Priemerná cena auta na splátky za 5 rokov stúpla o viac ako tretinu
Takmer polovica záujemcov o jazdené autá si vypomáha úverom. Priemerná cena ojazdeného automobilu financovaného z úveru za posledných päť rokov vzrástla o viac ako tretinu, výška splátky o vyše pätinu a akontácia o viac ako šestinu. Tieto údaje a ďalšie trendy na slovenskom a českom trhu s jazdenkami vyplynuli z analýzy predajov siete autocentier AAA AUTO, ktoré patrí do skupiny AURES Holdings.
Zákazníci AAA AUTO na Slovensku, ktorí si od začiatku tohto roka pri nákupe vozidla vypomohli úverom, za automobil v priemere zaplatili 9 316 eur. V roku 2014 to bolo 6 690 eur, čo je nárast o 37 percent. „V Českej republike je trend podobný, za rovnaké obdobie vzrástla cena za jazdenku na úver z v prepočte 6 476 na 10 350 eur,“ dopĺňa generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová. „Dôvodom je zvyšujúca sa životná úroveň v oboch krajinách, ale tiež aj ekonomický aspekt. Ľudia si radšej zaobstarajú automobil, na ktorý by bez úveru nemali finančné prostriedky, aby ušetrili na prevádzke a opravách. A tiež obmedzili stratu pri prípadnom neskoršom predaji vozidla,“ vysvetľuje Topolová
S kúpnou cenou vozidla tiež rastie priemerná výška úveru na jeho kúpu. Tá bola za rok 2014 presne 5 042 eur na slovenskom a 130 128 Kč na českom trhu, čo bolo podľa kurzu z polovice roka 2014 približne 4 726 eur. Do konca februára tohto roka oba údaje však narástli na 7250 eur, respektíve 196 376 Kč, teda približne 7 650 eur. Títo zákazníci AAA AUTO na Slovensku teraz v priemere mesačne splácajú 175 eur (pred piatimi rokmi 142 eur) a v Českej republike v prepočte 150 eur oproti 106 eurám v roku 2014. Výška akontácie, teda časť obstarávacej ceny platenej priamo kupujúcim, v sledovanom období vzrástla o viac ako šestinu. Percentuálny podiel akontácie na cene vozidla však mierne klesá, približne z 30 % na oboch trhoch v roku 2014 na 26 % v tomto roku v SR aj ČR.
Z vozidiel predaných v januári a februári tohto roka v autocentrách AAA AUTO bolo prostredníctvom úveru financovaných 45 % na slovenskom trhu a 39 % na českom. Oproti tomu mierne rastie podiel vozidiel zaobstaraných na protiúčet, ktorý je aktuálne 27 % na Slovensku a 30 % v Českej republike.