Celkom vyčerpávajúci názov, čo poviete? Ale iné som chcel, uplynulý týždeň sa mi do rúk dostala nová Toyota Proace City Verso Long (ďalej si vystačíme s pomenovaním „Proace“), teda predĺžená verzia obľúbeného modelu pre rodiny, cestovateľov a podnikateľov.
A to nie je všetko, okrem toho mal tento model príplatkový Family Paket 7, čiže sedem plnohodnotných miest na sedenie a stupeň výbavy má totožné pomenovanie – Family. Ak by po toľkých „family“ označeniach nebol tento model vhodný pre všetky početné rodiny, tak by som asi volal do Japonska! 🙂 Nie, nemusím, predĺžený Proace je skvelým rodinným autom, ktoré ponúka prívetivý dizajn, slušné jazdné vlastnosti + výkon a plnohodnotnú technologickú výbavu.
Ale, moja prvá vnútorná otázka znela – bude Toyota v niečom lepšia ako jej sestričky a bratia, teda Peugeot Rifter, Opel Combo alebo Citröen Berlingo? Popravde, ide o výborné auto, ale extra veľa rozdielov nenájdete, teda odhliadnuc od pár technických detailov a dizajnu exteriéru + malej časti interiéru. Presne teraz som si povedal, že je to možno aj škoda, lebo keby bol tento model v plnej réžii Toyoty, tak verím, že by to bolo ešte lepšie, či? A samozrejme, bol by to hybrid :).
Tak sa na Toyotu Proace pozrime trošku bližšie. Z pohľadu dizajnu ide o peknú úpravu pôvodnej skice, ktorej dala Toyota svoju tvár. Toyota to hrá viac na eleganciu, čo je vidieť v každom detaile. Žiadne nadčasové prvky, iba elegantné zaoblené línie s troškou chrómu a do toho pekné 17“ disky v takmer rovnakej farbe ako karoséria. Family paket ponúka aj pozdĺžne strešné nosiče v striebornej farbe, ktoré tomuto modelu pristanú. Stačí nasadiť strešný box alebo stan a vyraziť naprieč dobrodružstvom :). Takže, dámy a páni, zovňajšok je vo svojej podstate dobre známy, overený a praktický – no v prípade Toyoty trošku elegantnejší oproti súrodencom. Mám rád decentné línie, ale musím sa priznať, že z tejto koncernovej série mi najviac padlo do oka extrovertné Berlingo.
Poďme dnu, ale cestou sa zastavme pri dverách. Predné sú klasikou, zadne posuvné tiež, ale opäť musím zdôrazniť, že toto je najlepšie riešenie zadných dverí pre rodinné auto – ak máte deti (alebo prevážate tovar), tak posuvné dvere musíte milovať, sú praktické, otvor je obrovský, nasadanie bezproblémové a manipulácia s deťmi/sedačkami úplne pohodová. Jasné, nie je to tip-top vyšperkované SUV, ale ak si potrpíte na praktickú stránku, tak toto je správne cesta. 5-dvere, resp. kufor tvorí dve časti – základom sú veľké výklopné dvere, no ak potrebujete hodiť do kufra (alebo vziať) niečo drobné, tak stačí otvoriť iba vrchnú časť, teda sklo. Ďalší extra praktický prvok.
Ja viem, možno už tento koncept poznáte z konkurenčných modelov, ale opakovanie je matka múdrosti :). Tak šup do interiéru, ktorý je (opäť) vo svojej podstate dobre známy, akurát sú zmenené logá a volant. Začnem vpredu, kde sa nachádzajú 2 pohodlné látkové sedadlá (vpredu môžu byť aj 3 sedadlá – ak máte potrebu sa tlačiť), vhodné aj na dlhšie cestovanie, medzi ktorými je objemný stredový tunel. Ten je napojený na mohutnú palubnú dosku s viacerými odkladacími priestormi a do „éteru“ vysunutým 8“ LCD displejom multimediálneho systému. Interiér je kompletne plastový, čo by sa dalo vylepšiť o mäkčené plochy, však? No to by som ešte ustál, viac ma hnevalo niečo iné – rovnako ako v predošlých testovaných modeloch – objemný stredový tunel je plastový, široký a veľmi zle vyriešený.
Sedenie za volantom by bolo podstatne komfortnejšie, ak by bol pri kolenách trošku vyrezaný. V jeho útrobách sa síce nachádza veľký odkladací priestor, no nie taký veľký ako je samotný tunel – je tam extra veľa nevyužitého miesta + je to v rámci sedenia nekomfortné. Polohu za volantom som si našiel hneď, aj posed je super, no ten stred považujem za mínus. V tak veľkom aute očakávam viac komfortu v oblasti kolien. Inak nemám výhrady, výhľad je fajn a na zvláštne spätné zrkadlá som si už zvykol :). Cením aj odkladaciu poličku nad hlavou, čo vo výsledku znamená veľa možností na odkladanie rôznych vecí, vrátane nápojov. Dokonca je v tejto výbave aj podložka s bezdrôtovým nabíjaním na telefón!
Skočme rovno dozadu, kde sú 3 plnohodnotné sedadlá s možnosťou sklopenia do podlahy, čím vznikne šikmá rovina :). Každé sedadlo má ISOfix a nechýbajú ani 2 stolíky v operadlách predných sedadiel. Priestoru v druhom rade je na rozdávanie, a to pre všetky vekové, výškové a váhové kategórie, čo je veľkým benefitom. Páči sa mi aj prítomnosť výduchov pre zadných pasažierov, USB-A porty a 12V zásuvka na nabíjanie zariadení. Mrzí ma iba to, že operadlá nie sú polohovateľné (a sedadlá samostatne posúvateľné), čo je pre dobrý spánok detí celkom dôležité. Dobre, teraz tretí rad. Miro, a čo je to autobus? Skoro, priatelia, skoro!
Tento model ponúka 7 miest na sedenie a ani tretí rad nie je extra obmedzením. Nachádzajú sa tu 2 jednoducho vyberateľné a relatívne ľahké sedadlá, ktoré ponúkajú plnohodnotný komfort, pričom vám stále zostáva nadpriemerný batožinový priestor – 322 litrov (po strechu). A teraz si sadnite (ležať môžete) – keď dáte tretí rad sedadiel von, tak získate 1538 litrov a ak sklopíte sedadlá v druhom rade do podlahy, tak to je až 2693 litrov.
Waw, ten priestor je skutočne megalomanský. Dĺžka nákladového priestoru, za prvým radom, je až 2230 mm, takže ani dlhé predmety nie sú problémom. Konfigurácie sú rôzne, priestor si môžete prispôsobiť podľa individuálnych potrieb.
Je o mne známe, že rád a často cestujem na rôzne „tripy“, pričom mi auto slúži nie len na presúvanie, ale aj na spanie. Určite vám je jasné, že tento model ja na to ako stvorený, však? Síce som v ňom nestihol spať, no výbavu som doňho preventívne naložil. Po sklopení druhého radu sem vložíte plnohodnotnú nafukovačku s rozmermi 1200 x 1900 mm, takže sa parádne vyspíte. Ako doma, priatelia, „vanlajfu“ zdar! #Vanlife To je všetko, teraz sa pozrime na pohonnú jednotku.
Pod kompaktnou prednou kapotou „šepotal“ najvýkonnejší naftový motor s objemom 1499cm3, ktorý ponúka výkon 96kW (130ps) a max. krútiaci moment 300 Nm (1700 rpm). O prenos výkonu na predné kolesá sa stará 8-stupňová automatická prevodovka s možnosťou manuálneho režimu, ktorý považujem za zbytočný. K motoru – vyššie uvedené čísla sú dostatočné aj pre dlhú verziu, pričom som nepociťoval žiadny deficit výkonu, a to ani počas predbiehania na okresných cestách. Pružnosť a dynamika naftového agregátu je výborná a nemusíte sa báť ho plne naložiť.
Čo sa týka prevodovky, tak tá pracuje pekne, motor nepúšťa do extra nízkych otáčok (občas sa to však stáva – treba ju učiť), radí relatívne plynulo, no vytknúť jej musím neohrabané správanie počas zastavovania. Celkom často sa mi stávalo, že pred zastavením akoby nevedela, že chcem postáť a rýchlo „kvaltovala“ dole, čo bolo cítiť na vibráciách auta („pýtal som sa, nečítaš hru, moja?“). Nie je to (asi) chyba, ani vada, ale mne to trošku prekážalo. Čo sa týka spotreby, tak tá bola úplne v poriadku – počas testu som sa pohyboval v okolí 7l/100km, ale pod silným nátlakom na plynový pedál. Bol to náročný týždeň, čo vám poviem :). V bežnej prevádzke, kedy sa neustále netlačí na akcelerátor, dosiahnete aj menej ako 6 litrov. Záleží od rôznych podmienok, no celkovo hodnotím túto spotrebu pozitívne.
Aby som nezabudol – jazdné vlastnosti! Proace jazdí dobre, podvozok je v rámci možností a kategórie komfortný, zadok neskáče a aj s našimi cestami si vie hravo poradiť. Na 17“ diskoch (205/50/R17) je to ideál – aj vyzerá, aj funguje. Kolega, ktorý vlastní nového Riftera tvrdí, že je Toyota trošku tvrdšia, no ja som tento aspekt nebadal. To je jasný dôkaz toho, že každý to vnímame inak, a preto si treba každé auto pred kúpou odskúšať alebo čítať naše recenzie :). Btw: malú námietku mám na vyššiu hladinu hluku pri vyšších rýchlostiach, inak pohoda.
Malá dodávka, veľké možnosti – technologické možnosti! Ak by ste si náhodou mysleli, že toto bude neohrabaný kus auta bez pokročilých systémov, tak vás rád vyvediem z omylu. Toyota Proace City Verso vo verzii Family ponúka plnohodnotnú flotilu multimédií a asistenčných systémov, z ktorých niekoľko vypichnem. Začnem 8“ dotykovým LCD displejom v strede palubnej dosky, ktorému sekunduje malý head-up displej s informáciami o vozidle/aktuálnej trase a do tretice je to prehľadný prístrojový panel s malým 3,5“ LCD displejom medzi analógovými ukazovateľmi. Prehľadné, známe a praktické.
Multimediálny systém nepatrí medzi tie najlepšie, ale dá sa v ňom relatívne rýchlo zorientovať. Základom je to, že ponúka integrovanú navigáciu, Wi-Fi modul a hlavne podporu aplikácií Apple CarPlay a Android Auto, čo považujem za nutnosť v každom novom aute. Cením! V rámci konektivity sú samozrejmosťou USB-A porty a Bluetooth. Skvelým prvkom, ktorý do takéhoto auta patrí, je aj integrovaný menič napätia na 230V, takže nabíjanie zariadení a pod. je bezproblémové aj na cestách. Jasné, nechýba ani 2-zónová klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, kožený multifunkčný volant a bezkľúčové štartovanie + vstup do vozidla.
Z pohľadu asistenčných systémov ma príjemne prekvapilo sledovanie, resp. celkom presné vedenie vozidla v jazdnom pruhu, čo ešte stále nie je v tejto kategórii úplným štandardom. K tomu pripočítajme adaptívny tempomat, sledovanie dopravných značiek (rýchlostných obmedzení), sledovanie okolia pred vozidlom s aktívnym brzdením v prípade núdze, sledovanie okolia za vozidlom a parkovací asistent s viacerými PDC senzormi v okolí auta + zadnou kamerou. Nutnosťou je sledovanie mŕtvych uhlov, automatické svietenie a elektronicky ovládaná detská poistka (maličkosť, ale veľa autám chýba). Svetlá sú síce halogénové, ale svietivosť je slušná. Tak čo hovoríte na Toyotu Proace City Verso Long? Celkom slušne naložená rodinná alebo firemná mini dodávka, však? Až na pár nedostatkov je to super praktický pomocník a spoločník na každý deň, ktorý neurazí ani dizajnom.
Dvomi vetami: Služobníček nie je sluha, ale kamarát, ktorý vám vždy a nezištne pomôže, presne ako toto auto. Dobre jazdí, je extra praktické a vo výsledku má aj prijateľnú cenovku, takže hurá do roboty alebo na cesty.
Automobil do testu zapožičala spoločnosť: Toyota Slovensko
Cena: od 24 100 Eur
Prečítajte si aj:
Ford S-Max 2.0 TDCi ST-Line: Štýl, praktickosť a zábava v jednom balení