Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Výskumné centrum Collaborative Safety Research Center (CSRC), ktoré patrí k spoločnosti Toyota, sa zaoberá výskumom bezpečnosti účastníkov cestnej premávky a pracuje na inovatívnych adaptívnych svetlometoch, ktoré zlepšia komunikáciu medzi autami, chodcami aj cyklistami a následne znížia počet nehôd.

Najnovšie správy Amerického úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) hovoria, že v prvom polroku 2021 prišlo v Spojených štátoch k najväčšiemu nárastu počtu úmrtí pri dopravných nehodách za posledných 46 rokov. Zvýšil sa aj počet usmrtených chodcov, a to až o 46 % (na 6-tisíc ročne). Zvyšuje sa aj počet obetí medzi cyklistami.

Toyota, ktorá už roky investuje veľké sumy peňazí do moderných technológií zvyšujúcich bezpečnosť na cestách, prišla s nápadom, ako prispieť k zníženiu počtu obetí medzi najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. Výskumný ústav CSRC vo svojom nedávnom prieskume hľadal príčiny takýchto nehôd. Takisto začal testovať prvé riešenia, ktoré majú za cieľ lepšie chrániť všetkých účastníkov cestnej premávky. Ide o inovatívne adaptívne svetlomety.

Ako fungujú?

Ich fungovanie má byť založené na LED diódach a čipoch. Vďaka tomu bude môcť vozidlo okrem širokého lúča osvetľujúceho cestu vodičovi zobrazovať značky aj ostatným účastníkom cestnej premávky. CSRC a Univerzita v Iowe preverili, že takéto svetlá upozornia chodcov a cyklistov na to, že auto sa blíži, a tým sa riziko nehody zníži.

„Chodec alebo cyklista veľmi často nevedia, že za nimi ide auto. Ak bude každý vedieť, čo sa deje, bezpečnosť na cestách sa zvýši,“ hovorí Rini Sherony, inžinier v CSRC.

Adaptívne svetlomety vyvinuté Toyotou poskytnú signály chodcom aj cyklistom. Ako? Na zemi sa vedľa účastníka cestnej premávky zobrazí špeciálny symbol, ktorý upúta jeho pozornosť – napríklad obrátený trojuholník s výkričníkom v bielej alebo červenej farbe.

Inovatívna technológia svetlometov  zohrá veľkú úlohu najmä v noci – práve vtedy prichádza k viac ako trom štvrtinám nehôd. Ako vysvitlo pri výskume, chodci preceňujú svoju viditeľnosť na ceste a podceňujú vplyv vhodného oblečenia, ktoré môže zvýšiť ich bezpečnosť. Adaptívne svetlomety pomôžu vodičom a ostatným účastníkom cestnej premávky vidieť sa navzájom o pár sekúnd skôr. A tento krátky  moment môže byť rozhodujúci.

Po testoch na simulátore

Výskum účinnosti tohto riešenia sa uskutočnil na pokročilom cestnom simulátore, ktorý patrí Univerzite v Iowe. Testov sa zúčastnili vodiči, chodci aj ľudia na bicykloch a vedci zaznamenávali, ako reagujú na rôzne dopravné situácie, zobrazené simulátorom.

Najdôležitejším záverom štúdie je, že adaptívne svetlomety sú veľmi sľubným riešením, ktoré by mohlo pomôcť znížiť počet úmrtí chodcov,“ hovorí Sherony.

I keď prieskum sa zameral na cyklistov a chodcov, zároveň vedci začali analyzovať aj situácie v cestnej premávke s ľuďmi na elektrických kolobežkách. „Nehody s tzv. najslabšími účastníkmi cestnej premávky sú najväčšou výzvou. Pri zrážke s osobou, ktorá nie je obklopená kovom, môžu byť zranenia aj pri nízkej rýchlosti veľmi vážne. Snažíme sa nájsť spôsoby, ako ich čo najviac ochrániť,“ dodáva Sherony.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.