tak si sami vyskúšajte, ako dlho sa načítava, či zobrazuje všetky podstatné informácie a či na rôznych telefónoch nie je obsah rozhádzaný. Pokiaľ možno, nevyvíjate tlak na responzivitu. Toto slovo je dnes veľmi moderné a mnohí to preháňajú. Už na polovicu Full HD zobrazenia monitora sa zobrazí mobilná verzia stránky. V praxi to znamená, že namiesto toho, aby bolo hlavné menu menšie, sa zobrazí riadok s možnosťou vyrolovania položiek menu pod seba. To sú tie tri čiarky a v odbornom žargóne sa volajú toaster. Zbavte sa ho, tento prvok tam nemá čo robiť, hoci je neuveriteľne silno zaužívaný aj na profi weboch.

Verdikt touchIT

Web je skutočne komplexná problematika a ten kto je „kodér“, väčšinou nemá šajnu, čo je grafika. Ideálne je využiť riešenia, ktoré sú pripravené a buď sú zadarmo, alebo si za cca 20 eur zaplatíte šablónu. Pridávame aj užitočné linky, ktoré využijete v rámci tvorby a rozhodovania sa ako to bude s vaším webom.

www.who.is – zistenie informácií o doménach
www.wordpress.org – stránka redakčného systému WordPress, je kompletne aj v slovenčine
www.templatemonster.com – jedna z možností, kde hľadať šablóny pre rôzne typy webov

Tento článok vyšiel aj v tlačenom novembrovom vydaní touchIT, č. 6/2015, preto sa niektoré skutočnosti uvednené v článku môžu odlišovať oproti aktuálnemu dátumu publikovania.

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.