Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

V posledných rokoch sa čoraz výraznejšie presadzuje na trhu  kompaktných SUV a crossoverov.  Na európskom trhu Toyota v tomto segmente ponúka globálny model  C-HR, ale na ďalších trhoch bodujú aj iné zaujímavé modely. Stojí za zmienku, že v blízkej budúcnosti sa u nás objaví auto segmentu B – Yaris Cross.

Kompaktné SUV je nápad Toyoty starý 26 rokov a predstavuje most medzi terénnymi a osobnými autami. V roku 1994 Toyota predstavila model, ktorý spája tieto dva svety – RAV4. Bolo to ľahké terénne auto so samonosnou karosériou, dlhou iba 374 cm (o 20 cm menej ako súčasný Yaris).  Postupom času však  RAV4 výrazne narástol a postúpil do segmentu D – štvrtá generácia bola založená na platforme  Toyoty Avensis a súčasný piaty model  RAV4 vznikol na platforme GA-K, na ktorej sú postavené aj sedany  Camry a Avalon. Rastúca popularita segmentu SUV vytvorila miesto na menšie auto so zvýšeným podvozkom.  Tu  sú modely, ktorými Toyota ovládla segment kompaktných a subkompaktných SUV.

Toyota Raize

Subkompaktný crossover vyvinuli pre japonský a čínsky trh spolu so značkou Daihatsu, ktorá patrí spoločnosti Toyota. Vozidlo debutovalo v showroomoch na konci roku  2019 spolu so svojím blížencom Daihatsu Rocky.  Obidve vozidlá boli vytvorené na platforme DNGA (Daihatsu New Global Architecture), ktorá je adaptáciou architektúry TNGA (Toyota New Global Architecture) pre malé automobily, na ktoré sa špecializuje značka Daihatsu.

Raize je kratší ako  4 metre, ale batožinový priestor so sklopeným sedadlom má objem 369 litrov a interiér je najpriestrannejší v tejto triede.  Hranatý vzhľad SUV-čka zvýrazňujú veľké 14-palcové kolesá.  Presné rozmery vozidla: dĺžka 3995 mm, šírka 1695 mm a výška 1620 mm.

Auto je k dispozícii vo verzii FWD a AWD. Trojvalcový turbomotor  1.0 s výkonom  98 k pri 6000 ot./min a s krútiacim momentom 140 Nm v rozsahu  2400-4000 ot./min. Spolupracuje s novou prevodovkou  D-CVT (Dual mode Continuously Variable Transmission).

Toyota Rush

V spolupráci s Daihatsu vznikol aj kompaktný Rush s dĺžkou  4435 mm, šírkou 1695 mm,  výškou  1705 mm  a s rázvorom  2685 mm. Súčasná generácia debutovala na konci roku 2018  a jej  dvojčaťom je model Daihatsu Terios. Rush vyrábajú v Indonézii a Malajzii a predáva sa na trhoch v juhovýchodnej Ázii, Pakistane, Spojených arabských emirátoch, Južnej Afrike, Jamajke a Kolumbii.  V Malajzii je v ponuke sedemmiestny model.

Pod prednou kapotou pracuje štvorvalcový motor 1.5 Dual VVT-i s označením 2NR-VE, ktorý má maximálny výkon  104 k (77 kW) pri  6000 ot./min, a maximálny krútiaci moment 136 Nm pri 4200 ot./min. Vozidlo je k dispozícii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

V Indonézii je model  Rush v ponuke vo verzii  TRD Sportivo, ktorá má športové budíky, špeciálny dizajn 17-palcových zliatinových kolies, predné LED svetlá vyššej akosti,  kryt podvozku a ochranné bočné lišty.

Toyota C-HR / IZOA

Kompaktný crossover C-HR debutoval v roku 2016 a jeho dizajnovo atraktívne dva koncepty vyvolali nadšenie. Sériový model sa príliš nelíšil od konceptu a vniesol do dizajnu Toyoty odvážne trojuholníkové zadné svetlá, jedinečnú karoséria s motívom diamantu a spojenie masívnej dolnej časti karosérie s jemnými líniami strechy v štýle kupé.

Toyota C-HR bola vytvorená na platforme GA-C a bola po Priuse 4. generácie a Priuse Plug-in-Hybrid 2. generácie tretím modelom, vyvinutým v technológii TNGA. Získala hybridnú sústavu  Prius s výkonom 122 k so spaľovacím motorom 1.8 alebo alternatívu v podobe spaľovacieho motora 1.2 Turbo s výkonom 116 k. V roku 2019 bola v rámci faceliftu ponuka rozšírená o hybrid s motorom 2.0 a výkonom 184 k. Na vybraných trhoch mimo Európy je k dispozícii aj benzínový motor  2.0 s výkonom  148 k alebo 171 k.

C-HR je o niečo menšia ako  Toyota Rush, ale podstatne väčšia ako Raize. Dĺžka  4350 mm a rázvor náprav 2640 mm sú podobné ako pri modeli Corolla Hatchback, ale šírka 1850 mm a výška 1500 spôsobujú, že C-HR je omnoho masívnejší.

V Číne má  C-HR dvojča – model IZOA, ktorý sa vyrába v inej fabrike. V máji debutovali v čínskych showroomoch elektrické verzie oboch blížencov s mierne zmeneným vzhľadom oproti hybridným verziám.  Obidve autá získali batérie s kapacitou  54,3 kWh.  Podľa údajov výrobcu spotrebujú v priemere 13,1 kWh/100 km (NEDC).

Lexus UX

Lexus UX je kompaktný prémiový SUV, ktorý bol rovnako ako  C-HR navrhnutý na platforme GA-C s rázvorom náprav 2640 mm, ale je zreteľne dlhší ako crossover Toyoty. Jeho rozmery sú: dĺžka  4495 mm, šírka 1840 mm a výška 1520 mm.

UX je skratka pre Urban Explorer. Auto vstúpilo na trh v roku 2018 v konvenčnej benzínovej verzii  UX 200 s motorom 2.0 s výkonom  171 k a prevodovkou Direct Shift, ktoré zrýchlia na stovku za 9,2 s, a v hybridných verziách  4×2 a 4×4. UX 250h má dvojlitrový benzínový s výkonom 152 k a elektromotor s výkonom 80 k. Celkový výkon systému je 184 koní. S pohonom zadnej nápravy dosiahne auto stovku za 8,5 sekundy, zatiaľ čo s elektrickým pohonom ADW-i za 8,7 s.  UX je k dispozícii v športovej verzii F SPORT, ktorá sa okrem iného vyznačuje systémom adaptívneho odpruženia AVS.

Ešte tento rok bude v Európe a v Číne debutovať  nový, plne elektrický UX 300e. Dostane predný elektromotor s výkonom 204 k s krútiacim momentom 300 Nm v celom rozsahu otáčok. Dojazd na jedno nabitie bude 300 km (podľa WLTP) a na stovku sa auto rozbehne za 7,5 s. Nabíjačka s výkonom 50 kW nabije batériu s kapacitou 54,3 kWh za približne 50 minút.

Toyota Yaris Cross

Yaris Cross je úplne nový model, ktorý po prvýkrát predstavili koncom apríla tohto roku. Auto sa bude v Európe predávať od roku 2021 a vzniklo na platforme GA-B – rovnakej ako nová generácia Yarisu. Je to však samostatný model, ktorý sa líši rozmermi, štýlom aj typom pohonu.

Yaris Cross má dĺžku  4180 mm, šírku 1765 mm a výšku 1560 mm, čiže je o 24 cm dlhší, 2 cm širší a o  9 cm vyšší ako Yaris. Rázvor náprav majú obidve vozidlá rovnaký, čiže 2560 mm. Yaris Cross má mať veľký batožinový priestor na auto tejto triedy a zadné sedadlo bude sklápateľné v pomere  40:20:40.

Spoločnosť Toyota zatiaľ predstavila pre svoje nové SUV iba jeden pohon, a to hybrid s motorom 1,5-litrový benzínový trojvalec, ktorý dopĺňa elektromotor.  Podľa cyklu WLTP vypustia verzie s predným pohonom do ovzdušia menej ako 120 g/km CO2, kým model s pohonom AWD-i bude emitovať pod 135 gramov oxidu uhličitého na kilometer.  Elektrický systém AWD-i je menší a ľahší ako mechanický pohon 4×4 s hnacím hriadeľom – je založený na elektromotore umiestnenom pri zadnej náprave, ktorý spolupracuje s hybridným systémom poháňajúcim prednú nápravu.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.