› Koncom roka 1899 predstavila spoločnosť Laurin & Klement svoje prvé motocykle poháňané jednovalcovými motormi vlastnej konštrukcie
› Za uplynulých 125 rokov vyrobila mladoboleslavská automobilka 15 miliónov motorov a patrí medzi výrobcov pohonných jednotiek s najväčšou tradíciou na svete
› Spoločnosť si tieto historické míľniky pripomína päťmilióntym vyrobeným motorom radu EA 211
› Škoda Auto preberá zodpovednosť za vývoj benzínových motorov do objemu 1,6 litra pre celý koncern Volkswagen
Motory sa v Mladej Boleslavi vyvíjajú a vyrábajú už 125 rokov a automobilka Škoda tak patrí medzi svetových producentov pohonných jednotiek s najväčšou tradíciou. Spoločnosť Škoda Auto si tento významný historický medzník pripomína výrobou päťmiliónteho motora radu EA 211. Celkový počet motorov vyrobených od roku 1899 presiahol 15 miliónov kusov a zahŕňa aj technicky výnimočné agregáty ako napríklad prvý radový osemvalcový motor v strednej Európe (1907), motory s tlakovo liatym hliníkovým blokom v litrovej triede (1964) i moderné pohonné jednotky MPI a TSI. Vysokú kompetenciu výroby motorov v Mladej Boleslavi dokazuje aj poverenie značky Škoda na vývoj benzínových motorov do objemu 1,6 litra pre celý koncern Volkswagen.
Andreas Dick, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť výroby a logistiky, hovorí: „Tradícia vývoja a výroby motorov v spoločnosti Škoda Auto sa začala pred 125 rokmi a svedčí o tom aj dosiahnutá méta 15 miliónov motorov, ktoré boli doposiaľ vyrobené v Mladej Boleslavi. Tento úspech oslavujeme výrobou päťmiliónteho motora radu EA211, ktorý sa používa v rôznych vozidlách koncernu Volkswagen v Európe i na dynamickom indickom trhu. Za tento míľnik, ktorý zdôrazňuje odbornosť značky Škoda v oblasti vývoja a výroby motorov, som veľmi vďačný celému nášmu tímu.“
Historické míľniky: Od motocyklov cez letecké motory až po automobilové osemvalce
Len štyri roky po založení spoločnosti Laurin & Klement v roku 1895 sa sortiment bicyklov značky Slavia rozšíril najprv o pomocný benzínový motor a krátko nato v roku 1899 aj o prvý motocykel Slavia typu A. Bol vybavený jednovalcovým motorom vlastnej konštrukcie s výkonom 1,25 k. Práve tento moment stál na počiatku 125-ročnej tradície výroby motorov v Mladej Boleslavi. V roku 1904 vznikol prvý radový štvorvalec na svete v motocykli L&K typu CCCC a v roku 1905 bol potom spaľovací motor v podobe štvortaktného kvapalinou chladeného litrového dvojvalca v tvare V prvýkrát použitý aj v prvom automobile L&K Voiturette A. V roku 1907 spoločnosť Laurin & Klement predstavila model FF, prvý radový osemvalec svojho druhu v strednej Európe a v roku 1910 bol vyrobený letecký motor L&K typu EL.
V roku 1929, teda už pod značkou Škoda, bola v Mladej Boleslavi zahájená veľkosériová pásová výroba. Agregátne portfólio v tom čase zahŕňalo nielen spoľahlivé litrové štvorvalce, ale aj radové šesť- a osemvalce a vznetové motory. Významným momentom pre vývoj a výrobu motorov v Mladej Boleslavi bolo aplikovanie metódy tlakového liatia hliníka pri výrobe blokov motorov vozidiel Škoda 1000MB v roku 1964. Tento pôvodný český patent bol vo svojej dobe veľmi inovatívny. Metóda tlakového liatia hliníka sa používa aj pri najmodernejších motoroch radu EA 211.
5 miliónov motorov radu EA 211: Zásadný význam značky Škoda pre celý koncern VW
V roku 1991 vstúpila Škoda do koncernu Volkswagen a už o šesť rokov neskôr začala dodávať motory aj pre ostatné značky koncernu. Schopnosť vlastného vývoja moderných, výkonných a hospodárnych agregátov, ako aj ich precízna výroba vo veľkých sériách, získali automobilke Škoda vysoké globálne renomé, ktoré bolo v roku 2012 umocnené zahájením výroby motorov radu EA 211 vtedy novým typom 1.0 MPI. Automobilka následne prevzala zodpovednosť za kompletný vývoj agregátov MPI pre celý koncern a v roku 2014 otvorila úplne nové motorové centrum, ktoré okrem iného disponuje aj špičkovou skúšobňou s možnosťou testovať motory s výkonom až do 400 kW.
Významným ocenením práce v Mladej Boleslavi bolo rozhodnutie postupne prevziať zodpovednosť za vývoj celého radu motorov EA 211 v rámci koncernu Volkswagen. Škoda tak vyvíja spaľovacie motory pre 50 modelových radov siedmich koncernových značiek. V súčasnosti sú to motory 1,0 MPI, 1,6 MPI, 1,0 TSI, 1,4 TSI (PHEV) a 1,5 TSI.
Počas prebiehajúcej transformácie automobilového priemyslu ponúka Škoda Auto zákazníkom širokú škálu pohonných jednotiek s portfóliom spaľovacích, hybridných a elektrických modelov. Spoločnosť využíva svoje technické znalosti aj pri vývoji batériových systémov pre elektrické vozidlá na základe sady nástrojov Modular Electrification Toolkit používanej v rámci celej skupiny. Česká automobilka nedávno oslávila výrobu svojho miliónteho batériového systému.