Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Toyota už dva roky vyvíja novú značku športových vozidiel GR. Je to skratka Gazoo Racing, pretekárskeho tímu japonskej značky,  ktorý je zodpovedný za úpravu týchto áut. Športový rad Toyoty GR v Japonsku má už 14 modelov – od športových kupé až po 8-miestne vany.

Séria modelov Toyoty športovo upravených tímom Toyota Gazoo Racing debutovala v Japonsku  koncom roku 2017. Na začiatku zahŕňala 7 modelov, za dva roky sa ich počet zdvojnásobil. Úprava verzií sériovo vyrábaných vozidiel má tri úrovne – najvyššiu  GRMN s výrazne silnejším motorom, strednú GR a základnú GR Sport. V japonských showroomoch je možné dokúpiť aj GR PARTS, čiže súčasti na úpravu sériových vozidiel tejto značky.

Kupé a kabriolet s logom GR

Vlajkovou loďou s logom GR je samozrejme nová GR Supra – globálny model vyvinutý v spolupráci s BMW, ktorému dal finálny vzhľad tím Toyota Gazoo Racing. Nové kupé vyrábajú v limitovanom počte – v tomto roku  ich Toyota vyrobila 900. Vozidlo má klasické usporiadanie športového kupé s motorom vpredu a pohonom zadných kolies, s dokonalým rozložením hmotnosti 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou a zlatým pomerom 1,55 medzi rázvorom náprav a ťažiskom. Vpredu uložený radový šesťvalec 3.0 ponúka výkon viac ako  340 k.  Japonci majú k dispozícii tri verzie vybavenia GR Supra a diely  GR PARTS.

Kupé Toyota 86 (v Európe GT86) má až dva modely s logom  Gazoo Racing – GR Sport a viac modifikovaný GR. Prvý z nich predstavil nové prvky vo farbe gray metallic – zadný spojler, kryt na elektricky nastaviteľné zadné zrkadlá, dekorácie blatníka a špeciálne prahy, malý športový volant, športové budíky a čierne ozdoby.

Vo verzii  GR sa objavili ako športové doplnky predný spojler, špeciálny zadný nárazník s centrálne umiestneným výfukom, podbehy kolies a hliníkové disky  RAYS z pneumatikami Michelin Pilot Sport 4. Športové sedadlá Recaro sú potiahnuté Alcantarou. Podvozok má predné aj zadné pružiace vzpery, pruženie s tlmičmi SACHS vyladenými tímom Gazoo Racing a diferenciál s obmedzeným preklzom Torsen.

Je zaujímavé, že na japonskom trhu ponúka Toyota aj ďalšie vozidlo zo športovej línie. Kabriolet  Copen GR Sport je postavený na základe malého modelu Daihatsu, ktorý je menší dokonca aj od Toyoty Aygo. Turbomotor s medzichladičom a s výkonom 64 k  spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou alebo prevodovkou CVT so 7 simulovanými prevodmi Super Active Shift. Diferenciál s obmedzeným preklzom, zosilnenie podvozku a disky BBS dopĺňa  elektrické ovládanie sklápania strechy, sedadlá RECARO a kožený volant MOMO s elektrickým posilňovaním riadenia. K doplnkovej výbave patria prahové lišty, predný spojler, predné a zadné krídlo a zadný spojler.

Dravé hybridy

Verziu  GR Sport dostali aj inkarnácie Priusu. Nejde o obľúbený liftback, ale o jeho verziu so zástrčkou, čiže Prius Plug-in Hybrid, 7-miestny osobný minivan Prius Alfa, v Európe známy ako  Prius+  aj  subkompaktný Prius v Japonsku pod názvom Aqua.

Toyotu Vitz, japonský ekvivalent  Yarisu dostupný tiež v hybridnej verzii, nájdete v ponuke ako GR, aj GR Sport. V uplynulom roku Toyota ponúkala aj model Vitz GRMN v limitovanej edícii, japonskú verziu modelu  Yaris GRMN s preplňovaným motorom 1.8 s výkonom 212 k.

Tím Toyota Gazoo Racing neobišiel ani väčšie vozidlá. Znak GR Sport zdobí Toyotu C-HR a SUV Harrier, ako aj sedan Mark X a dokonca aj vany Voxy a Noah. Súčasťou balíka sú špeciálne navrhnuté väčšie nárazníky, hliníkové disky, pneumatiky Bridgestone, športové sedadlá, menší volant, karoséria a interiér zdobené v štýle GR a u niektorých modelov aj posilňovače bŕzd a pruženie.

GR v Európe

Séria  GR sa od roku 2018  udomácnila aj v Európe. Prvým senzačným modelom bol Yaris GRMN, inšpirovaný Yarisom WRC  a zdokonalený na známom pretekárskom okruhu  Nürburgring. S 1,8-litrovým motorom s výkonom 212 koní  a hmotnosťou 1 135 kg dosiahlo auto najlepší pomer  výkonu a hmotnosti v tejto triede vozidiel. Na dlhom zozname športových vylepšení sa ocitli napríklad diferenciál Torsen, zosilnený podvozok s dodatočnými výstuhami, tlmiče Sachs, 17-palcové disky  BBS a centrálne vyvedený výfuk.

Momentálne existuje v cenníku modelu Yaris aj verzia  GR Sport. Na autosalóne v Ženeve predstavila automobilka aj Corollu GR Sport a oznámila, že bude túto líniu systematicky rozširovať. To znamená, že nás čaká ešte nejeden vzrušujúci model s logom Gazoo Racing.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.