V roku 1991, len dva roky po veľkolepom debute svojho prvého automobilu, predstavil Lexus prestížne kupé. Model SC pútal pozornosť futuristickými tvarmi a úžasnou úrovňou pohodlia v kabíne. Auto využívalo technológie a riešenia známe z limuzíny LS a zároveň zdieľalo niektoré komponenty a výrobnú linku so športovou Toyotou Supra.
O vývoj karosérie sa postaralo štúdio Calty Design Research z Kalifornie. Vedúcim projektu bol Erwin Lui, ktorý sa nielenže rozhodol skoncovať s v tom čase módnym hranatým štýlom, ale použil aj mimoriadne originálny spôsob trojrozmerného projektovania modelu bez toho, aby si najprv načrtol karosériu.
Na vytvorenie konceptu boli použité balóny naplnené tekutou sadrou, ktoré mohli dizajnéri pred stvrdnutím zmesi takmer ľubovoľne tvarovať. Spomedzi takto vytvorených zakrivení vybrali tie najzaujímavejšie. Sadrové formy boli naskenované a pomocou počítačového programu transformované do kompletného dizajnu karosérie. Takto získalo nové kupé mimoriadne elegantný, aerodynamický tvar, ktorý ho hneď na prvý pohľad odlišoval od konkurencie a zabezpečoval nízky koeficient odporu vzduchu (Cx) 0,31.
Ambiciózny dizajn bol pre inžinierov výzvou. Porebovali napríklad od základu vytvoriť svetlomety, osadené do oválneho čela auta, ktoré by poskytovali potrebný prúd svetla. Takto vznikli pre Lexus LC charakteristické dvojité svetlomety so samostatnými diaľkovými svetlami. Nezvyčajne dlhé dvere si vyžiadali konštrukciu špeciálnych pántov s pokročilou kinematikou, vďaka čomu sa dvere pri otváraní mierne posúvali smerom von a dopredu, čo uľahčilo nastupovanie a vystupovanie na stiesnených parkoviskách. Na výrobu častí karosérie so zložitými krivkami bolo potrebné vyvinúť celkom nové metódy lisovania plechov.
Ikonické motory a tri typy odpruženia
Lexus SC bol ponúkaný s dvoma pohonnými jednotkami, ktoré prenášali výkon na zadné kolesá. Lexus SC 400 poháňal atmosférický 4,0-litrový motor V8, vyvinutý pre limuzínu LS 400. Využíval hliníkový blok s liatinovými vložkami valcov, hliníkovú hlavu, oceľové ojnice a kľukový hriadeľ podopretý piatimi ložiskami a piesty z hliníkovej zliatiny. Pri kompresnom pomere 10:1 sa dosiahol výkon 191 kW (260 k) a krútiaci moment 353 Nm. Motor prešiel niekoľkými úpravami, ktoré zvýšili jeho výkon až na 300 koní. Po posledných zmenách auto zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy.
V roku 1992 pribudla do modelového radu aj verzia SC 300. Pod kapotou pracoval slávny motor z radu 2JZ-GE s objemom tri litre a so šiestimi valcami. Jednotka dosahovala rýchlosť 228 koní a mala o niečo väčší výkon ako Toyota Supra A80. Vo verzii s manuálnou prevodovkou zrýchlilo auto z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy. Štvorstupňový automat to zvládol za 7,2 sekundy.
Ako sa na Lexus patrí, auto sa vyznačovalo komfortom, za ktorým stál prepracovaný podvozok. Kupujúci si mohli vybrať z troch typov pruženia (štandardné s vinutými pružinami a konvenčnými tlmičmi, vzduchové s nastaviteľnou silou tlmenia počas jazdy a mikroprocesorom riadené hydropneumatické pruženie). Namiesto pružín a tyčí stabilizátora bola použitá sada senzorov zrýchlenia a nakláňania a elektronicky riadené aktívne prvky, zaisťujúce dokonale vodorovnú polohu karosérie pri prejazde zákrutami a nerovnostiach. K dispozícii bol aj systém riadenia všetkých štyroch kolies.
Výbava z budúcnosti
Interiér Lexusu SC bol ergonomicky prepracovaný a plný technických inovácií. Výrazne viditeľné to bolo najmä na autách určených pre japonský trh, ktoré dostali digitálne prístroje, stierače prispôsobujúce pracovné tempo rýchlosti jazdy, CD menič na 12 diskov či systém Electro Multi Vision s displejom, ktorý mohol fungovať ako TV, obrazovka GPS, pohľad zo zadnej kamery alebo nastavenia audiosystému na palubnej doske. Prvky, ktoré sú dnes štandardom, neboli v roku 1991 v mnohých autách dostupné ani za príplatok. Štandardnou výbavou Lexusu SC bol audiosystém Panasonic so 7 reproduktormi. Za príplatok ste si mohli zaobstarať špičkový systém Nakamichi.
Ak vezmeme do úvahy technický pokrok a dlhý zoznam štandardnej výbavy, Lexus SC mal veľmi konkurencieschopnú cenu, najmä na americkom trhu, kde verzia SC 300 stála menej ako 32 000 dolárov a verzia SC 400 sa predávala za 37 500 dolárov. Auto bolo doslova zasypané oceneniami. Časopis Motor Trend označil Lexus SC za importované auto roka a časopis Car & Driver zaradil toto kupé do svojho vysoko uznávaného zoznamu 10 najlepších áut v rokoch 1992 až 1996.
Od modelu SC po LC
Prvá generácia Lexusu SC sa vyrábala v rokoch 1991 až 2000 a dnes je toto auto cenenou a vyhľadávanou klasikou. V roku 2001 bola predstavená druhá generácia, ktorá prelomila tradíciu karosérie kupé. Auto bolo kabrioletom s pevnou skladacou strechou, inšpirovanou luxusnými jachtami na Azúrovom pobreží. Model SC 430 mal výkon 292 koní a krútiaci moment 430 Nm. Auto zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy. Jeho výroba skončila v roku 2010.
Na najlepšie tradície modelu SC teraz nadväzuje Lexus LC. Automobil vyrábaný od roku 2017 má nadčasový dizajn štvormiestnej kabíny, za ktorú získal mnoho ocenení. Je to zároveň jedno z posledných áut na trhu s atmosférickým motorom V8. Tento 5,0-litrový motor vo verzii LC 500 vyvinie výkon 464 koní a zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy. Auto je dostupné aj s hybridným pohonom (model LC500h), ktorý má kombinovaný výkon 359 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd.