Iste ste už o tejto službe počuli. Rodinný asistent od Telekomu ponúka nepretržitý vzdialený dohľad, asistenčné služby a špeciálne komunikačné zariadenia určené hlavne pre starších alebo chronicky chorých ľudí. Pomocou Rodinného asistenta sa automaticky rozpoznávajú nebezpečné situácie ako je napr. pád osoby, dlhšia doba nečinnosti či reakcia na núdzové volanie. Doba nečinnosti sa dá detailne nastaviť a pred odoslaním žiadosti o pomoc upozorní systém vibráciou na možnosť jeho zrušenia.
Zatiaľ si môže používateľ vybrať z dvoch zariadení. Prvým sú hodinky (v predaji čoskoro) a druhým špeciálny mobilný telefón. Obe zariadenia sú pripojené na dohľadové centrum, ktoré pre Telekom zabezpečuje spoločnosť Falck Healthcare.
Mobilný telefón GT300 sa dá nosiť vo vrecku, ale aj na krku, má zjednodušené ovládanie a obsahuje v sebe aj senzor na rozpoznanie pádu. Po rozpoznaní pádu dohľadové centrum kontaktuje osobu a pokiaľ sa nedovolá ani na kontaktné osoby, zorganizuje pomoc. Z telefónu sa dá jednoducho volať na štyri kontakty + realizovať SOS volanie. V cene paušálu je 100 minút volania, volanie na dohľadové centrum je neobmedzené. Displej je dostatočne zreteľný a nabíja sa pomocou miniUSB nabíjačky. Tento telefón je vyhotovený odolne a zdá sa, že vydrží aj drsnejšie zaobchádzanie. Nie je však odolný voči vode. Kontakty je možné zadať do zariadenia cez webové rozhranie.
Druhým zariadením sú náramkové hodinky Navigil S1. Tie odolávajú aj vode, umožňujú pohodlnú hlasovú komunikáciu (vo výbave je mikrofón a slúchadlo) a stlačením centrálneho tlačidla sa vyvolá SOS hovor. Hodinky obsahujú aj displej, ktorý informuje napr. o stave batérie alebo prevádzkovom stave. Tlačidlá pri čísliciach 15, 45 a 60 slúžia na rýchle vytočenie príslušného kontaktu. Hodinky sa opäť konfigurujú cez webové rozhranie a nabíjajú pomocou dokovacej stanice. Pokiaľ sú hodinky na nej, nevyhodnocuje sa stav dlhšej nečinnosti.
Dohľadové centrum nepretržite prijíma údaje zo zariadení a vyhodnocuje ich. Napr. upozorní používateľa na to, že kapacita batérie poklesla pod kritickú hranicu. Tiež je možné vyhodnotiť stav, ak sa zariadenie dostane mimo dosah signálu alebo je vypnuté.
Ak dohľadové centrum vyhodnotí situáciu ako rizikovú, kontaktuje záchranné zložky a poskytne im bližšie informácie o stave a lokalite príslušnej osoby. Má k dispozícii napr. aj informácie o zdravotnom stave, prípade ďalšie informácie, ktoré pomôžu pri zásahu (kde sú uložené náhradné kľúče od bytu).
Blízke osoby sú pritom o priebehu týchto udalostí informované cez SMS či mailom, ale k dispozícii majú aj webovú stránku. Cez ňu sa dá sledovať história udalostí, ale táto služba sa dá priebežne nastavovať a meniť. V systéme môže byť pridelených 5 blízkych osôb (rodinní príslušníci alebo aj susedia), ktorí môžu mať rôznu rolu a úrovne prístupu k informáciám. Vo vývoji je aj mobilná aplikácia pre tento účel (Android, iOS).
V prípade, ak napr. sledovaná osoba trpí Alzheimerovou chorobou, dajú sa využiť tzv. bezpečné geozóny. Tie je možné nastaviť pre obe zariadenia vo webovej aplikácii, pričom sa nastaví centrum a rádius zóny a pri opustení/vstupe do zóny sa generuje notifikácia. Zóny sú umiestnené vo vnútri vymedzeného územia ako je napr. domov alebo záhrada. Ak osoba tento priestor opustí a nekomunikuje, volá sa kontaktnej osobe alebo dohľadové centrum zorganizuje pomoc.
Telekom ponúkne službu od 14,90 eur mesačne pri dvojročnej viazanosti. Ceny pri inej viazanosti je možné nájsť na www.telekom.sk/rodinnyasistent.