Pohodlné prémiové SUV je snom mnohých vodičov a symbolom spoločenského postavenia. Pritom ešte pred dvadsiatimi rokmi vyzeral svet motorizmu celkom inak. Pozrime sa, ako ho zmenilo prvé luxusné SUV v histórii – Lexus RX.
Tvorcovia terénnych automobilov už pred mnohými rokmi ponúkali svoje modely s koženým čalúnením, automatickou klimatizáciou či vyhrievanými sedadlami. Napriek komfortnému interiéru však tieto autá ostali typickými terénnymi vozidlami, založenými na pevnom oceľovom ráme. Mali impozantné terénne schopnosti, ale výrazné nedostatky počas jazdy na vozovke. Boli mohutné, ťažšie ovládateľné, s obrovskou spotrebou paliva. V druhej polovici 90. rokov sa preto Lexus rozhodol vytvoriť auto, ktoré zvládne náročnejší terén a súčasne bude rovnako komfortné a ovládateľné ako osobné auto.
Hlavný inžinier Tsuneo Uchimoto vysvetlil zámer projektu takto:,,Mnohí výrobcovia automobilov jednoducho vyrobili menšiu verziu svojho terénneho auta, alebo využili už jestvujúcu platformu z vozidla tohto typu. My sme sa zbavili typických obmedzení a začali premýšľať o novom vozidle nie tradičným spôsobom ako na pick-up, terénne auto, minivan či luxusnú limuzínu. Namiesto toho sme sa rozhodli spojiť najlepšie vlastnosti každého z týchto typov vozidiel.” A tak vytvoril Lexus prvé luxusné SUV v dnešnom zmysle slova. Vytvoril auto, aké svet nikdy predtým nevidel.
Tajomstvo prvého luxusného SUV
Pri modeli RX Lexus zavrhol architektúru typickú pre terénne autá. Namiesto rámu, na ktorom je upevnená karoséria, použil samonosnú konštrukciu. Ako základ poslúžila platforma, známa v tom čase zo sedanu ES. Vďaka tejto konštrukcii bolo auto ľahšie a lepšie ovládateľné. Karoséria sa v zákrutách nenakláňala ako pri terénnych vozidlách a nižšia svetlá výška uľahčila nastupovanie. Dizajnom pripomínalo skôr typické cestné vozidlá a zaoblené tvary znížili aerodynamický odpor. Na zavesenie nového modelu použili vzpery MacPherson so zadným a predným stabilizátorom podvozku.
V-šestka pod kapotou
Prvý model zdieľal s limuzínou ES aj motor. Bola to 3-litrová jednotka V6 s výkonom 220 k, ktorý zrýchľoval na stovku za 8,5 s. Prelomové vozidlo bolo k dispozícii v dvoch verziách – s pohonom predných alebo všetkých kolies. Vo verzii 4×4 bol za prenos pohonu zodpovedný medzinápravový diferenciál s viskózovou spojkou. Systém umožňoval rozdeliť krútiaci moment v pomere 50:50 medzi obomi nápravami. Záujemcovia, ktorí hľadali ešte lepšie jazdné možnosti na nespevnených povrchoch, si mohli vybrať variant so samosvorným diferenciálom Torsen.
Z Ameriky do celého sveta
RX sa svetu po prvýkrát predstavil v roku 1997 na autosalóne Chicago Auto Show ako koncept pripravený na výrobu. S odkazom na názov segmentu SUV (Sport Utility Vehicle) bolo vozidlo označené ako SLV – Sport Luxury Vehicle, čiže luxusné auto na športové účely. Nový model Lexus prijali veľmi dobre motoristické médiá aj zákazníci. Potvrdením úspechu boli čísla – v prvom roku na americkom trhu predali 42-tisíc kusov tohto modelu. Po prvom facelifte v roku 2000 sa auto dostalo aj do Európy.
Hybridná revolúcia
O štyri roky neskôr sa RX opätovne zapísal do histórie. Debut variantu 400h mu vyniesol titul prvého luxusného hybridného auta. Neskôr do ponuky japonského výrobcu pribudli ďalšie modely – najprv NX v roku 2014 a o štyri roky neskôr model UX, obidva dostupné s hybridný systémom, kombinujúcim zážihový a hybridný motor. Iba v Európe už predal Lexus viac ako štvrť milióna hybridných SUV. A priekopnícky RX na celom svete a vo všetkých variantoch predal viac ako 3 milióny kusov vozidiel.