Slováci považujú kybernetické hrozby za vážnejšie, než hrozby fyzického typu, napríklad v podobe krádeže osobných vecí.
Za najväčšiu hrozbu považuje 76% respondentov podvody pri platení, kde sa môžu stretnúť napríklad so zneužitím platobnej karty, podvodnými platobnými bránami či s platbami na podvodných e-shopoch. Krádeže osobných vecí ako napríklad odcudzenie mobilu, dokladov či platobnej karty, sa obáva 68% Slovákov. Vyplýva to z prieskumuagentúry Perfect Crowd[1], ktorý zrealizovala pre mBank.
Digitálny svet sa čoraz viac stáva priestorom pre podvodníkov. Tí sú kreatívni, preto práve opatrnosť a dôslednosť môže ochrániť aj osobné financie. Podľa nedávneho prieskumu mBank sa pritom podvodov pri platení obáva o niečo viac staršia generácia 40+, zatiaľ čo mladšie ročníky majú väčší strach z napadnutia svojho mobilného telefónu, pretože práve ten využívajú v prevažnej miere.
Prieskum ďalej ukázal, že viac ako dve tretiny Slovákov (67%) si uvedomujú hrozbu úniku citlivých alebo osobných dát a rovnaké percento má obavy o bezpečnosť každodenných financií – zneužitia ich karty alebo účtu.
Je zrejmé, že Slováci vnímajú sofistikovanosť kybernetických podvodov a mnohé z nich poznajú. Napríklad 12% Slovákov už nakúpilo na podvodnom e-shope a 19% má skúsenosť, že sa niekto cez falošné telefónne číslo vydával za inú osobu za účelom vylákať citlivé údaje či peniaze.
„V mBank sme stavili na bezpečnosť a ochranu financií našich klientov a tí to naozaj oceňujú. Aj dáta z tohto prieskumu potvrdili, že je to správne. Klienti sa takým podvodom len ťažko vyhnú a keďže sú čoraz sofistikovanejšie, vyvíjame nové funkcionality a služby, ktoré klientom pomôžu ich peniaze ochrániť. Proti podvodným telefonátom môžu napríklad využiť funkciu overenie volajúceho – v mobilnej aplikácii mBank si jednoducho overia, že naozaj komunikujú so zamestnancom mBank a nie s podvodníkom. Pre bezpečné online nákupy môžu klienti využiť virtuálnu eKartu, ktorá je medzi nimi veľmi obľúbená. Vďaka nej nakupujú na internete oveľa bezpečnejšie, pretože peniaze na tejto dobíjateľnej virtuálnej karte sú oddelené od hlavného účtu,“ hovorí Robert Chrištof, generálny riaditeľ mBank Slovensko.
Bezpečnostné prvky, ktoré banky svojim klientom ponúkajú, považujú podľa prieskumu Slováci za pozitívne. Napríklad až 71% opýtaných aktívne využíva nastavenie limitov na karte pre výber, platbu či online platbu. Jednorazové platobné karty využíva na online nákupy 22% opýtaných, dobíjacie potom 17 %. Pokiaľ svoju platobnú kartu práve nevyužívajú alebo ju nemôžu nájsť, využíva dočasnú blokáciu na jej ochranu 20% Slovákov.
Okrem funkcionalít, ktoré ľuďom banky poskytujú, využívajú aj všeobecne známe bezpečnostné pravidlá. Na prístup do internetového bankovníctva používa až 91% Slovákov iba svoje vlastné zariadenie – počítač alebo mobil. 77% opýtaných si väčšinou skontroluje správnosť webovej adresy, než sa k svojmu účtu prihlási a 79% Slovákov deklaruje, že sa neprihlasujú k svojim účtom cez zaslaný odkaz.
Hrozby v súvislosti so zabezpečením ich zariadení, napr. mobilu či počítača a využívaných online služieb (sociálne siete, wifi a pod.) si naplno uvedomuje 62% respondentov. „Vo vzťahu ku kybernetickým hrozbám je bariérou našej opatrnosti lenivosť a nepraktickosť. Dobre sa nám dodržujú tie bezpečnostné prvky, ktoré súvisia s dlhodobým nastavením. Je totiž jednoduché si raz nastaviť bezpečné heslo na wi-fi, aj telefón máme uzamknutý vždy, pokiaľ sa uzamyká sám. Zložitejšie už ale je vymýšľať pre každú službu unikátne heslo a najmä si ho zapamätať. V mBank to vnímame, a preto vytvárame bezpečnostné funkcionality tak, aby boli ľahko dostupné, čo najjednoduchšie, a aby ich klienti čo najviac využívali,“ vysvetľuje Tomáš Mika, expert mBank na kybernetickú bezpečnosť.
„Okrem toho, že ľuďom poskytujeme nástroje na ochranu peňazí, dlhodobo zvyšujeme povedomie o možných digitálnych hrozbách v rámci kampane #NaBezpečnostiZáleží. Našim klientom pravidelne pripomíname tému bezpečnosti ich peňazí a zásady, ktoré by mali dodržiavať. Minulý rok sme pre klientov a širokú verejnosť pripravili ďalšiu vlnu edukatívnej kampane, ktorej súčasťou bol aj Test bezpečnosti, do ktorého sa zapojilo viac ako 32-tisíc ľudí. Úspešnosť bola pritom 69%-ná. Je teda vidieť, že naše aktivity na poli bezpečnosti dávajú zmysel a v našom úsilí budeme naďalej pokračovať,“ dodáva Robert Chrištof.