Bratislavská mestská časť Vajnory rozšírila službu zdieľaných bicyklov od spoločnosti Antik. Ide o službu Verejný bicykel, pri ktorej sa v Bratislave zatiaľ požičiavajú klasické, teda nie elektrické bicykle. Vypožičaný bicykel nemusíte vrátiť na predpísaných miestach (dokovacích staniciach), ale len v vo vyhradenej zóne. Tento istý systém požičiavania bicyklov už používa mestská časť Rača. Takto vzniká oveľa väčšia zóna na požičanie a tiež vrátenie bicyklov.
Ľudia tak dostávajú ďalší systém mobility medzi mestskými časťami. Ako povedal starosta Vajnor Michal Vlček, mestská časť k tomu plánuje spustiť minikampaň, počas ktorej bude občanom vysvetľovať, ako sa k bicyklom správať a ako ich parkovať tak, aby neprekážali na chodníkoch alebo na cestách. Tým, že je teraz podporovaná mestská časť Vajnory, dá sa na bicykli dostať na Zlaté piesky a nechať bicykel tam.
Práve spustenie bikesharingu v Rači totiž ukázalo nástrahy správania sa obyvateľov k cudziemu majetku. Michal Vlček verí, že podobné prípady budú vo Vajnoroch skôr ojedinelé.
Bicykel sa dá požičať veľmi jednoducho. Stačí si nainštalovať aplikáciu Antik SmartWay a mať príslušný kredit. Požičanie bicykla stojí 1 euro na 1 hodinu s tým, že za bicykel treba predtým zložiť depozit 20 eur. Klienti operátora ANTIK Telekom depozit neplatia vôbec. Pre ľudí, ktorí to s bicyklami myslia vážnejšie je tu možnosť predplatiť si za 5 eur mesačný prístup a potom môžu jazdiť s bicyklom každý deň 30 minút zadarmo vrátane soboty a nedele. Po presiahnutí denného limitu 30 minút je to opäť 1 eur za hodinu s minútovou tarifikáciou.
Pre skutočne náruživých bicyklistov je tu celosezónne bicyklovanie za 30 eur na sezónu. Vtedy jazdíte kedykoľvek a neriešte platby po každej jazde s maximálnym limitom 1 hodinu denne. Po presiahnutí denného limitu to funguje opäť s tarifikáciou 1 eur za hodinu s minútovou tarifikáciou. ANTIK klienti pritom jazdia dvakrát dlhšie, čo platí aj v prípade mesačného paušálu.
Starosta Vajnor chce apelovať na všetkých občanov, aby sa k bicyklom správali ohľaduplne, zároveň potvrdil, že Vajnory majú aj naďalej záujem o konkurenčnú službu Slovnaft BAjk.
Ako nám povedal predstaviteľ spoločnosti Antik, Peter Blaas, aplikácia na zdieľanie bicyklov je rovnaká pre požičiavanie bicyklov, elektrických skútrov ale aj kolobežiek či powerbaniek a je rovnaká pre všetky podporované regióny. Dá sa tak s ňou požičať bicykle v bratislavskej Rači, vo Vajnoroch ale aj v Košiciach, Moldave nad Bodvou, Poprade, Trebišove a novom aj vo Veľkom Šariši. Zatiaľ je v Bratislave možnosť požičania si len mechanických bicykloch, ktoré sa pohybujú výlučne silou ľudských svalov. Na východe Slovenska sú k dispozícii ale elektrické dopravné prostriedky.
Bicykel treba požičať a vrátiť v podporovanej mestskej časti, jazdiť je možné v rámci výpožičky kdekoľvek. Vrátiť ho však treba vo vymedzenej mestskej zóne, ktorá je dostatočne široká. Na to, že sa snažíte ukončiť zápožičku mimo určeného priestoru vás aplikácia upozorní a hrozí vám za to zmluvná pokuta. Plán stanovíšť, kde sa obyčajne bicykle pri vypožičiavaní nachádzajú sa dá pozrieť na stránke prevádzkovateľa. Za ponechanie bicykla na týchto odporúčaných stanovištiach má prevádzkovateľ plán odmeňovať vás voľnými minútami na ďalšiu jazdu.
Video z predstavenia služby Verejný bicykel vo Vajnoroch
Originálna tlačová správa
Automatické požičiavanie bicyklov začalo už aj vo Veľkom Šariši a bratislavských Vajnoroch. Pre menšie lokality to znamená najmä zlepšenie dostupnosti v okrajových štvrtiach a ich
prepojenie na uzly verejnej dopravy. Systém Verejný bicykel poskytuje službu požičania aj vrátenia na ľubovoľnom mieste územia mesta bez potreby stanovísk vďaka smart aplikácii.
V dvoch menších mestách na východe a západe SR spustil Verejný bicykel poskytovanie služieb bikesharingu. Cyklistom bude na začiatok v bratislavských Vajnoroch dostupných 20 smartbicyklov a vo Veľkom Šariši 15. Pomocou jednoduchej aplikácie sa cyklista registruje, zloží depozit a kredit, vyhľadá najbližší voľný bicykel a odomkne ho. Bicyklovanie stojí euro na hodinu s minútovou tarifikáciou. Pre každodenných cyklistov je určený paušál 5 eur na mesiac alebo celosezónny paušál za 30 eur.
Bicykle je možné vrátiť kdekoľvek na území mesta pri rešpektovaní dopravných predpisov a ohľaduplnosti k spoluobčanom. „Odkedy sme naštartovali Verejný bicykel, obracajú sa na nás samosprávy z celého Slovenska, ktoré majú záujem o trvalo udržateľný systém alternatívnej dopravy. Náš bikesharing je už známy tým, že funguje ako rozumné doplnenie verejnej dopravy, nie jej
náhrada,“ vysvetľuje Peter Blaas, Business Development Director ANTIK Telecom. „Vo väčších mestách je silnou stránkou rozsiahla dostupnosť bicyklov v každom čase, v menších lokalitách zasa možnosť odviesť sa odkiaľkoľvek hocikam – povedzme z domu na vlakovú stanicu.“ Okrem samotnej jazdy sú blatníky kolies k dispozícii pre lokálne informačné kampane samosprávy či bezplatné poukážky na požičanie. Systém vytvára množstvo podrobných anonymizovaných údajov o správaní cyklistov ako napríklad najčastejšie začiatky a konce jázd, populárne trasy a podobne pre potreby ďalšieho dopravného plánovania.
Systém Verejný bicykel funguje v režime tzv. free-floatingu, čiže voľného ukončenia jázd kdekoľvek v preddefinovanom území, dnes už okrem Bratislavy a Košíc aj v Moldave nad Bodvou, Poprade, Trebišove a Veľkom Šariši. V najbližších týždňoch operátor očakáva ďalšie rozšírenie v mestách na celom Slovensku s cieľovou kapacitou do konca roka 2000 mechanických, 350 elektrických bicyklov a viac ako 100 e-skútrov. Za minulú sezónu používatelia realizovali cez 220 tisíc jázd, pričom priemerná dĺžka jazdy bola 8,5 minúty.
Spoločnosť pripravuje aj elektrické horské bicykle ako aj rozsiahlu sieť niekoľko sto elektronabíjačiek pre vyššiu efektivitu prevádzky a zníženie emisií a dopravy produkovanej pri logistike vybitých vozidiel. Investorom do bicyklov, ťažkých opráv, náhradných dielov pre samosprávu, softvéru, a prevádzky call-centra je ANTIK Telecom, jednoduché výmeny poškodených dielov zabezpečuje samospráva. Viac informácií možno nájsť na www.verejnybicykel.sk.