Prvé zariadenie na meranie rýchlosti v automobile bolo patentované v roku 1902. Moderné budíky majú aj celý rad ďalších funkcií a ich vývoj bol plný zaujímavých prevedení.
Sú dôležitou súčasťou interiéru vozidla. Vyvíjali sa spoločne s autami, takže v mnohých vozidlách dnes namiesto ciferníkov a ručičiek nájdeme údaje o rýchlosti na obrazovke. Toto moderné riešenie je praktické a ponúka veľa možností, ale stojí zato vrátiť sa do minulosti a pripomenúť si klasické, elegantné merače rýchlosti.
Sú staršie, ako si myslíme
Ešte predtým, ako začali okrúhle budíky žiariť farbami a nikto nechyroval o farebných LCD obrazovkách, výrobcovia používali digitálne tachometre. Vyzerali ako vystrihnuté zo sci-fi filmov. Tento štýl si zamilovali najmä Američania, no často sa objavovali aj v európskych autách. Preteky o najfuturistickejší tachometer prispeli k rozvoju digitálnych ukazovateľov rýchlosti ako boli napríklad v Corvette C4 alebo v modeli Opel Kadett GSi. Verných fanúšikov má dodnes aj digitálna palubná doska Fiatu Tempra zo začiatku deväťdesiatych a takmer kozmické projekty Citroenu z osemdesiatych rokov.
Výsledkom digitálnych pretekov boli na jednej strane fascinujúce tachometre, na druhej strane návrhy pripomínajúce kalkulačku. Iní výrobcovia v tomto období projektovali strohé budíky, alebo sa snažili oživiť pôvodné ručičky.
Toto sa podarilo značke Lexus v debutovom modeli LS. Japonská prémiová značka použila patentovanú technológiu, ktorá zlepšuje čitateľnosť tachometra. Nazýva sa Optitron a je to plast, ktorý začne svietiť vo chvíli, keď sa do neho pustí prúd. Jeho prínos je v lepšom kontraste ručičiek a symbolov, ktoré sú čitateľné aj na priamom slnku. Tento spôsob podsvietenia prevzali aj do iných modelov značky Lexus a Toyota.
Budíky ako…hodinky
Jedným z najznámejších návrhov z prelomu tisícročia je ikonická zostava budíkov Lexusu IS prvej generácie. V modeli IS 200 debutovali budíky inšpirované ciferníkom hodín s tromi menšími ukazovateľmi umiestnenými vo väčšom kruhu. Tachometer s kruhmi zobrazujúcimi teplotu motora, okamžitú spotrebu paliva a nabíjacie napätie batérie, je skutočne umeleckým dielom. Na bočnej strane je miesto na otáčkomer, na opačnej strane je umiestnený ukazovateľ hladiny paliva. To najdôležitejšie sa deje uprostred.
Rýchlomery v tubusoch
Značka Alfia Romeo sa preslávila zostavou ukazovateľov v tubusoch, ktoré sa pre mnohých stali synonymom športových budíkov. Za zmienku stojí, že ručičky rýchlomera a otáčkomera štartovali z pozície šesť hodín. Červené podsvietenie dotváralo celkový dizajn, nad ktorým dodnes zaplesá srdce mnohých fanúšikov motorizmu.
Aj iné autá z južnej Európy boli známe športovými riešeniami tachometrov, napríklad budíkmi umiestnenými uprostred palubnej dosky. Takéto usporiadanie používala tiež Toyota Yaris prvej a druhej generácie. Japonci v nej použili digitálne ukazovatele, ale v športovejších verziách boli nainštalované tradičné analógové číselníky s ručičkami.
Digitálna revolúcia
Lexus odštartoval v roku 2009 modelom LFA trend, ktorý možno vidieť aj v súčasných modeloch značky. Ciferník s LCD obrazovkou spája výhody digitálnych hodín s krásou tradičného riešenia. Ako vznikla myšlienka nahradiť ihlu tachometra obrazovkou? Podľa zástupcov značky by tradičný rýchlomer nestíhal zaznamenať obrátky motora. Preto sa digitálne tachometre postupom času stali v prémiových značkách štandardom. Možnosť znázorniť mapu navigácie, cestovné údaje a personalizácia budíkov sú niečím, čo zákazníci milujú.
Čo bude ďalej?
Akým smerom sa bude uberať vývoj automobilových budíkov? Niektoré automobilky sa snažia zatraktívniť vzhľad digitálnych budíkov animáciami alebo 3D efektami. Je možné, že onedlho sa zamerajú na rozšírenú realitu a časť funkcií tradičných budíkov prevezmú čoraz väčšie HUD displeje. S vývojom elektromobilov a technológie autonómnej jazdy sa môžu stať indikácie otáčok, teploty motora alebo ovládania zbytočné. No možné je aj to, že nás čaká renesancia analógových budíkov, ktoré sa už stávajú štýlovým doplnkom interiéru. To ukáže čas.