- Počet zákazníkov skupiny O2 medziročne vzrástol o necelé 4% na 2,23 mil.
- V náročnom roku 2020 klesli výnosy skupiny O2 na Slovensku celkovo o 2%
- Rok 2020 bol pre O2 rokom silných propozícií a rovnako aj CSR aktivít zameraných na zmiernenie dopadu celonárodných opatrení na zákazníkov
Výnosy skupiny O2 na Slovensku, ktorá zahŕňa aj výsledky spoločnosti O2 Business Services, dosiahli vlani 291 mil. eur, pričom si pripísali pokles o 2%. Počet zákazníkov operátora O2 narástol medziročne takmer o 4% najmä vplyvom M2M SIM kariet na 2,23 mil. Zisk skupiny O2 pred úrokmi a zdanením (EBITDA) v sledovanom období dosiahol takmer 127 mil. eur.
„Hoci rok 2020 si budeme všetci spájať s pandemickou krízou a z nej vyplývajúcich opatrení, u nás v O2 si ho však budeme pamätať aj ako rok silných momentov, ktoré sa nám podarilo priniesť na telekomunikačný trh. Už v apríli sme ako prví na trh priniesli neobmedzené O2 SMART Paušály v troch cenových hladinách. V lete sme zrušili automaty na zákazníckej linke, čím sme poľudštili prístup k zákazníkovi, s ktorým sa už od začiatku telefonátu zhovára živý človek. V septembri sme predstavili nového digitálneho operátora Radosť, ktorého si zákazník ovláda prostredníctvom aplikácie bez nutnosti návštevy predajne. Ťahákom je tiež cenovka najvyššieho programu Nekonečná Radosť s neobmedzenými dátami len za 20 eur. V októbri sme zase potešili technologických nadšencov prvou komerčnou testovacou prevádzkou 5G siete v štyroch bratislavských mestských častiach. A koncom roka sa nám podarilo prostredníctvom našej vianočnej kampane výhodne vybaviť tisícky domácností novými robotickými vysávačmi, televízormi, tabletmi, či notebookmi s extra bonusom až do výšky 240 eur,“ uviedol Igor Tóth, generálny riaditeľ O2.
„Ani v neľahkých časoch sme však nezabudli na našich zákazníkov, s ktorými sme sa ocitli väčšinu roka v domácej izolácii. Pre zmiernenie tejto situácie sme už počas prvej vlny zareagovali flexibilne a tak sme im bezplatne ponúkli množstvo benefitov. Rozdávali sme dáta, aplikácie v rámci našich SMART Paušálov mohli využívať dátovo neobmedzene, umožnili sme im dočasný bezplatný prístup k službe HBO GO, zrýchlili sme dáta po ich prečerpaní v programe Internet na doma, či pridali sme TV stanice do služby O2 TV. Rovnako sme prostredníctvom našej Férovej nadácie O2, ktorá sa dlhodobo venuje téme vzdelávania, podporili štedrým grantom projekty, online platformy, či iniciatívy, ktoré sa zaoberajú otázkou digitálneho vzdelávania na diaľku. Aj pre všetky tieto naše aktivity môžem zhodnotiť, že napriek poklesu výnosov to bol pre O2 dobrý rok. Prinášali sme v ňom veľké témy aj zákaznícke riešenia, boli sme ľudskí a zároveň digitálni a rovnako sa popasujeme aj s rokom 2021 tak, aby sa náš zákazník na nás mohol spoľahnúť rovnako ako doteraz,“ dodal Igor Tóth.
Prehľad prevádzkových ukazovateľov
Zákaznícka báza sa v roku 2020 oproti predchádzajúcemu roku zvýšila o 4% na 2,23 mil. Opäť rástol počet zákazníkov platiacich na základe faktúry, ktorí z celkovej zákazníckej bázy tvorili už takmer 68%. Najvýraznejšie však rástol segment M2M SIM kariet. Priemerný mesačný výnos na zákazníka (ARPU) bol v minulom roku vo výške 10 eur.
Konsolidované výsledky skupiny O2 SK | 2020 | 2019 | Zmena |
Výnosy (v mil. eur) | 291 | 298 | -2% |
EBITDA (v mil. eur) | 127 | 119 | 6% |
Aktívne SIM karty (v tis.)* | 2 230 | 2 149 | 4% |
Podiel zákazníkov fakturovaných služieb (v %) | 67,7 | 64,7 | 3 p.b. |
*Údaj zahŕňa aj takmer 455 tis. M2M SIM kariet k 31. decembru 2020
Prehľad udalostí v 4. štvrťroku 2020
O2 Športová akadémia Mateja Tótha opäť otvorila v októbri svoje brány už po štvrtýkrát. Nový ročník O2 ŠAMT odštartoval v zvláštnej situácii, kedy mnohí žiaci základných škôl nemajú hodiny telesnej výchovy už viac mesiacov. O projekt olympijského víťaza je v školách mimoriadny záujem. V posledných dvoch ročníkoch súťaže o akadémiu prišlo dovedna viac ako pol milióna hlasov.
O2 odštartovalo v októbri pilotnú komerčnú testovaciu prevádzku 5G siete vo vybraných častiach Bratislavy. Na pridelených frekvenciách testuje technológiu 5G od Nokie, Ericssonu, Huawei a ZTE. 5G od O2 si tak môže otestovať každý zákazník s kompatibilným zariadením nachádzajúci sa v jej pokrytí až v štyroch mestských častiach Bratislavy.
V čase dištančného vzdelávania a odporúčanej práce z domu prinieslo v októbri O2 možnosť výhodnejšieho získania bezdrôtového pevného internetu. Všetci noví zákazníci, ktorí si objednajú službu O2 Internet na doma od 10. novembra do 31. januára 2021, môžu získať výhodnejšiu cenu Strieborného a Zlatého tarifu s 50% zľavou platnou až do konca školského roka (do 30. júna 2021).
O2 v novembri predstavilo ponuku pre nových aj existujúcich zákazníkov SMART Paušálov v podobe extra bonusu až do výšky 240 eur na vybrané zariadenia. Extra Vianočný bonus na robotický vysávač Xiaomi, smart televízor Samsung s veľkosťou obrazovky 50 alebo 55 palcov, či Yoga tablet od Lenova mohli získať aj zákazníci, ktorí už využívajú bonus na kúpu zariadenia. Zákazníci O2 teraz navyše kúpou týchto zariadení podporili aj program BUDDY, ktorému bude venovaná časť výťažku z predaja. Program BUDDY sa teší dlhoročnej podpore zo strany Férovej nadácie O2. Jeho cieľom je pomáhať deťom, ktoré nemôžu vyrastať v rodine, pripraviť sa na samostatný život.
Operátor O2 už tradične každoročne pripomína širokej verejnosti hodnoty, ktoré nám priniesol 17. november. Výnimkou nebol ani rok 2020. O2 v tomto ročníku spojilo svoje hodnoty so spisovateľom Danielom Hevierom, s ktorým dlhodobo pracuje na spoločnom projekte O2 Radostná škola s Danielom Hevierom. O2 oslovilo Daniela Heviera na napísanie Rozprávky o slobode, ktorá je určená (nielen) pre najmenších čitateľov, ale poučenie si z nej môžu vziať čitatelia každej generácie.
V decembri 2020 oznámilo O2 zmenu na poste generálneho riaditeľa. Novým riaditeľom O2 na Slovensku sa od 1. januára 2021 stal dovtedajší šéf marketingu Igor Tóth. Dlhoročný CEO O2 Slovakia Peter Gažík prijal ponuku riadiť maďarského telekomunikačného operátora Telenor (Telenor Magyarország) a od 1. januára 2021 v ňom zastáva pozíciu CEO. Spoločnosť Telenor je od roku 2018 súčasťou skupiny PPF.
Prehľad udalostí v 3. štvrťroku 2020
O2 sa rozhodlo radikálne zmeniť zážitok, s akým sa zákazník najčastejšie stretáva pri volaní na zákaznícke linky. Preto od júla pristúpilo k vypnutiu interaktívneho hlasového sprievodcu (tzv. IVR) na svojej O2 Zákazníckej linke, ktorý slúži na navigovanie zákazníka alebo smeruje k jeho samoobsluhe a prináša priame spojenie so zamestnancom Zákazníckej linky už od začiatku hovoru. Zákazník O2 tak po novom nemusí počúvať vopred nahraté dlhé zoznamy možností ani zadávať žiadne čísla v menu, ale hneď po vytočení čísla 949 je privítaný a spojený s najbližším voľným asistentom.
Zákazníci O2 môžu od septembra využívať ďalšiu technologickú novinku v podobe služby volaní prostredníctvom WiFi siete, tzv. VoWiFi (Voice over WiFi). VoWiFi je technológia, ktorá umožňuje prenos volaní prostredníctvom WiFi siete. Zákazník nepotrebuje na spojenie žiadnu externú aplikáciu a svoj hovor vybaví priamo z telefónu, rovnako ako štandardný hovor navolením konkrétneho kontaktu zo svojho telefónneho zoznamu. Využívanie VoWiFi predpokladá pripojenie do WiFi siete, 4G LTE SIM, ktorá by mala byť štandardom a podporované zariadenie.
Nový digitálny operátor od O2 Radosť, odštartoval svoju ponuku 24. septembra 2020. Ponuka zahŕňa 3 programy v cene od 5 do 20 eur. Najvyšší program Nekonečná Radosť prináša svojim zákazníkom nekonečné dáta, volania aj SMS a MMS za cenu 20 eur s platnosťou na 30 dní. Digitálny operátor funguje výhradne v jednoduchej aplikácii dostupnej pre systémy Android aj iOS, pričom nedisponuje ani sieťou pobočiek, či vlastnou infolinkou.
Prehľad udalostí v 2. štvrťroku 2020
Mimoriadna situácia na Slovensku vzhľadom k šíreniu koronavírusu a opatrenia, ktoré k nej patria, mali značný dopad aj na slovenských operátorov, predovšetkým na vyťaženosť ich sietí. O2 v čase zavedenia prvých celoštátnych opatrení evidovalo značný nárast prevádzky, ktorá sa blížila najexponovanejším obdobiam v roku. Mimoriadna situácia na Slovensku sa premietla do nárastu volaní, ktorých počet stúpol až o 10%, dĺžka hovoru sa predĺžila zhruba o tretinu a až o štvrtinu narástla aj dátová prevádzka.
V čase, keď sa Slovensko nachádzalo v mimoriadnej situácii so zatvorenými školami, sa rozhodla pomôcť aj Férová nadácia O2, ktorá sa téme vzdelávania dlhodobo venuje a vyhlásila grant s názvom O2 Digitálna škola so sumou 60 tis. eur určenou pre projekty, online platformy, či iniciatívy, ktoré otázku digitálneho vzdelávania na diaľku riešia koncepčne a systematicky.
O2 po predstavení nových SMART paušálov v novembri minulého roka prišlo v polovici apríla 2020 s ďalšou revolúciou na trhu. O2 predstavilo trojicu dátovo neobmedzených paušálov – Titánový, Platinový a Diamantový O2 SMART Paušál – v troch rýchlostných variantoch. Nová éra využívania neobmedzených mobilných služieb tak odštartovala v čase koronakrízy, kedy bol dopyt po veľkých objemoch dát vyšší než kedykoľvek predtým.
O2 aj v apríli pokračovalo v prinášaní benefitov a aktivít pre zákazníkov, ktorí v čase koronakrízy ostali doma a tak im značne uľahčilo jej zvládnutie. V apríli odmeňovalo v rámci kampane Dobré dáta 10 GB balíkom dát za splnenie 4 výziev, ktorými boli: Učíme sa spolu, Hýbeme sa, Myslíme na starších a Podporujeme umelcov. Neskôr v máji sa k výzvam pridala aj piata – Pomôž svojim starým rodičom s digitalizáciou.
Ďalšou aktivitou bol štart online „Telesnej na doma“ v spolupráci s O2 Športovou akadémiou Mateja Tótha, ktorú O2 dlhodobo podporuje.
Koncom apríla O2 prinieslo svojim zákazníkom možnosť aktivovať si eSIM kartu, ktorá má rovnaké vlastnosti ako plastová SIM karta, avšak predstavuje elektronický čip v smartfóne, na ktorý si zákazník nahrá SIM profil prostredníctvom QR kódu. Spolu so spustením tejto služby zaradilo O2 do predaja aj prvý výlučne eSIM sklápací smartfón Motorola razr.
V priebehu apríla sa O2 okrem mimoriadneho grantu Férovej nadácie na podporu rôznych foriem online vzdelávania s názvom O2 Digitálna škola rozhodlo vyhlásiť aj mimoriadny Zamestnanecký grant nazvaný „sKORO NA všetko“. Oba granty boli prirodzenou reakciou operátora na výnimočnú situáciu spôsobenú pandémiou ochorenia COVID-19. Zamestnanecká výzva bola zameraná na podporu tých projektov, ktoré vo vzniknutej situácii pomáhajú v rozličných oblastiach, či už ide o vzdelávanie marginalizovaných skupín, 3D tlač ochranných štítov, podporu alebo pomoc starším obyvateľom a podporu online aktivít pre širokú skupinu obyvateľov. Do mimoriadneho Zamestnaneckého grantu sa zapojilo až 41 projektov, z ktorých Férová nadácia podporila 16, a to sumou 36 000 EUR.
V máji predstavilo O2 svojim zákazníkom Digitálny box, ktorý združuje zákaznícku dokumentáciu v jednotnom digitálnom priestore. Po elektronickom zasielaní a bezhotovostnej platbe faktúr O2 reflektuje Digitálnym boxom na technologický vývoj a ekologickosť riešení a zároveň pohodlnejší a prehľadnejší spôsob uchovávania dokumentácie, ktorú zákazník potrebuje na využívanie služieb operátora. Aby zákazníkov podporilo v rozhodnutí na prechod do moderného prostredia, zvýhodnilo im poplatok za každý program s platbou na faktúru o 2 eurá tzv. Digitálnym bonusom. Naopak, u zákazníkov, ktorí sa rozhodnú nevyužívať výhody digitálneho správania, došlo od 29. júna k úprave cien fakturovaných služieb.
Prehľad udalostí v 1. štvrťroku 2020
O2 koncom januára získalo viacero ocenení, či už za svoj prístup k zákazníkom alebo kreatívne koncepty. V najnovšej štúdii KPMG zameranej na zákaznícku skúsenosť sa prebojovalo do prvej desiatky najobľúbenejších firiem na Slovensku. V aktuálnom ročníku štúdie sa umiestnilo na 9. mieste.
Z 10. ročníka odovzdávania cien PROKOP 2019 za najlepšie PR projekty si odnieslo dve prvé miesta za komunikáciu projektov Pripravte sa na eKasu a Nebuď pirát, ktorý vznikol v rámci spolupráce s agentúrami Elite Solutions, Seesame a Zenith Media. Šéfka komunikácie a hovorkyňa O2 Tereza Molnár sa zároveň stala PR osobnosťou roka 2019.
Od februára posilnil najvyššie vedenie spoločnosti O2 na poste Riaditeľa financií Tomáš Kimlička, ktorý má za sebou viacročné pracovné skúsenosti na manažérskych pozíciách v oblasti finančného riadenia v rôznych spoločnostiach ako Tatry Mountain Resorts, či SkyEurope Airlines.
Začiatkom marca O2 komunikovalo štart výberového konania na dodávateľa 5G siete. Vo výberovom konaní počíta so všetkými relevantnými hráčmi, ktorí deklarujú pripravenosť na dodávku technológií.
V polovici marca O2 oznámilo v súvislosti so šírením koronavírusu a potrebných preventívnych opatrení prispôsobenie prevádzky predajní, ktoré po týždni O2 následne otvorilo v dočasne skrátenom režime.
V marci O2 počas mimoriadnej situácie na Slovensku v súvislosti s koronavírusom pridalo pre zákazníkov benefity smerujúce k zlepšeniu podmienok na prácu z domu alebo trávenie voľného času. Po dočasných vylepšeniach s bezplatným prístupom k službe HBO GO, zrýchleniu dát po ich prečerpaní v programe Internet na doma, či pridaním TV staníc do programov Modrá O2 TV a O2 TV v mobile prišli na rad aj nové SMART paušály, ktorých zákazníci mali možnosť využívať každú zvolenú aplikáciu bez obmedzenia dát.