V dnešnej dobe áut plných vymožeností a hladko vyasfaltovaných ciest si ani neuvedomujeme, čo Eliška Junková dokázala v histórii československého motorizmu. Predstavte si Bugatti T35B. Auto, ktorému chýba posilňovač riadenia a obyčajných bubnových bŕzd. K tomu jednoduché listové odpruženie, otvorená kabína plná prachu a horúčavy… Štyri rýchlosti a namáhavé radenie, kvôli ktorému si Eliška Junková večer vešala ruku na pásku nad posteľ, aby s ňou vôbec bola schopná hýbať. Kofola so svojou značkou Targa Florio vzdáva hold Eliške Junkovej, prehlbuje spoluprácu s jej rodinou a zároveň na trh uvádza nový rad prémiových tonikov Targa Florio so sicílskymi ingredienciami.
„Keď sme pred dvomi rokmi stvorili značku Targa Florio, nebol to pre nás len nový rad nápojov s ingredienciami zo Sicílie, kde sa konali slávne preteky. Je to zároveň symbol neuveriteľnej sily a vôle jednej drobnej ženy z vtedajšej Českej republiky – Elišky Junkovej. Sme radi, že teraz s jej rodinou môžeme spolupracovať na šírení jej odkazu,“ hovorí Oľga Kubíková, senior brand manažérka značky Targa Florio.
Osem valcov, 140 koní a rýchlosť až 209 km/h. Prejsť s takýmto autom 500 kilometrov a 1500 zákrut po kamenistých cestách v srdci sicílskych hôr bol obdivuhodný atletický výkon aj pre mocných mužov. Eliška Junková bola drobná žena, ktorá si na pedále dávala klátiky dreva, aby na ne dočiahla. Napriek tomu v roku 1928 v pretekoch Targa Florio, ktoré boli považované za najťažšie na svete, zvíťazila medzi amatérmi. Celkovo bola piata, a keby nemusela meniť koleso, určite by ju čakal najvyšší stupeň víťazov. Ako hovorí Eliškina vnučka Markéta Šonková: „Jazda vo veteráne je neuveriteľne fyzicky náročná a len ten, kto si ju niekedy vyskúšal, pochopí, čo naša babička dokázala. A nie raz, ale opakovane. Vyhrala desiatky pretekov.“
Navyše išlo o ženu s veľkým srdcom. Keď jej zomrel brat aj jeho žena, adoptovala si ich päťročného syna. Jeho dcéra Markéta Šonková, vnučka Elišky Junkovej, to komentuje: „Moja babička milovala spoločnosť. Stretávali sa u nej ľudia ako Eduard Bass, Jaroslav Seifert, priatelila sa s rodinou Havlových. Napriek tomu vo svojich štyridsiatich rokoch bez zaváhania zmenila svoj život, aby sa postarala o môjho otecka. Ale vlastne sa niet čomu diviť. Ona sa totiž nikdy ničoho nezľakla a jej obľúbená hláška znela Prečo nie?.“
Eliška Junková bola vôbec prvou ženou, ktorá sa odvážila Targu Florio absolvovať. Mimochodom, v roku 1973 bola Targa práve kvôli vysokému riziku pre pretekárov vyradená z majstrovstiev sveta športových automobilov. A hneď rok na to si Zlatý pohár z pretekov odviezla jedna z legiend motoristického športu, dnes 83-ročný francúzsky pretekár Gérard Larrouse. V rokoch 1973 a 1974 napríklad zvíťazil aj na 24 hodín Le Mans. Práve tento významný automobilový pretekár a víťaz sicílskeho okruhu Targa Florio z roku 1974 spoločne so slovenskou herečkou Petrou Dubayovou v novom televíznom spote uvádza na trh nový rad tonikov Targa Florio.
„Pretekári sú považovaní za hrdinov a ich imidž vyjadruje ľudské hodnoty, ako je odvaha, sila a talent. Príbehom Elišky Junkovej som bol unesený a myslím, že chytí za srdce aj každého fanúšika Targy Florio. Je dôležité, aby mladí ľudia v dnešnom drsnom svete neprestávali mať svoje sny a ideály,“ uvádza Gérard Larrousse.
Práve týmto hrdinom vzdáva značka Targa Florio hold a ctí sicílsku tradíciu pretekov. Spoločnou surovinou pre oba nové toniky je preto morská soľ z priezračných sicílskych vôd, ktorá patrí k pokladom ostrova. Tonica Originale rýdzu morskú soľ kombinuje so sicílskym vavrínom pravým. Tonica Rosa, ružový tonik, ju pre zmenu dopĺňa o kvety ruže stolistej, ktorá je rozpoznateľná v jeho jemnej vôni.
Oba toniky sú sladené výhradne trstinovým cukrom, ktorý je pre Sicíliu typický, a ich chuť dotvára príjemná horkosť prírodného chinínu. Vďaka vzájomnému prepojeniu týchto protichodných chutí vznikol jedinečný a osviežujúci nealkoholický nápoj, ktorý dopĺňa prémiové portfólio spoločnosti Kofola. Novinky sú už dostupné ako na slovenskom, tak aj na českom trhu a to buď v plechovke 330 ml alebo v dizajnových sklenených fľaškách s objemom 250 ml.
„Robí nám naozaj veľkú radosť, že značka Targa Florio pomáha šíriť odkaz našej babičky, Elišky Junkovej, ktorá patrí k legendám československej automobilovej histórie. Dúfame, že kampaň pomôže šíriť jej dobré meno, hlavne medzi mladou generáciou, ktorá jej príbeh ešte veľmi nepozná,“ uvádza Markéta Šonková, vnučka Elišky Junkovej, spoločne so svojím manželom Zbyňkom Šonkom.
„Bolo pre nás veľkou výzvou vytvoriť novú značku, ktorá v sebe nesie tak silný odkaz. Značkou Targa Florio vzdávame hold Eliške Junkovej aj všetkým ďalším hrdinom, ktorí sa tohto legendárneho sicílskeho okruhu zúčastnili,“ vysvetľuje Jana Klimková, manažérka značky Targa Florio, ktorá stojí za uvedením novinky na trh.