Corolla AE86 H2 Concept a Corolla AE86 BEV Concept sú dve klasické športové autá Toyoty, avšak vybavené motormi s nulovými emisiami. Aké úpravy museli urobiť inžinieri tímu Toyota Gazoo Racing, aby mohli v 40-ročných autách používať vodíkový spaľovací motor a batériový elektrický pohon?
Toyota zrealizovala projekt AE86 Carbon Neutral Project so zámerom ponúknuť v budúcnosti podobné riešenia zberateľom a automobilovým nadšencom, ktorí by chceli premeniť svoje klasické autá na vozidlá s nulovými emisiami. Na úpravu bolo vybrané jedno z obľúbených áut fanúšikov Toyoty. Športová Corolla AE86 so zadným náhonom vo verzii Trueno (s vyklápacími svetlometmi) dostala vodíkový spaľovací pohon a druhý exemplár s karosériou Levin bol prerobený na batériový elektromobil.
Corolla AE86 H2 Concept spojil 40-ročný motor s vodíkom
Pri konštrukcii prototypu Corolla AE86 H2 využila Toyota skúsenosti získané prestavbou nových športových vozidiel GR Yaris a GR Corolla na vodíkové autá a ich uvedením do japonskej série vytrvalostných pretekov Super Taikyu. Vrcholom práce bolo prispôsobenie klasického 1,6-litrového motora 4A-GEU, ktorý sa štandardne montuje do AE86, na spaľovanie vodíka. Na rozdiel od elektromobilov na batérie alebo palivové články môžu autá s vodíkovým motorom využívať komponenty benzínového pohonu.
Inžinieri z Toyota GazooRacing sa museli zaobísť bez digitálnej podpory, pretože nemali k dispozícii 3D model. Motor 4A-G bol vyvinutý pred štyrmi desaťročiami. To znamená, že pre mladšiu generáciu inžinierov išlo o úplne neznámu konštrukciu.
„Pôvodný motor 4A-G sa dostal na trh, keď som študoval na základnej škole. Narazil som na množstvo riešení, ktoré som predtým nepoznal. Podarilo sa nám ich však skombinovať pomocou technológie vodíkového motora, ktorú sme vyvinuli pre moderné motory modelov GR Yaris H2 a GR Corolla H2,“ povedal Jun Miyagawa, inžinier špecializujúci sa na bezemisné pohony.
Technológie z Toyoty Mirai a vodíkového modelu GR Yaris
Tím začal svoju prácu dôkladným preskúmaním motora 4A-G, ako aj rôznych exemplárov modelu AE86 v súkromnom vlastníctve. Inžinieri Toyoty potom obmedzili úpravy klasickej Corolly so zadným náhonom na minimum. Zmeny v motore 4A-GEU zahŕňali vstrekovače paliva, palivové potrubie a zapaľovacie sviečky. Pôvodný výfukový systém a tlmič boli vhodne upravené a namiesto palivovej nádrže boli do vozidla nainštalované dve vysokotlakové vodíkové nádrže z Toyoty Mirai.
Corolla AE86 H2 Concept na vodíkový pohon jazdí ako bežné benzínové auto a po úpravách váži len 995 kg, čo je o 55 kg viac ako originál. Zrýchlenie je porovnateľné s klasickou benzínovou verziou AE86.
„Reakcia auta na stlačenie plynového pedála je úplne rovnaká. Zvuk motora a vibrácie tiež vyvolávajú ten istý pocit. To som si všimol už keď som jazdil na vodíkovej GR Corolle počas pretekov Super Taikyu. Vodík je skutočne nový typ energie, vďaka ktorému sa svetlá budúcnosť automobilového priemyslu stáva skutočnosťou,“ komentoval počas prvej testovacej jazdy Masahiro Sasaki, jazdec tímu Toyota GazooRacing.
Corolla AE86 BEV Concept – elektrický pohon a manuálna prevodovka
Na rozdiel od vodíkového auta, v ktorom bol pôvodný, sériový motor upravený, dostal AE86 BEV Concept úplne iný typ pohonu, čo znamenalo oveľa väčšie zmeny jeho vnútornej štruktúry. Tie si však nevyžadovali úpravy platformy ani karosérie. To znamená, že v budúcnosti, keď sa automobilový priemysel stane úplne bezemisným, budú môcť klasické autá vďaka výmene pôvodného pohonu za elektrický slúžiť svojim majiteľom aj naďalej.
Tento projekt bol pre tím jedinečnou príležitosťou spojiť silné stránky športovej Corolly AE86 s výhodami elektrického pohonu a skúsenosťami značky Lexus s navrhovaním elektromobilov podľa konceptu Lexus Electrified. Vo svojom nadšení experimentovať zašli inžinieri Toyoty a Lexusu tak ďaleko, že ponechali v aute manuálnu prevodovku a prispôsobili ju na spoluprácu s elektromotorom.
Prioritou je radosť z jazdy
Toyota sa rozhodla, že nebude maximalizovať kapacitu batérie. Výhodou originálnej Corolly AE86 je nízka hmotnosť, preto sa tím rozhodol pre inštaláciu batérie, ktorá by auto príliš nezaťažila. Radosť z jazdy a športový charakter boli v tomto projekte dôležitejšie ako dlhý dojazd.
Hmotnosť zadnej batérie je kompenzovaná motorom namontovaným vpredu, vďaka čomu je auto dokonale vyvážené, rovnako ako pôvodný model. Elektrické agregáty sú navyše veľmi živé, pretože prinášajú maximálny krútiaci moment v plnom spektre otáčok. Auto tak poskytuje skvelý zážitok z jazdy, čo potvrdzujú aj slová testovacích jazdcov.
„Pocity z jazdy sú úžasné. Prototyp AE86 BEV má skvelé zrýchlenie. Výkon motora je porovnateľný bežným 4A-G, ale maximálny krútiaci moment, ktorý je vždy k dispozícii, vám umožní cítiť sa za volantom ešte lepšie. Auto jazdí bokom, ako má, AE86 je driftovacia legenda,“ hovorí Masahiro Sasaki.