Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) plánuje vybudovať ďalšie moderné stredisko technicko-hygienickej údržby (THÚ) v Žiline, ktoré prinesie výhody pre všetkých železničných dopravcov na Slovensku a zároveň zlepší pracovné podmienky pre zamestnancov. Výstavba strediska je v súlade so strategickými dokumentmi a prinesie významné zlepšenie údržby vlakov aj vďaka konceptu centralizácie činností THÚ do jedného strediska.

Vybudovanie nového strediska technicko-hygienickej údržby v Žiline nám umožní poskytovať rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov nielen pre naše vlaky, ale aj pre ostatných železničných dopravcov, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti, bezpečnosti a komfortu pre cestujúcich. Okrem toho, nové stredisko vytvorí moderné a bezpečné pracovné podmienky pre našich zamestnancov, čo je pre nás veľmi dôležité,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

ZSSK mala v pláne vybudovanie strediska THÚ v Žiline už dlhodobo, pričom v rámci projektových príprav  došlo k  prehodnoteniu tohto projektu na základe čoho bola predpokladaná hodnota zákazky znížená na sumu necelých 65 mil. eur bez DPH, čo bude uvedené pri vyhlásení verejného obstarávania vo vestníku.

Vybudovanie tohto strediska bude financované zo zdrojov Programu Slovensko 2021 – 2027. Európska komisia vydala pre predmetné projekty rozhodnutie vo veci notifikácie štátnej pomoci, čím schválila projekt ako oprávnený na spolufinancovanie z prostriedkov Európskej únie. Národný dopravca sa bude spolupodieľať na financovaní projektu aj vlastnými zdrojmi. V investičnom pláne realizácie investičných projektov na roky 2025 – 2027, ktorý bol predložený na schválenie Ministerstvu dopravy SR, sú uvedené aj výdavky na realizáciu hodnoteného projektu.

Rovnako sa pri aktualizácii a príprave vyšších stupňov projektovej dokumentácie prehodnotili aj kapacitné potreby projektu. Stredisko THÚ bude slúžiť pre všetkých železničných dopravcov, a preto kapacita strediska nemôže vychádzať výlučne z potrieb ZSSK. Odstavné koľaje sú kratšie s ohľadom na priestorové možnosti zvolenej lokality, čo kompenzuje ich vyšší počet, aby bola zachovaná prevádzková potreba.

Výber lokality v priestore zrušenej zriaďovacej stanice na západnej strane stanice Žilina zohľadnil majetkové pomery ZSSK a výlučné vlastníctvo nehnuteľného majetku, na ktorom bude stredisko vybudované, vďaka čomu sa výrazne znížili celkové investičné výdavky projektu. Výber lokality podliehal dlhoročnému procesu za účasti zástupcov Ministerstva dopravy SR, manažéra železničnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), mesta Žilina a zástupcov projektanta.

Projekt THÚ v Žiline už ohodnotil aj Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií Slovenskej republiky. Železničná spoločnosť Slovensko berie na vedomie odporúčania ÚHP v aktualizácii projektu s cieľom zabezpečenia čo najlepších služieb pre cestujúcich s ohľadom na efektívne využitie verejných finančných prostriedkov.

Nové stredisko THÚ v Žiline bude obsahovať haly prevádzkového ošetrenia súprav, haly stabilného umývača, koľaje na čistenie toaliet, nové rozvody inžinierskych sietí a ďalšie technológie potrebné pre údržbu železničných vozidiel. Centralizácia týchto činností prispeje k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu čisteniu a údržbe vlakov, čo umožní lepšie využitie vozidiel a zníženie počtu vozidiel udržiavaných v zálohe. Nové strediská budú navyše poskytovať moderné a bezpečné pracovné prostredie pre zamestnancov, čím podporia miestne ekonomiky a zvýšia zamestnanosť v regiónoch.

Stredisko THÚ v Žiline bude jedným z piatich nových stredísk, ktoré ZSSK plánuje vybudovať a sprevádzkovať. Strediská v Humennom, Nových Zámkoch a Zvolene sú už vybudované a aktuálne prebieha proces kolaudácie, v Košiciach sa projekt THÚ aktuálne pripravuje.

Moderné strediská údržby vlakov, či už v tak dôležitom dopravnom uzle, akým je Žilina, ale aj po celom Slovensku, zabezpečia, že všetci železniční dopravcovia budú mať prístup k moderným a efektívnym službám údržby, čo prispeje k celkovej kvalite železničnej dopravy v krajine,“ na záver dodáva generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Značky: