Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense (TSS), bude o niekoľko mesiacov obohatený o novú funkciu, ktorá má zabrániť nekontrolovanému zrýchleniu vozidla. Systém, pracujúci na základe technológie Big Data, bude schopný predchádzať kolíziám a nehodám spôsobeným mimovoľným stlačením plynového pedálu vodičom. Možnosti rozšíria aj pokročilé riešenia známe z luxusnej limuzíny  Lexus LS.

Žijeme v ére ,,prepojených automobilov”, čiže tzv. connected cars. Počítačové systémy sú schopné monitorovať, čo sa deje s vozidlom, aj s vodičom.  Najnovšie  už bude možné pomocou veľkých databáz zabrániť nekontrolovateľnému zrýchleniu auta aj napriek tomu, že nie je ľahké rozlíšiť neúmyselné zošliapnutie plynového pedálu od vedomého konania zo strany vodiča. Umožní to nová technológia, vyvinutá inžiniermi spoločnosti Toyota.

Ako to funguje?

Ak systém zaznamená nekontrolované zrýchlenie, okamžite ho potlačí.  Účinok je rovnaký, ako keď pustíte plynový pedál a stlačíte brzdu. Je to možné vďaka technológii Big Data, čiže spracovaniu obrovského množstva údajov zhromaždených zo ,,spojených automobilov” Toyoty, pripojených ku globálnej sieti. Vďaka nim je dnes možné identifikovať neúmyselné použitie plynového pedálu tak, aby v prípade potreby mohol prevziať kontrolu nad zrýchlením počítač a zabrániť  nešťastiu.

Toyota plánuje už v lete nainštalovať túto funkciu v nových vozidlách a použiť zmodernizovaný systém kontroly zrýchlenia.  Najnovší bezpečnostný systém je odpoveďou na rastúci počet kolízií a nehôd v starnúcej japonskej spoločnosti. Vodiči starší ako 75 rokov tam spôsobili až 15 percent smrteľných dopravných nehôd a ich príčinou bolo často to, že si pomýlili plynový pedál s brzdou.

V snahe zabrániť im a obmedziť potenciálne škody automobilka v roku 2012 zaviedla systém ICS (Intelligent Clearance Sonar), ktorý detekuje predmety pred aj za vozidlom a je schopný automaticky zastaviť vozidlo, ak sa dostane príliš blízko k prekážke. V súčasnosti je systémom  ICS vybavených 32 modelov  Toyoty a Lexusu. V roku 2018 vybavila japonská značka niektoré vozidlá funkciou, ktorá zabráni zrýchleniu, ak senzory zistia prekážku.

Zareaguje,  aj keď prekážka neexistuje

Najnovšie riešenie spoločnosti Toyota umožňuje zastaviť vozidlo, aj keď na ceste nevidno žiadne prekážky. Vďaka informáciám o správaní sa vodičov získaných pomocou Big Data systém rozozná, či má vodič v úmysle zrýchliť auto  – môže to vyplývať z nutnosti zapojiť sa do jazdného pruhu, predbiehať alebo obísť prekážku.  Ak je však výsledkom chyby, rozptýlenia alebo nevoľnosti, systém okamžite zareaguje.

V prípade náhlej zmeny polohy plynového pedálu systém analyzuje silu, ktorou bol stlačený, pričom zohľadní informácie zo senzorov, radarov a kamier, ako aj signály odoslané z iných áut.   Na základe toho určí, či vodič použil plynový pedál zámerne. Pri príprave tohto riešenia Toyota analyzovala reálne nehody, ktorých príčinou bolo nesprávne použitie plynového pedálu, čím obohatila systém ICS o novú funkciu automatického brzdenia.

Japonský výrobca automobilov verí, že počet nehôd spôsobených nesprávnym použitím pedálu sa môže ešte znížiť, a to nielen na parkoviskách. Plánuje svoje riešenie sprístupniť aj iným výrobcom automobilov, a tak prispieť k úplnému odstráneniu smrteľných nehôd a zranení v cestnej premávke.

Evolúcia systému Toyota Safety Sense

Toyota Safety Sense je balík bezpečnostných systémov, zavedený v roku 2015. Pozostával  predovšetkým z predkolízneho systému  (PCS), systému varovania pred vybočením z jazdného pruhu (LDA) a automatického systému prepínania diaľkových svetiel (AHB).

Druhú generáciu Toyota Safety Sence v roku 2018 obohatili o pokročilý systém podpory riadenia v podobe asistenta sledovania jazdného pruhu (LTA). Pomáha vodičovi udržiavať vozidlo uprostred jazdného pruhu, a to aj v dlhých oblúkoch na diaľnici. Ďalším plusom bola technológia rozpoznávania chodcov cez deň i po zotmení a cyklistov za denného svetla.

Do konca roku 2017 spoločnosť Toyota vybavila systémom  Safety Sense takmer všetky svoje osobné automobily v Japonsku, USA a Európe. V súčasnosti disponuje balíkom Toyota Safety Sence viac ako 16 miliónov vozidiel japonského výrobcu na celom svete.

Riešenia z vlajkového modelu  Lexusu

Tento rok plánuje automobilka rozšíriť možnosti balíka Toyota Safety Sense o niekoľko bezpečnostných  funkcií, prevzatých zo systému Lexus Safety System +, ktorými bol v roku 2017 vybavený vlajkový model Lexusu –  sedan LS.

Patrí medzi ne napríklad prednárazový bezpečnostný systém (PCS), ktorého úlohou je ochrana pred kolíziou s chodcami – ako prvý na svete rozpoznáva smer pohybu chodca – s aktívnym asistentom riadenia, ktorý automaticky zasahuje do riadenia a brzdenia.  Systém môže automaticky otočiť volant tak, aby obišiel chodca, avšak naďalej udržať auto v jazdnom pruhu.  Z vlajkovej limuzíny Lexusu bude prevzatý aj  Driver Emergency Stop Assist, mechanizmus monitorovania stavu vodiča, ktorý vozidlo v prípade hroziacej havárie zastaví. Ak vodič počas jazdy so zapnutým aktívnym tempomatom a aktívnou funkciou udržiavania jazdného pruhu príliš dlho ostáva pasívny, systém vysiela zvukové a svetelné výstrahy (klaksón a výstražné svetlá), postupne spomaľuje a napokon zastaví vozidlo a   automaticky sa spojí so službou HELPNET na  pomoc vodičovi.

Novinkou známou už z Lexusu LS bude aj systém pre sledovanie jazdného pruhu LTA spojeného s dynamickým radarovým tempomatom. Ak systém LTA zaznamená možné vychýlenie z jazdného pruhu, upozorní vodiča vizuálne a zvukovým výstražným tónom alebo vibráciami volantu. Riešenie kombinuje technológiu AI s rozpoznávaním bielych čiar pomocou kamery a zabezpečuje stabilnejšiu a pohodlnejšiu jazdu. Systém prispôsobuje rýchlosť vozidla tvaru blížiacich sa zákrut, čím znižuje bočné preťaženie.

Vymenované funkcie ešte tento rok pribudnú do najnovšej verzie systému Toyota Safety Sense. Podľa japonských štúdií systém o polovicu zníži počet kolízií s predchádzajúcimi vozidlami. Autá, ktoré navyše používajú aj systém inteligentných svetiel Intelligent Clearance Sonar (ICS), sa dostali do kolízií tohto typu až o 90 percent zriedkavejšie, ako vozidlá bez aktívnych bezpečnostných systémov.

Nový Yaris so systémom Toyota Teammate Advanced Park

Ďalšou novinkou je parkovací asistent  Toyota Teammate Advanced Park, ktorý bude k dispozícii v novej Toyote Yaris. Systém zaručuje  360-stupňový monitoring priestoru okolo automobilu, detekuje parkovacie miesta a automaticky zaparkuje vozidlo, reguluje riadenie, zrýchlenie a brzdenie. Vodič musí meniť iba prevodový stupeň a ak z nejakého dôvodu stlačí plynový pedál, vozidlo sa z bezpečnostných dôvodov zastaví.

Nový Yaris bude mať vo výbave aj systém prevencie zrážok na križovatkách, ktorý dokáže zaznamenať prichádzajúce autá počas odbočovania vpravo a chodcov prechádzajúcich cez ulicu pri odbočovaní vpravo alebo vľavo.  Nová generácia mestského hatchbacku Toyoty sa dostane do predaja ešte tento rok.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.