Päťlitrový motor, ktorý poháňa Lexus RC F je upravený tak, aby ho mohol poháňať vodík. Je to spôsob ako zabezpečiť, aby spaľovacie motory s nádherným zvukom ako Lexusové V8, mohli ešte dlho tešiť vodičov.
Koncern Toyota vlani uzavrel dohodu s ďalšími japonskými spoločnosťami z automobilového sektora – Mazda, Subaru, Kawasaki a Yamaha – o spolupráci na ďalšom vývoji spaľovacích motorov. Japonské spoločnosti veria, že klasické pohonné jednotky majú budúcnosť, ak budú poháňané čistými palivami, ako je vodík. Toyota je už roky považovaná za experta na tento pohon. Nielenže sériovo vyrába model Mirai poháňaný vodíkovými palivovými článkami, ale investuje aj čas a zdroje do vývoja spaľovacieho motora poháňaného vodíkom.
Už päť rokov spolupracuje s Yamahou na 5-litrovom motore, ktorý by mohol poháňať vodík. Ide o známy atmosférický agregát z Lexusu RC F, patrične upravený. Prerobené boli okrem iného vstrekovače, piesty alebo sacie potrubia. Motor poháňaný vodíkom podľa Yamahy vyvinie výkon 450 k pri 6800 ot./min., maximálny krútiaci moment je 540 Nm a je dostupný pri 3600 ot./min.
„Motory využívajúce ako palivo len vodík veľmi ľahko dosahujú optimálne parametre a jednoducho sa ovládajú aj bez nutnosti použitia elektronických asistenčných systémov riadenia. Mnoho ľudí bolo pred testovacími jazdami s prototypom auta skeptických, no rýchlo zmenili názor. Vo vodíkových motoroch je veľký potenciál. Pre nás, inžinierov, je to úžasná výzva. Cieľom nie je len podať výkon, ale dodať spaľovaciemu motoru nový šarm,“ hovorí Takeshi Yamada z oddelenia výskumu a vývoja Yamaha.
Vodíkový motor, známy z Lexusu RC F nie je prvou spoluprácou Yamahy a Toyoty. Obe spoločnosti už spolupracovali napríklad pri vytváraní pohonnej jednotky pre Lexus LFA, ikonický V10 s objemom 4,8 litra, ktorý produkoval 560 koní. Vyvinuli aj komponenty pre 5-litrový motor V8, ktorý neskôr poháňal autá ako Lexus IS F, Lexus RC F, Lexus GS F a rally verziu Toyota Hilux.
Lexus ROV a pretekárska Corolla
Vodíkový motor vyvinutý spoločne s Yamahou nie je jediným experimentom s prívodom vodíka do spaľovacieho motora. V decembri predstavili koncept Lexus ROV. Ide o prototypovú konštrukciu určenú pre jazdu v teréne, s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá má jednolitrový trojvalcový motor so stlačeným vodíkom. Celá konštrukcia auta má umožniť odvážnu jazdu v teréne a karoséria je navrhnutá tak, aby boli v bezpečí pasažieri aj vodíkové nádrže.
Vodíkový motor testovali aj pod kapotou Toyoty Corolla Sport. Závodná Corolla s 1,6 turbo motorom prispôsobeným na spaľovanie vodíka z GR Yaris súťažila počas celého roka 2021 v japonskej sérii Super Taikyu a test bol taký úspešný, že pohon bol prispôsobený prototypu GR Yaris.