Volkswagen oslavuje 50. narodeniny bestsellera Golf, ktorého sériová výroba sa rozbehla v marci 1974 vo Wolfsburgu.
Odvtedy nasledovalo vyše 37 miliónov exemplárov. A teda počas uplynulých 50 rokov sa každý deň priemerne 2000 ľudí na svete rozhodlo pre nový Golf. Tým je kompaktný model najúspešnejším európskym automobilom a najpredávanejším automobilom značky Volkswagen všetkých čias. Teraz prichádza Golf vo svojom najnovšom evolučnom stupni. Predávať sa začne už v lete tohto roku.
Thomas Schäfer, CEO značky Volkswagen: „Golf tvorí už pol storočia jadro značky Volkswagen, pretože poskytuje dostupnú mobilitu pre všetkých na najvyššej technickej úrovni. Neustále sa prispôsoboval potrebám zákazníkom, vďaka čomu sa stal svetovým bestsellerom. A presne na to teraz my nadväzujeme najnovším evolučným stupňom tohto modelového radu – s ešte väčšou efektivitou, komfortom, hodnotou a novou koncepciou ovládania.“
Andreas Mindt, šéfdizajnér značky Volkswagen: „Golf je dizajnovou ikonou. Bol často kopírovaný ale nikdy nedosiahnutý. So svojou vizuálnou stabilitou a suverénnym vzhľadom je jedinečný vo svete kompaktnej triedy. Typické dizajnové prvky ako tvar zadného stĺpika karosérie sú už dávno súčasťou DNA značky Volkswagen. Absolútna čistota a sebaistota aktuálnej generácie, presahujúce rámec triedy, je pre nás v roku 2024 východiskom a inšpiračným zdrojom pri vývoji dizajnu modelu Golf budúcnosti.“
Nový dizajn prednej časti a svetiel. Nový Golf a Golf Variant sa dajú rozoznať podľa modifikovanej prednej časti karosérie. Na nej upúta nový predný nárazník a svetlomety, ktoré majú výraznejší tvar a smerom dovnútra sú užšie. Alternatívne k sériovým LED svetlometom si zákazníci môžu ako prvý stupeň objednať tzv. svetlomety LED Plus, pri ktorých LED lišta na maske v strede obsahuje osvetlené logo VW1 ako nový prvok v Európe. Ďalším voliteľným stupňom sú Matrix LED HD predné adaptívne svetlomety „IQ.LIGHT1, zahŕňajúce nové, vysoko výkonné diaľkové svetlo s dosahom do 500 m a nové zadné LED svetlá s 3D dizajnom.
Nové farby a kolesá. Paletu doterajších 7 farieb karosérie doplnili 4 nové príplatkové odtiene. Majú označenie „crystal ice modrá metalíza“, anemone modrá metalíza “, „oyster strieborná metalíza “ a „grenadilla čierna metalíza“. Novinkou v ponuke verzií „R-Line“, „ a „GTI“ je strecha lakovaná kontrastnou čiernou farbou1. Nový dizajn má aj 5 voliteľných diskov kolies z ľahkej zliatiny až do veľkosti 19 palcov1.
Interiér s novými systémami infotainmentu. Volkswagen pre Golf úplne nanovo vyvinul hardvér aj softvér systémov infotainmentu na báze modulárnej stavebnice novej generácie (MIB4). Systémy sú na výber s dvoma veľkosťami dotykového displeja formátu 16:9. Základný systém „Ready2Discover“ s možnosťou dodatočnej aktivácie funkcie navigácie má uhlopriečku 26,4 cm (10,4 palca), špičkový systém „Discover“1 má uhlopriečku 32,8 cm (12,9 palca). V obidvoch prípadoch je dotykový displej v štýle tabletu odsadený od prístrojovej dosky a zospodu naňho nadväzujú ergonomicky optimalizované a osvetlené dotykové posúvače na reguláciu teploty na jednotlivých stranách kabíny a hlasitosti. Nový je aj zdokonalený multifunkčný volant a nový hlasový asistent IDA1. Pomocou prirodzenej reči sa dajú (vo vybraných jazykoch) prostredníctvom IDA nielen ovládať funkcie vozidla ako klimatizácia, telefón a navigácia, ale aj vyvolať informácie z rozličných oblastí – od predpovede počasia až po praktické vedomosti. Ako doplnok k štandardnému digitálnemu združenému prístroju „Digital Cockpit Pro“ s uhlopriečkou 26 cm (10,2 palca) a konfigurovateľným zobrazením si zákazníci môžu opäť objednať aj projekčný head-up displej premietajúci údaje priamo na predné sklo.
Nové asistenčné systémy. Manévrovanie s novými modelmi Golf a Golf Variant uľahčujú nové asistenčné systémy ako zdokonalený „Park Assist Plus“ a po prvý raz v rade Golf dostupný „Park Assist Pro“1 na zaparkovanie a vyparkovanie diaľkovým ovládaním vozidla zvonka pomocou smartfónu2. Asistenčný systém pri tom ovláda riadenie, brzdí a zrýchľuje v danom priestore samočinne. Okrem toho je nový aj kamerový systém „Area View“1 s výhľadom v okruhu 360°, jeho zobrazenie vytvorené fúziou obrazov zo štyroch vonkajších kamier sa prenáša na displej systému infotainmentu.
Nové spektrum pohonných jednotiek. Nové pohony plug-in hybrid poskytujú vyšší výkon, elektrický dojazd približne 100 km a funkciu zrýchleného nabíjania jednosmerným prúdom (DC). Pre zákazníkov bez domového wallboxu sú zaujímavé nové 48-voltové agregáty mild hybrid (eTSI). Ešte športovejší je Golf GTI, ktorý má zvýšený výkon na 195 kW (265 k). Celkovo bude v počiatočnej fáze predaja modernizovaného modelového radu k dispozícii až 9 rozličných štvorvalcových agregátov pokrývajúcich výkonové spektrum od 85 do 200 kW (115 – 272 k):
Systém motora a verzia karosérie | Výkon kW (k) | Prevodovka | Druh pohonu |
Mild hybrid | |||
1.5 eTSI(Golf / Golf Variant) | 85 (115) | 7-stupňová DSG | predný |
1.5 eTSI(Golf / Golf Variant) | 110 (150) | 7-stupňová DSG | predný |
Plug-in hybrid | |||
eHybrid(Golf) | 150 (204) | 6-stupňová eDSG | predný |
Turbo benzín | |||
1.5 TSI(Golf / Golf Variant) | 85 (115) | 6-stupňová manuálna | predný |
1.5 TSI (Golf / Golf Variant) | 110 (150) | 6-stupňová manuálna | predný |
2.0 TSI(Golf GTI) | 195 (265) | 7-stupňová DSG | predný |
Turbo diesel | |||
2.0 TDI(Golf / Golf Variant) | 85 (115) | 6-stupňová manuálna | predný |
2.0 TDI(Golf / Golf Variant) | 110 (150) | 7-stupňová DSG | predný |
eHybrid s dlhším dojazdom. Novo vyvinutý pohon plug-in hybrid druhej generácie značky Volkswagen pre Golf eHybrid poskytuje maximálny systémový výkon 150 kW (204 k). Krútiaci moment spaľovacieho motora sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky eDSG s integrovaným elektromotorom, vyvinutej špeciálne pre plug-in hybrid. Vďaka prechodu na nový turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,5 litra (1.5 TSI evo2) s variabilnou geometriou turbíny (VTG), vysoko efektívnym spôsobom spaľovania (TSI evo) a novej batérii s kapacitou 19,7 kWh netto (predchodca: 10,6 kWh) je nový pohon plug-in hybrid extrémne efektívny. Umožňuje elektrický dojazd približne 100 km (WLTP) a batéria sa teraz dá nabíjať z wallboxu alebo verejnej nabíjačky so striedavým prúdom (AC) výkonom až 11 kW (predtým 3,6 kW), alebo po novom aj na rýchlonabíjačkách s jednosmerným prúdom (DC) výkonom až do 50 kW. To prispieva k výraznému zvýšeniu podielu jazdy s elektrickým jazdením. Modely Golf s pohonom plug-in hybrid tak môžu v bežnej každodennej premávke v meste a okolí jazdiť iba s elektromotorom, pričom v hybridnom režime môžu absolvovať aj dlhé trasy s celkovým dojazdom (úplne nabitá batéria plus plná nádrž) až do 1000 km (WLTP).
Výkonnejšie TSI, efektívnejšie eTSI a TDI. Mild-hybridný pohon eTSI na báze benzínového štvorvalca 1.5 TSI evo2 s vypínaním valcov pri čiastočnom zaťažení (ACTplus) doplneného 48-voltovým štartovacím generátorom je na výber s výkonom 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k) – v obidvoch prípadoch výlučne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Rovnaké benzínové motory ale bez 48-voltového systému má Golf 1.5 TSI s manuálnou prevodovkou. Motor 2.0 TSI pre nový Golf GTI má výkon zvýšený o 15 kW (cca 20 k) na 195 kW (265 k). Ďalšou benzínovou alternatívou pre Golf a Golf Variant bude od roku 2025 motor 2.0 TSI, ktorý bude dosahovať výkon 150 kW (204 k) a tým o 10 kW (cca 14 k) viac ako predchodca. Tento motor sa bude sériovo montovať výlučne s prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4MOTION. Výkony dvoch naftových motorov 2.0 TDI zostali nezmenené 85 kW (115 k) a 110 kW (150 k). Kombi Golf Variant sa bude predávať so všetkými motormi eTSI, TDI a TSI do výkonu 150 kW (204 k).
Šesť verzií vybavenia pri štarte predaja. Volkswagen bude nový Golf a Golf Variant predávať od začiatku v základnej verzii („Golf“) a vyšších verziách vybavenia „Life“ (prostredná), „Style“ (elegantná špičková) a „R-Line“ (športová špičková). Samostatnú pozíciu majú dva tradičné športové modely Golf GTE a Golf GTI. V druhom polroku 2024 budú nasledovať špičkové športové modely Golf GTI Clubsport, Golf R a Golf Variant R (modely „R“ opäť s pohonom všetkých kolies 4MOTION).
Základná verzia – „Golf“. Už základná verzia vybavenia má bohaté sériové vybavenie. Obsahuje také prvky ako LED svetlomety a LED zadné svetlá, dvojzónová automatická klimatizácia Climatronic, multifunkčný volant, štartovanie bez kľúča „Kessy Go“, tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, parkovacie senzory vpredu a vzadu „Park Assist“, digitálny prístrojový panel „Digital Cockpit Pro“, a systém infotainmentu s funkciou „App-Connect Wireless“ na bezdrôtovú integráciu smartfónu.
Stredná verzia – „Life“. Bohatšie vybavený Golf Life sa navonok líši chrómovanými prvkami na karosérii (tzv. Chrompaket), funkčné vybavenie obsahuje navyše napríklad adaptívny tempomat ACC, bezdrôtovú nabíjačku smartfónu „Wireless Charging“, prístupové osvetlenie, trojfarebné ambientné osvetlenie v kabíne, komfortné sedadlá s bedrovými opierkami a kožený multifunkčný volant. Prvkom sériového vybavenia sú aj 16-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny.
Špičkové verzie – „Style“ a „R-Line“. Rovnako ako iné modelové rady značky Volkswagen aj Golf a Golf Variant má dve rovnocenné špičkové verzie vybavenia s odlišným charakterom, označené „Style“ a „R-Line“. Ušľachtilo doladený Golf Style sa navonok vyznačuje 17-palcovými diskami z ľahkej zliatiny, nárazníkmi s osobitým dizajnom individualizovanými chrómovými lištami a svetlometmi LED Plus s osvetlenou lištou masky a logom VW vpredu. V interiéri má športovo-komfortné sedadlá s poťahmi z mikrovlákna ArtVelours a 14-smerovým elektrickým nastavovaním sedadla vodiča. Vybavenie dopĺňa ambientné osvetlenie s 30 nastaviteľnými farbami a cúvacia kamera „Rear View“. Športovo koncipovaný Golf R-Line sa navonok líši nárazníkmi so špecifickým dizajnom „R-Line“ s prvkami vysoko lesklej čiernej farby, nadstavcami prahov vysoko lesklej čiernej farby a 17-palcovými diskami z ľahkej zliatiny s lesklo sústruženými povrchovými plochami. V interiéri je multifunkčný športový volant s radiacimi pádlami a športové sedadlá potiahnuté látkou „R-Line“.
Kompaktny športovec –„GTI“. Golf GTI Aj v tomto najnovšom evolučnom stupni má prednú časť so špecifickým dizajnom GT. K nemu patrí veľká mriežka chladiča so šesťuholníkovou štruktúrou, ktorú lemujú výrazné bočné lamely a zospodu predný spojler. Ďalším prvkom GT je farebný červený pás na maske a nad svetlometmi. Golf GTI má vľavo a vpravo vedľa čierneho difúzora v nárazníku veľkú kruhovú koncovku výfuku. Sériové disky kolies z ľahkej zliatiny majú formát 17 palcov (dizajn „Richmond“). V kabíne má športové sedadlá potiahnuté látkou s legendárnym károvaným vzorom („Clark“) s červenou, kontrastnou farbou a multifunkčný športový kožený volant. Okrasné stehy, lemovanie predných opierok hlavy a obklad prostredného ramena volantu sú tiež v červenej farbe . K ďalším detailom sériového vybavenia patrí hliníkový ovládač prevodovky DSG na stredovom tuneli, ambientné osvetlenie s 30 nastaviteľnými farbami, 3-zónová automatická klimatizácia Climatronic a špičkový systém infotainmentu „Discover“ s veľkým displejom. Golf GTI môže byť okrem toho na želanie po prvý raz vybavený dekoračnými obkladmi v interiéri z pravého karbónu.