Výskum spoločnosti Epson odhalil, že pre väčšinu ľudí je zmena klímy najzásadnejší globálny problém. Ako nástroj vnímajú technológiu. Ľudia, ktorí sa narodili po prvom klimatickom samite OSN (COP) – generácia COP, sú síce optimistickí, pokiaľ ide o riešenie, ale citliví, keď ide o náklady.
Tohtoročný prieskum Barometer klimatickej zmeny (Climate Reality Barometer) spoločnosti Epson zachytil názory, postoje a reakcie ľudí z rôznych častí sveta na klimatickú zmenu. Prieskumu sa zúčastnilo viac ako 30 000 ľudí na 39 trhoch. Výsledky ukázali, že čoraz viac ľudí považuje klimatickú zmenu za najvýznamnejší globálny problém a že ako kľúčový nástroj na riešenie tejto krízy vnímajú technológiu. S blížiacim sa klimatickým samitom COP 28 v Spojených arabských emirátoch sa spoločnosť Epson zameriava na jedinečné perspektívy ľudí, ktorí sa narodili po prvom samite COP v roku 1995. Spoločnosť zisťuje, aké majú pri boji s klimatickou krízou skúsenosti a potreby.
Výsledky tretieho ročníka tohto prieskumu boli uverejnené v čase, kedy pribúdajú dôkazy o katastrofickej klimatickej zmene: rekordne vysoká teplota mora, rekordne nízka úroveň arktického a antarktického morského ľadu a extrémne klimatické javy na celom svete. Čoraz nepriaznivejšie udalosti sú zrejme dôvodom, prečo stále viac ľudí uvádza „klimatickú zmenu“ častejšie (55 %) než ktorýkoľvek iný globálny problém, akú sú „rastúce ceny“ (53 %), „chudoba“ (37 %) a „konflikty“ (23 %).
Yasunori Ogawa, globálny prezident spoločnosti Epson,hovorí: „Keďže negatívne dôsledky klimatickej zmeny naberajú na obrátkach, je dôležitejšie než kedykoľvek predtým, aby sme zistili, aký postoj k pretrvávajúcej klimatickej zmene ľudia majú. Spoločnosť Epson je plne odhodlaná prostredníctvom klimatických opatrení dosiahnuť cieľ č. 13 udržateľného rozvoja OSN a prinášať riešenia, ktoré obohacujú životy ľudí a budujú lepší svet.
Barometer klimatickej zmeny nám umožnil osloviť ľudí z rôznych časti sveta, generácií a hospodárstiev a poskytol nám prehľad o tom, ako klimatická zmena mení náš spôsob života a ako proti nej môžeme všetci bojovať. Veríme, že názory mladšej generácie pomôžu vládam, komunitám a firmám lepšie zosúladiť klimatické opatrenia na podporu tých, ktorí svet bez klimatickej zmeny nepoznajú.“
Generácia COP – optimizmus od súčasníkov klimatickej zmeny
Do 28. klimatického samitu COP zostáva menej ako 50 dní. Spoločnosť Epson si posvietila na názory ľudí, ktorí sa narodili po prvom samite COP v roku 1995. Majú momentálne 29 rokov alebo menej – tvoria generáciu COP. Meniaca sa klíma je prostredie, v ktorom vyrástli – celý život žijú v tieni čoraz nepriaznivejších poveternostných javov. Ich skúsenosti a postrehy musia byť zásadným faktorom pri tvorení efektívnych riešení.
Aj napriek potenciálnym rozdielom medzi rôznymi geografickými oblasťami Barometer klimatickej zmeny ukazuje, že celosvetovo je generácia COP (spolu s ľuďmi vo veku 35 – 44 rokov) najoptimistickejšou vekovou skupinou – takmer polovica z nich (49 %) verí, že klimatickú krízu vyriešime ešte počas ich života. Tento výsledok je v kontraste s výsledkom vekových skupín 45 – 54 rokov a 55 a viac rokov, ktoré boli najmenej optimistické: 42 % a 32 %.
Pokiaľ ide o našu schopnosť vyriešiť túto krízu, najvyššiu mieru optimizmu prejavujú skupiny ľudí, ktorým na nasledujúcich desaťročiach záleží – buď kvôli nim samotným, alebo kvôli ich deťom. Hoci sú ľudia z generácie COP najoptimistickejšou vekovou skupinou, celkovo najoptimistickejšiu skupinu (55 %) tvoria rodičia detí mladších ako 18 rokov – „mamy & otcovia“ sveta.
Ak toto porovnanie ale rozšírime, je jasné, že optimizmus vedie k rôznym výsledkom. Odpovede ľudí z generácie COP na otázku, akú činnosť v boji proti klimatickej zmene už vyvíjajú, celkovo ukázali: nižšiu úroveň činnosti ako je globálny priemer v deviatich zo 14 kategórií a nižšiu úroveň činnosti ako mamy & otcovia v 12 zo 14 kategórií (pozri tabuľku činnosti v boji proti klimatickej zmene v poznámkach pre redaktorov nižšie).
Dôvodov na túto situáciu je pravdepodobne niekoľko. Generácia COP so zmenou klímy a rastúcim dôrazom na ochranu životného prostredia vyrastala, zatiaľ čo staršie vekové skupiny si môžu byť vedomé rastúcej zmeny v priebehu dlhšieho času. Zaujímavým poznatkom je aj to, že generácia COP považuje „rastúce ceny“ za väčší problém ako je „klimatická zmena“ (51 % vs. 47 %), takže ďalším dôvodom je pravdepodobne tiež cenová dostupnosť často drahších udržateľných produktov a služieb.
Činnosť a nečinnosť v boji proti klimatickej zmene
Hoci činnosť v boji proti klimatickej zmene je rozšírená, existujú skupiny opýtaných, ktorí hovoria, že v kľúčových oblastiach nikdy žiadnu činnosť vyvíjať nebudú. Napríklad celkovo 38 % opýtaných uvádza, že pracovné a voľnočasové zahraničné cesty už obmedzili a ďalších 30 % tvrdí, že tak plánujú urobiť. Takmer jedna osoba zo šiestich však vybrala odpoveď „Toto nikdy robiť nebudem“ (17 %).
Táto neochota zmeniť svoje správanie v oblasti zahraničných ciest je výrazne vyššia na trhoch v krajinách, ako sú Singapur, Španielsko a Spojené kráľovstvo (21 %), Japonsko a Holandsko (22 %), Kanada a Nemecko (23 %), Austrália a Srbsko (26 %) a Izrael (31 %). Na rozdiel od toho je v krajinách ako sú Južná Kórea (9 %), Čína (10 %), Tunisko a Turecko (11 %) a Maroko a Spojené arabské emiráty (12 %) menej ľudí, ktorí hovoria, že zahraničné cesty nikdy neobmedzia.
Odpoveď „Toto nikdy robiť nebudem“ respondenti zvolili vo väčšej miere aj v oblastiach, ako sú „zníženie spotreby živočíšnych produktov“ (18 %), „bojkotovanie neudržateľných značiek“ (15 %) a „nabádanie priateľov a členov rodiny, aby sa informovali o klimatickej kríze“ (10 %).
Dôvody pre vzdor voči činnosti v boji proti klimatickej zmene sú komplexné, rolu zohrávajú geografické, kultúrne a ekonomické faktory a viera v schopnosť ľudstva vyriešiť tento problém bez toho, aby bolo treba konať individuálne.
Technológia ako nástroj riešenia
Respondenti prieskumu Barometer považujú technológiu za najdôležitejšiu zbraň v boji proti katastrofickej klimatickej zmene.
Na otázku, čo je podľa nich tým najdôležitejším krokom, ktorý môžu firmy na riešenie tohto problému podniknúť, 48 % z opýtaných uviedlo investovanie do environmentálnych technológií. V tesnom závese nasledovalo zlepšenie recyklácie a opätovného využitia produktov (45 %) a prvú päťku uzavrelo zníženie využívania zdrojov (28 %), podporovanie účasti zamestnancov na environmentálnych aktivitách (21 %) a zníženie vplyvu oxidu uhličitého a plastov (21 %).
Henning Ohlsson, riaditeľ pre udržateľnosť spoločnosti Epson Europe,uviedol: „Barometer klimatickej zmeny spoločnosti Epson zabezpečuje, že všetci ľudia (vrátane ľudí z často prehliadanej generácie COP) dostanú priestor vyjadriť svoj postoj v čase, kedy sa svet chystá na boj proti klimatickej zmene. Prieskum odhalil problémy, ako sú napríklad miera oboznámenosti a cenová dostupnosť, ktoré môžu stáť v ceste miliónom mladých ľudí, ktorí sa na boji proti klimatickej zmene podieľať chcú. Ukázal nám, že niektorí ľudia naďalej ignorujú katastrofickú klimatickú zmenu a odmietajú konať alebo majú pocit, že konať nedokážu. Tieto problémy sa však netýkajú len špecifických skupín: predstavujú výzvy pre nás všetkých. Ak máme vyriešiť klimatickú zmenu, musíme konať jednotne.
Barometer spoločnosti Epson nám tiež ukazuje cestu vpred – ľudia očakávajú, že s ekologickou transformáciou začnú firmy. Spoločnosť Epson vidí technológiu ako nástroj riešenia, a to hlavne prostredníctvom produktov, ktoré sú navrhnuté tak, aby spotrebovali menej zdrojov pri výrobe a používaní a vydržali dlhšie. Tieto výrobky sú ľahšie opraviteľné a recyklovateľné a možno ich používať opakovane. Spoločne môžeme vytvoriť riešenia, ktoré ľudia pri zmierňovaní dopadu klimatickej zmeny potrebujú.“