Toyota Hilux Dakar, s ktorou v roku 2020 Fernando Alonso debutoval v pretekoch Rely Dakar, si našla miesto v múzeu španielskeho jazdca neďaleko mesta Oviedo. Pripojilo sa k modelu TS050 Hybrid a mnohým iným pretekárskym exponátom, ktoré Alonso zhromaždil v priebehu svojej kariéry.
Fernando Alonso štartoval v Rely Dakar v roku 2020 a jeho Toyota Hilux dorazila do cieľa na 13. mieste, čo bol najlepší výsledok medzi jazdcami-nováčikmi. Auto, v ktorom známy Španiel dva týždne so spolujazdcom Markom Comom brázdil divočinu Saudskej Arábie, sa stalo súčasťou jeho muzeálnej zbierky.
Čím je výnimočná?
Aký je rozdiel medzi Toyotou Hilux španielskeho pretekára a bežných modelov, aké poznáme z našich ciest? Hilux, ktorú na rely pripravil tím Toyota Gazoo Racing, pod kapotou ukrýva 5-litrový motor V8 s výkonom 325 koní a krútiacim momentom 620 Nm. Vozidlo je vybavené šesťstupňovou sekvenčnou prevodovkou Sadev a tiež predným, stredným a zadným samosvorným diferenciálom. K tomu má vpredu aj vzadu silné pružiny s tlmičmi Reiger a 16-palcové disky s terénnymi pneumatikami.
Rely auto vzhľadom pripomína svojho cestného kolegu, ale v skutočnosti nemajú veľa spoločných častí. Hilux z Rely Dakar je širší, kratší, má vyššiu svetlú výšku a kratší rázvor. Je prispôsobený na to, aby sa bez problémov vysporiadal s jazdou piesočnými dunami. Má tiež nižšiu hmotnosť – 1850 kg oproti 2095 kg v prípade bežného modelu. Okrem toho má obrovskú palivovú nádrž s objemom 520 litrov.
Čo má Alonso vo svojej zbierke?
„Srdcom mojej výstavy sú pamiatky spojené s Formulou 1, ale pre návštevníkov majú pridanú hodnotu aj prototypy z pretekov v Le Mans alebo Daytony, a takisto aj toto auto z Rely Dakar. Umožňujú im dozvedieť sa viac o pretekoch, ktorých som sa zúčastnil v posledných rokoch,“ vysvetľuje Alonso.
Španiel dodáva, že Toyota Hilux je pre neho jedným z najcennejších exponátov, pretože sa s ním spájajú krásne spomienky na rely Dakar. Nevylučuje, že sa jedného dňa opäť vráti za volant terénneho vozidla, aby vyštartoval v najťažších automobilových pretekoch cross-country.
Hilux nie je jedinou Toyotou v zbierke múzea. Španielsky jazdec vlastní aj prototyp TS0050 Hybrid, v ktorom vyhral v rokoch 2019-2020 majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch a dva ročníky slávnych pretekov 24 hodín Le Mans. Jeho partnermi boli vtedy Sebastien Buemi a Kazuki Nakajima.
Múzeum Circuito Fernando Alonso v súčasnosti rozširujú, aby sa do zbierky dvojnásobného majstra sveta zmestili všetky exponáty z jeho bohatej kariéry vo Formule 1, WEC, Rely Dakar a ďalších podujatí motoristického športu.