Nový systém ponúkne aj nové pokročilé možnosti.

Systém VAR (Video Assistant Referee) je technológia používaná na pomoc rozhodcom pri dôležitých rozhodnutiach počas futbalového zápasu. VAR tím pozostáva z video asistenta rozhodcu a jeho asistentov, ktorí sledujú zápas prostredníctvom videozáznamu, a môže odporučiť hlavnému rozhodcovi, aby prehodnotil svoje rozhodnutie v štyroch hlavných oblastiach – pri góle, nariadení pokutového kopu, pri udelení červenej karty alebo iného kartového trestu. Hlavný rozhodca má však stále konečné slovo a môže si pozrieť videozáznam na monitore pri ihrisku, aby sa uistil o správnosti svojho rozhodnutia.

Aj slovenskí fanúšikovia sa mohli na vlastné oči presvedčiť o fungovaní systému VAR, ktorý slovenskému tímu na ME 2024 pomohol vo viacerých sporných situáciách, avšak iné tímy doplatili na “milimetrové” ofsajdy, po ktorých im nebol uznaný gól. Na kritiku systému VAR počas ME 2024 pravdepodobne reaguje aj nové rozhodnutie anglickej Premier League, ktorá má v sezóne 2024-25 predstaviť nový videosystém, ako náhradu kontroverzného systému VAR. 

Nový prístup bude podľa portálu ShiftDelete zahŕňať používanie iPhonov, aby pomáhali pri rozhodovaní o ofsajdoch, čo do tejto poprednej európskej ligy prinesie významnú zmenu. Systém s názvom Dragon vyvinuli spoločnosti Genius Sports a Second Spectrum. Bude sa používať vo všetkých zápasoch Premier League od tejto sezóny. 

Anglická Premier League končí s VAR. Nahradí ho iPhoneZdroj: ShiftDelete
Anglická Premier League končí s VAR

Pokročilý systém tvorený iPhonmi

Systém Dragon bude tvoriť minimálne 28 iPhonov od modelu iPhone 14 a novších. Tieto telefóny budú strategicky rozložené po ihrisku, aby nahrávali video s vysokou snímkovou frekvenciou až 100 snímok za sekundu z rôznych uhlov. Telefóny budú chránené špeciálnymi vodotesnými obalmi a vybavené chladiacimi ventilátormi, keďže sa budú používať za všetkých poveternostných podmienok.

Dragon a jeho pokročilé možnosti umožnia sledovať veľké množstvo dát každého hráča. Systém dokáže monitorovať 7 000 až 10 000 bodov na každom hráčovi, pričom zachytáva detaily, ako sú línie tela, svalová hmota a dokonca aj štruktúra kostry. Táto úroveň detailov tak pomáha zabezpečiť presnejšie rozhodnutia o ofsajde. 

Softvér založený na AI

Dôležitou súčasťou celého systému je aj softvér s podporou umelej inteligencie. Ten analyzuje zábery, aby zistil ofsajdové pozície hráčov, pričom konečné rozhodnutie bude stále na skutočných rozhodcoch. Ide tak o podporný softvér, ktorý nemá za úlohu rozhodcov nahradiť, ale má im iba pomôcť v sporných situáciách.

Očakáva sa, že systém Dragon by mohol mať v budúcnosti aj iné využitie. Mohol by slúžiť na vytváranie digitálnych dvojčiat hráčov na ďalšiu analýzu. Zostáva však iba dúfať, že nový systém mieriaci do Premier League ešte viac nepokazí zážitok z futbalu, ktorý začal systémom VAR. 

Ktovie, možno aj ďalšie ligy sa inšpirujú, a systém Dragon začnú v blízkej dobe používať.

Zdroj: ShiftDelete

Prečítajte si aj:

Peter Hupka

Peter Hupka
Každý deň sledujem aktuálne dianie v technologickom svete a vyberám tie najzaujímavejšie témy pre náš web.