Automobiloví nadšenci z celého sveta sa každoročne stretávajú na podujatí Concours d’Elegance v Pebble Beach, kde sa nechávajú unášať čarom automobilových klenotov minulosti i novátorskými štúdiami budúcnosti. BMW Group im tento rok predstavila čosi výnimočné – svetovú premiéru BMW 3.0 CSL Hommage R, vozidla, ktoré vzniklo pri príležitosti štyridsiatych narodením BMW v Severnej Amerike a ktoré pripomína mimoriadny úspech BMW 3.0 CSL v pretekoch roku 1975.
Práve vtedy založil bavorský výrobca pobočku BMW v Severnej Amerike, prvú oficiálnu predajnú spoločnosť BMW mimo Európy. A bol to aj rok, keď v Spojených štátoch v sérii pretekov IMSA debutoval pretekársky tím BMW Motorsport so špeciálne navrhnutým vozidlom BMW 3.0 CSL. Už po niekoľkých týždňoch zaznamenalo BMW svoje prvé historické víťazstvo na dvanásťhodinových pretekoch v Sebringu. Nasledovala séria ďalších úspechov, napríklad v Laguna Seca, iba necelých 25 kilometrov od Pebble Beach. Nováčikovský rok podľa očakávania vyvrcholil tým, že biele BMW 3.0 CSL, zahalené v pútavých farbách tímu BMW Motorsport, vyhralo už pri prvom pokuse pohár konštruktérov. Tento úspech v kombinácii s dych vyrážajúcim dizajnom vozidla a nápisom „Bavorské motorové závody“ na ochrannom filme proti slnku na čelnom skle a zadnom okne vo veľkom štýle ohlásili svetu vstup BMW do severoamerického pretekárskeho šialenstva.
„Automobilové pretekanie spočíva v schopnosti áut upútať a v bezbrehej radosti z jazdenia,“ vysvetlil Adrian van Hooydonk, senior viceprezident BMW Group Design. „BMW ním doslova žije. Víťazstvo v pretekoch záviselo v roku 1975, tak ako dnes, od symbiózy človeka a stroja. Technické inovácie efektívnosť ich spolupráce ešte prehĺbili. BMW 3.0 CSL Hommage R dokazuje, kam až môžeme ich partnerstvo posunúť v budúcnosti.“
Vodič na prvom mieste – interiér
Vzhľadom na to, že chceme dosiahnuť čo najlepšiu možnú spoluprácu medzi vodičom a vozidlom, pri navrhovaní BMW 3.0 CSL Hommage R sme mysleli práve na vodiča. Na zabezpečenie bezproblémového zážitku vodiča z jazdy naňho dizajnéri mysleli nielen pri navrhovaní geometrických tvarov interiéru. Myšlienka sústrediť sa v BMW 3.0 CSL Hommage R na vodiča sa do praxe pretavila už v prvkoch v jeho bezprostrednej blízkosti. Skôr, než sa dizajnéri upriamili na línie a povrchy v interiéri, v rámci nového prístupu ako prvé navrhli vodičovu helmu, kombinézu a sedadlo.
Zmenili tak charakter bežných funkcií v interiéri. Priezor helmy, prvý bod interakcie vodiča s vozidlom, preberá funkciu displeja a v priamom zornom uhle mu zobrazuje aktuálne informácie, napríklad rýchlosť vozidla, zaradený rýchlostný stupeň a otáčky motora. V BMW 3.0 CSL Hommage R sa tak zlepšuje priame vnímanie vodiča. Head-Up displej svoje opodstatnenie dokázal už v iných modeloch sériovo vyrábaných BMW, v ktorých sa vodičovi zobrazovali informácie bez toho, aby ho rozptyľovali. V tomto modeli sa však predstavil v úplne novom prevedení. Motto znie: „Oči na ceste, ruky na volante“. Vodič sa totiž môže plne sústrediť na jazdu.
Pretekárska kombinéza (klasický návrh od spoločnosti Puma®) vodičovi pomáha nielen plniť si svoju úlohu, ale vizuálne tiež vyjadruje spojenie medzi ním a vozidlom. Ak má vodič obe ruky na volante, osvetlené lemy v rukávoch kombinézy postupne zobrazujú údaje zo stĺpika volantu ponad ruky na priezor, napríklad z displeja zmeny impulzov.
Dizajn bočnej časti priestrannej škrupiny sedadiel z uhlíkových vláken kopíruje anatómiu vodiča, čím mu za volantom za každých okolností poskytuje maximálnu oporu. Sedadlá sú navyše zárukou toho, že vodič si udrží čo najväčší kontakt s vozidlom. Vždy sa ho totiž fyzicky dotýka takmer celým telom, a môže teda rýchlejšie a účinnejšie reagovať. Škrupiny sedadiel sa smerom nahor diagonálne nakláňajú dozadu, v hornej časti sú predĺžené vzad. Torzná pevnosť sedadiel BMW 3.0 CSL Hommage R sa zvyšuje použitím uhlíkových vláken v konštrukcii. Biely poťah sedadla s vejárovitým prešívaním integrovaný do konštrukcie sedadla vzhľadom pripomína pretekársku kombinézu, zatiaľ čo charakteristické pásy BMW Motorsport so šesťbodovým bezpečnostným zapínaním pridávajú farebný šmrnc.
Vernosť ľahkej konštrukcii a technickej dokonalosti
Dizajnéri odľahčenej verzie BMW 3.0 CSL Hommage R odstránili kryty okolo sedadla vodiča a vytvarovali ho tak, aby stelesňovalo pretekársky charakter. Základ minimalistickej konštrukcie tvorí klietka z uhlíkových vláken zabudovaná v streche vozidla a bočných častiach. V interiéri sa nachádzajú iba nevyhnutné prvky, pričom každý z nich má presne stanovený účel – priamu funkciu v konštrukcii vozidla alebo úlohu spojenú s jazdou. V interiéri vyrobenom výhradne z uhlíkového vlákna nájdete drevo len na „prístrojovej doske“, ktorá je priečnym a čisto konštrukčným prvkom. Ide o spomienku na ústrednú časť pôvodnej verzie BMW 3.0 CSL. Tú totiž zvnútra obklopovalo drevené obloženie aj v pretekárskej verzii. Obsahuje pritom obzvlášť zaujímavý highlight: zobrazovanie informácií na drevenom paneli. Na počesť víťazstva BMW 3.0 CSL v Laguna Seca v máji 1975 sa na ňom zobrazuje profil trate a jej najdôležitejšie body. Vďaka takémuto použitiu svetla v nesmierne sofistikovanom a jemnom informačnom displeji vo vozidle nie sú potrebné klasické obrazovky. Skvele pritom zapadá do filozofie minimalistického interiéru vozidla. Neporušený drevený povrch dopĺňa iba malý displej nabíjania eBoost. Farbu mu pridávajú pruhy v štýle BMW Motorsport na prístrojovej doske.
Keďže prvotným zámerom pri navrhovaní vozidla bolo okresať jeho vybavenie len na nevyhnutné časti, najväčší dôraz sa kladie na stĺpik volantu. Toto mechanické spojenie medzi vodičom a vozidlom zastrešuje všetky ovládacie prvky a ovládače. „Pohodlie“ zabezpečujú len dva vetracie otvory po bokoch stĺpiku volantu, ktoré vodičovi privádzajú čerstvý vzduch s teplotou okolia. Na menšom displeji na stĺpiku volantu sa zobrazujú ďalšie informácie, napríklad časy v jednotlivých kolách, celkový čas dosiahnutý v pretekoch a momentálna pozícia vozidla na trati, podľa toho, čo si vodič vyberie. Ďalšími čisto pretekárskymi prvkami interiéru sú červené eloxované bezpečnostné prvky, napríklad trysky na hasiacu penu, samotný hasiaci prístroj a dva vypínače na stredovej konzole, jeden na núdzové vypnutie, druhý na ovládanie hasiaceho mechanizmu. Vzadu je miesto len na dve helmy zabudované do stredového tunela. Pokiaľ sa nepoužívajú, sú pripnuté pásom. V zadnej časti sú podlhovasté kryty akumulátorov energie eBoost. Dôsledne skonštruované hliníkové rukávy dodávajú spojeniu individuálnych konštrukčných prvkov nádych vysokej kvality. Z materiálov a detailných riešení v BMW 3.0 CSL Hommage vyžaruje technická dômyselnosť a jemnosť tvarov.
Pretekár telom i dušou – exteriér
„BMW 3.0 CSL Hommage R stelesňuje svoju funkciu zvonku i zvnútra,“ vysvetľuje Karin Habib, riaditeľ Design BMW Automobiles. „Exteriér aj interiér spĺňajú z pohľadu vozidla i vodiča požiadavky automobilových pretekov. Na jednej strane zabezpečujú dynamiku jazdy, na druhej čo najhlbšie spojenie vodiča s vozidlom. Vozidlo Hommage to podľa mňa stelesňuje veľmi emotívnym spôsobom. V modeli Hommage pritom nechýbajú žiadne detaily BMW 3.0 CSL. Všetky v pôvodnej forme. Vzdávame tým hold vozidlu z roku 1975.“
Z vonkajšieho dizajnu BMW 3.0 CSL Hommage R priam srší pretekársky duch. Predĺženú karosériu rámujú jedinečné veterné deflektory, mohutné oblúky kolies a výrazné zadné spojlery, ktoré vzdávajú hold pretekárskej verzii pôvodného BMW 3.0 CSL úspešnej v pretekoch IMSA. Všetky detaily vozidla Hommage sú inšpirované úspešným pretekárom z roku 1975. Vďaka technickému vynoveniu teraz hovoria moderným dizajnérskym jazykom. Použité farby, grafické návrhy, o čísle 25 ani nehovoriac, pripomínajú výnimočnú históriu úspechov, ktoré si roku 1975 pripísalo BMW 3.0 CSL. V BMW 3.0 CSL Hommage R ožívajú aj také detaily, akými sú nápisy „Bavorské motorové závody“ na čelnom skle a zadnom okne. Ústrednou témou modelu z roku 1975 bolo vytvorenie čo najľahšej konštrukcie. To sme dosiahli použitím moderných uhlíkových vláken, ktoré model privádzajú do novej éry.
Sila a zdatnosť – predná časť vozidla
Z prednej časti BMW 3.0 CSL Hommage R, jednej z najširších a najnižších spomedzi všetkých modelov z rodiny BMW, jednoznačne vyžaruje sila a zdatnosť. Povrchové línie a grafické detaily na prednej kapote upriamujú pohľad na kolesá a podčiarkujú široký a mohutný vzhľad. Uprostred prednej časti sa na pripomenutie kedysi obľúbených zvislých tvarov nachádza veľká verzia charakteristickej mriežky v tvare obličiek. Športový ráz prednej časti vyzdvihuje známa tvár so štyrmi očami v modernom šesťuholníkovom prevedení. Laserové svetlá a LED technológie dodávajú osvetleniu štíhly, moderný vzhľad a vďaka úzkym kontúram predných svetiel získava BMW uprený pohľad, akým sa vyznačujú všetky vozidlá značky. Štýlové X uprostred svetiel podsvietené namodro oddeľuje jednotlivé svetelné funkcie a zároveň nám pripomína svetlá prelepené páskou v tvare písmena X známe z vytrvalostných pretekov. Prednú časť vozidla ukončuje mohutný čierny predný splitter z uhlíkových vláken doplnený o detaily vo farbách BMW Motorsport. S mriežkou v tvare obličiek tvorí štýlové otvory, ktoré vizuálne napovedá, aký silný a výkonný motor sa za nimi skrýva. Predná kapota a mriežka v tvare obličiek vyzerajú zboku ako moderná verzia jedinečného žraločieho nosa, za ktorým sa ľudia otáčali už roku 1975.
Bočná časť – športovec s nádychom elegancie
Dlhý rázvor kolies a predĺžená kapota vizuálne predlžujú elegantnú siluetu vozidla Hommage, ktorá skvele dopĺňa dominantný športový tón. Tento dojem ešte umocňujú známe optické línie na bokoch. Exkluzívna metalíza Brilliant White s jemným kovovým odleskom dodáva povrchom lesk a mohutné krivky vyvolávajú dojem sochy. Grafické línie vo farbách BMW Motorsport zvýrazňujú kontúry prednej a zadnej časti a bokov. Atletický vzhľad vozidla preto nie je možné prehliadnuť. Tmavé povrchy z uhlíkových vláken ukončujú bočné lemy v spodnej časti, z ktorých cítiť zámer oživiť ľahký dizajn pôvodného BMW 3.0 CSL. Ozdobou vozidla sú 21-palcové kolesá z ľahkej zliatiny matnej zlatej farby s čiernymi vnútornými časťami.
Zadná časť – statný žrebec
Zadná časť BMW 3.0 CSL Hommage R vznikla so zámerom priniesť čo najšportovejší vzhľad. Mohutný zadný spojler a dvojitý difúzor z uhlíkových vláken sú rovnaké ako na návrhu pretekárskeho vozidla a ich krivky dýchajú aerodynamickou dômyselnosťou. Mohutné tvary zadnej kapoty upriamujú pozornosť na kolesá a vizuálne tak poukazujú na silu BMW 3.0 CSL Hommage R. Línie BMW Motorsport kopírujú tieto tvary a zdôrazňujú mohutnú prítomnosť vozidla na ceste. Najosobitejším dizajnom sa pýšia zadné svetlá. Naprieč spojlerom sa tiahne pás LED svietidiel, ktorý ich vizuálne spája a opticky ohraničuje zadnú časť.
Pôsobivé dynamické krivky BMW 3.0 CSL Hommage R upútajú aj pri pohľade zhora. Predné chladiče pripomínajú očarujúce a dynamické prvky prvých vozidiel coupé z dielne BMW. Mriežka chladičov obličkového tvaru sa totiž tiahne od jedného svetla k druhému a vytvára medzi nimi široké písmeno V. Vo vozidle BMW 3.0 CSL Hommage R sa teda snúbia neodmysliteľné klasické črty BMW a moderný dizajn plný emócií. Hviezda inžinierskeho úspechu tak žiari ešte jasnejšie ako za uplynulých štyridsať rokov.