Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Proces vývoja úplne prvého modelu BMW i5 pred sériovou výrobou vstupuje do cieľovej rovinky jemným ladením systémov ovládania odpruženia a asistenčných systémov vodiča.

Len niekoľko týždňov pred svetovou premiérou vozidla je jasné, že plne elektrická verzia nového BMW radu 5 Sedan prinesie vynikajúci zážitok z jazdy – rovnako ako všetky ostatné varianty. Inovatívne riadenie vertikálnej dynamiky Vertical Dynamics Management posúva rovnováhu medzi športovými jazdnými vlastnosťami a komfortom jazdy, ktorým bolo BMW radu 5 vždy známe, na ešte vyššiu úroveň. A schopnosť autonómnej jazdy dosiahla s asistentom jazdy na diaľnici novú dimenziu. Systém Highway Assistant riadi vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, vykonáva úpravy riadenia a prvýkrát mení jazdné pruhy pomocou aktivácie zrakom.

V priebehu viac ako roka podstúpil model BMW i5 pestrý a rozsiahly testovací program – od zasneženého a zľadovateného povrchu zimného testovacieho centra Arjeplog vo Švédsku, až po regióny ponúkajúce extrémne horúčavy a sucho pri jazde v meste aj na vidieckych cestách, diaľniciach a dôsledne vyberaných testovacích okruhoch. Dolaďovacie práce všetkých komponentov podieľajúcich sa na zážitku z jazdy sa následne realizovali v skúšobných priestoroch spoločnosti BMW Group pri mestečku Miramas na juhu Francúzska. Zahŕňali také úpravy, aby bolo možné kedykoľvek a podľa potreby ovládať zabezpečenie integrovaného vykurovacieho a chladiaceho okruhu s funkciou tepelného čerpadla pre pohonný systém, vysokonapäťovú batériu a interiér modelu BMW i5. Schopnosť prediktívneho tepelného manažmentu vysokonapäťovej batérie otvára cestu pre rýchle a efektívne nabíjanie na rýchlonabíjacích staniciach s jednosmerným prúdom.

Špeciálne vyladené systémy pruženia maximalizujú pohodlie a ovládateľnosť

Nové BMW radu 5 ponúka zákazníkom flexibilný výber pohonu medzi klasickými spaľovacími motormi, plug-in-hybridnými riešeniami a plne elektrickými pohonnými systémami, čo vedie k veľkým rozdielom v hmotnosti vozidla. Konštruktéri preto naladili verzie s rôznymi pohonmi tak, aby bez ohľadu na koncepciu pohonu poskytovali pre značku BMW charakteristickú radosť z jazdy. Špecifické úpravy sa týkali naladenia podvozku a všetkých riadiacich systémov.

Súčasť štandardnej výbavy vrcholného modelu BMW i5 M60 xDrive (kombinovaná spotreba elektrickej energie: 21,2 – 17,9 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km podľa cyklu WLTP [predbežné údaje]) tvorí adaptívne odpruženie Adaptive Suspension Professional vrátane elektronicky ovládaných tlmičov. Tento systém sa na požiadanie dodáva aj do modelu BMW i5 eDrive40 (kombinovaná spotreba elektrickej energie: 19,7 – 16,0 kWh/100 km; emisie CO2: 0 g/km podľa cyklu WLTP [predbežné údaje]). Vďaka inovatívnemu systému ovládania BMW Vertical Dynamics Management ponúka citeľný nárast športového výkonu v kombinácii s vysokou úrovňou jazdného komfortu, čo oproti predchodcovi predstavuje jasný krok vpred.

Najnovšia, už deviata generácia ovládania vertikálnej dynamiky BMW Vertical Dynamics Management debutuje práve v novom modeli BMW radu 5 Sedan. Táto technológia vychádza z novo vyvinutej, rozsiahlo sieťovo prepojenej riadiacej logiky a faktorov všetkých dostupných vstupných premenných, ako sú otáčky kolies, uhol natočenia volantu, rýchlosť otáčania a zrýchlenie s cieľom stanoviť ideálne tlmiace sily. Systém už nevypočítava potrebné tlmiace sily pomocou matematických modelov, ale uprednostňuje fyzický výpočet údajov na základe aktuálneho jazdného stavu. To zaisťuje jasne definované pohyby karosérie a presnú odozvu pruženia v každej jazdnej situácii.

Adaptívne odpruženie Adaptive Suspension Professional je v ponuke pre všetky verzie nového modelu BMW radu 5 Sedan (v závislosti od modelu štandardne alebo na požiadanie), čím zaisťuje pre značku BMW typickú radosť z jazdy. Nová generácia biznis sedanu preto spája komfort jazdy približujúci sa úrovni BMW radu 7 so športovou agilitou známou z BMW radu 3.

Nový zážitok z autonómnej jazdy: Highway Assistant a zrakom aktivovaná automatická zmena jazdného pruhu

Nové BMW radu 5 Sedan zvyšuje latku vo svojom segmente aj s rozsiahlou paletou systémov pre autonómnu jazdu a parkovanie. Kamery s vysokým rozlíšením, vysoko presné radarové senzory a riadiace jednotky z najnovšej technologickej ponuky spoločnosti BMW Group, plus softvérové riešenia vylepšené počas nespočetných kilometrov testovania, poskytujú ingrediencie pre zážitok z autonómnej jazdy s inovatívnymi prvkami, ktoré prispievajú k výraznému zvýšeniu bezpečnosti a komfortu.

V USA a Kanade a teraz aj v Nemecku je systém Driving Assistant Professional dostupný pre nové BMW radu 5 Sedan ako voliteľná výbava a zahŕňa funkciu Highway Assistant schopnú pracovať pri rýchlostiach do 130 km/h. Po aktivácii sa systém postará o kontrolu vzdialenosti a zásahy do riadenia potrebné pre jazdu v jazdnom pruhu, takže vodič môže mať ruky v uvoľnenej polohe a plne sa sústrediť na sledovanie okolia vozidla a dopravnej situácie.

Vnútorná kamera pomáha monitorovať úroveň bdelosti vodiča a prináša aj ďalšiu inováciu. V podobe svetovej novinky sa predstavuje automatizovaná zmena jazdného pruhu, ktorá tvorí súčasť systémov Driving Assistant Professional a Highway Assistant a v novom BMW radu 5 Sedan umožňuje ovládanie pomocou zraku. Táto komfortná funkcia vedie k novej úrovni interakcie medzi človekom a vozidlom. Pohľad do vonkajšieho spätného zrkadla vyzve vozidlo, aby pri rýchlostiach do 130 km/h spustilo proces zmeny jazdného pruhu a vykonalo potrebné pohyby volantom a prispôsobenie rýchlosti. Vozidlo príkaz zrealizuje v momente, keď ho vodič potvrdí a umožní to aj dopravná situácia. Čisto vizuálne gesto dopĺňa predchádzajúce použitie páčky smeroviek, čo stále zostáva k dispozícii ako alternatíva.

Výroba novej, ôsmej generácie BMW radu 5 Sedan sa v bavorskom závode spoločnosti BMW Group v meste Dingolfing začne v lete 2023. Automobil príde na trh v októbri 2023. Jeden z modelov nového BMW radu 5 bude vystavený aj v Danubiane už od 20. do 25. júna 2023.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.