66 % uviedlo, že tradičné tlačené materiály zlepšujú čitateľské zručnosti a 52 % uviedlo, že prispievajú k lepšiemu uchovaniu vedomostí.
Z najnovšieho celoeurópskeho prieskumu, ktorý si objednala spoločnosť Epson, vyplýva, že 71 % učiteľov a 59 % rodičov si želá, aby sa v triedach kládol väčší dôraz na tlačené materiály, ako sú učebnice a pracovné listy.
Správa prichádza po rokoch veľkých investícií do školských technológií s osobitným dôrazom na prenosné počítače pre študentov v západnej Európe[1]. Znepokojenie teraz vyjadruje 26 % učiteľov, ktorí sa domnievajú, že laptopy a tablety môžu mať škodlivý vplyv na učenie. Prevažná väčšina učiteľov a rodičov naopak považuje používanie tradičných tlačených učebníc a pracovných listov v triedach za pozitívne.
Štatistiky potvrdzujú čoraz viac dôkazov o zlepšení vzdelávania sa detí na papieri ako na obrazovkách[2]. Niektoré európske vlády už začali konať. Vo februári 2024 švédska ministerka školstva Lotta Edholmová uviedla: „Človek získa najlepšie podmienky na rozvoj základných zručností v čítaní a písaní v analógovom prostredí pomocou analógových nástrojov.” [3] Minister zároveň oznámil plánované investície do učebníc vo výške približne 44 miliónov EUR ročne od roku 2024[4].
Z prieskumu vyplynulo, že používanie tabletov a notebookov môže mať niekoľko negatívnych vplyvov na vyučovanie. 48 % respondentov uviedlo, že zaznamenali pokles v čitateľských zručnostiach, 22 % tvrdí, že je to znížená schopnosť uchovávať vedomosti, 29 % zaznamenalo zníženie angažovanosti a 9 % uviedlo, že videli koreláciu so zníženým dosiahnutím cieľov.
66 % učiteľov tvrdia, že tradičné tlačené učebnice a pracovné listy zlepšujú zručnosti v čítaní, zatiaľ čo 52 % učiteľov a 46 % rodičov uviedlo, že umožňujú lepšie uchovávanie vedomostí. Okrem toho 46 % učiteľov a 41 % rodičov tvrdí, že tieto materiály lepšie podporujú odlišné štýly učenia.
Výsledkom je, že 36 % učiteľov súhlasí s tým, že tvorcovia politík by sa mali pýtať, či je zavedenie notebookov alebo tabletov vždy dobrou voľbou, a 44 % tvrdí, že tvorcovia politík nemajú dostatočný kontakt s praxou vyučovania, aby mohli dávať najlepšie odporúčania. Je jasné, že verejné obstarávanie vo vzdelávaní musí tieto názory zohľadňovať.
K tomuto názoru sa pripájajú aj mnohí rodičia, ktorí tvrdia, že sa často hádajú so svojimi deťmi kvôli príliš dlhému času strávenému pri obrazovke.[5] 37 % súhlasí a 14 % rozhodne súhlasí, že notebooky v školách im sťažujú zvládanie času stráveného pred displejom doma, najmä keď sú domáce úlohy zadávané online.
Pri hľadaní riešenia si 45 % rodičov a 42 % učiteľov chce vidieť vyváženejšie využívanie technológií v školách, kde sa používajú skôr na zlepšenie výučby a učenia, než kvôli nim. To si vyžaduje hybridný prístup k vzdelávaniu, pri ktorom sa spoločne využívajú digitálne aj papierové zdroje.
Marcel Divín, National Sales Manager Epson Europe CZ & SK, uviedol: „Náš prieskum poukazuje na to, že rodičia a učitelia chcú rovnováhu a väčšie využívanie papiera v triedach – to sa môže zdať od výrobcu tlačiarní samoúčelné, ale výsledky hovoria za všetko. Väčšina verí, že učebné materiály, ako sú učebnice a pracovné listy, zlepšujú čitateľské zručnosti. Technológia má cenné miesto a je dôležité, aby sme dokázali vychovať budúcu pracovnú silu zdatnú v digitálnych technológiách, ale je potrebné ju starostlivo riadiť, aby sa zabezpečilo, že technológia bude podporovať, nebude rozptyľovať ani znižovať dosiahnuté výsledky.
„Je dôležité, aby tvorcovia vzdelávacích postupov zohľadnili tieto názory, ktoré podporujú vedecký výskum, podľa ktorého sa deti lepšie učia na papieri ako na displejoch. Poskytovatelia technológií by sa rovnako mali pozrieť na dôkazy a vybaviť školy nástrojmi, ktoré potrebujú na čo najlepšiu podporu vzdelávania.‘
[1] Mikroskop, vzdelávanie stále investuje do notebookov
[2] Columbia University Teachers College: podľa novej štúdie mozgu z Teachers College, Columbia University deti lepšie porozumejú tlačeným textom ako textom na displejoch.
[3] Úrad vlády Švédska: Vláda investuje do väčšieho množstva času na čítanie a obmedzenia času stráveného pred displejmi.
[4] Úrad vlády Švédska: Vláda investuje do väčšieho množstva času na čítanie a obmedzenia času stráveného pred displejmi.
[5] Pew Research Centre, Ako dospievajúci a rodičia pristupujú k času pred displejom