Práca IT novinára, resp. IT blogera, sa za posledných 10 rokov výrazne zmenila. Nemám na mysli iba postupný presun z tlačenej podoby do online sveta a čoraz väčší dôraz na videotvorbu.
Trúfam si povedať, že túto evolúciu sme ako TOUCHIT zvládli najlepšie zo slovenských médií.
Dôkazom je to, že stále dokážeme vydávať tlačený magazín, návštevnosť webu sa každý mesiac približuje k miliónu zobrazení a máme YouTube kanál, na ktorom takmer každý deň nájdete nové videá a ich sledovanosť je na slovenské pomery v segmente IT a technológií veľmi dobrá.
Výrazná zmena našej práce však súvisí najmä s tým, že sa musíme prispôsobovať aktuálnym trendom, aby sme prežili v online priestore. Pretože, či sa nám to páči alebo nie, sme otroci Googlu. A to nielen my, ale takmer všetky médiá na Slovensku. S výnimkou najväčších médií, ktoré majú svojich stálych predplatiteľov, sa všetci bijeme o to, aby Google zobrazil náš článok na tzv. Google Discover obrazovke. Pokiaľ máte Android telefón, určite túto obrazovku poznáte. Je to tá, ktorá sa zobrazí, keď z domovskej obrazovky spravíte pohybové gesto smerom doprava.
Google Discover je obrazovka, ktorej cieľom je zobrazovať používateľom články na témy, ktoré v minulosti na Googli vyhľadávali, prípadne témy, ktoré by ich mohli zaujať. Bohužiaľ, spôsob, akým Google tieto témy vyhodnocuje, príliš nepraje novinárom a blogerom. Google totiž analyzuje mieru preklikov – koľkým ľuďom sa zobrazí článok a koľko ľudí naň klikne. Čím je vyššie percento preklikov, tým väčšej skupine používateľov sa tento článok zobrazí na Discover obrazovke.
Je zrejmé, kam tým smerujem. Vzniká začarovaný kruh, keď médiá dramatizujú obyčajnú a pravidelnú odstávku mobilného bankovníctva banky X s cieľom vystrašiť čitateľa a prinútiť ho, aby klikol na článok. Zároveň je to dôvod, prečo sa médiá snažia v názvoch článkov zovšeobecňovať všetko, čo sa len dá. Prezraďte v názve príliš veľa a výrazne to zníži mieru preklikov.
Článok s vhodne zvoleným nadpisom, ktorý Google Discover na základe analýzy preklikov vyhodnotí ako atraktívny, môže stránke vygenerovať 100- až 1000-násobnú čítanosť v porovnaní s priemernou čítanosťou ostatných článkov. Že má článok minimálnu výpovednú hodnotu? To už Google netrápi. Hlavne, že ľudia klikajú a on môže zobrazovať na stránkach reklamy.
S týmto trendom musíme bojovať aj my. Odmietame hrotiť názvy článkov, avšak je logické, že pri výbere tém, o ktorých píšeme na webe, berieme do úvahy aj ich čítanosť. Užite si preto náš tlačený časopis, ktorý ostáva Googlom nepoškvrnený.
Prečítajte si aj: