Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Slovenský výrobca nabíjačiek na elektromobily vysvetľuje, ako by mohli nabíjacie stanice pomôcť podnikateľom aj samosprávam.

Zúriaca pandémia koronavírusu vyžaduje predovšetkým dva druhy opatrení. Absolútne najdôležitejšími sú tie týkajúce sa zdravotnej starostlivosti, v tesnom závese nasledujú hospodárske, ktorých cieľom je pomôcť slovenskej ekonomike postaviť sa na nohy. Môže tu hrať nejakú rolu elektromobilita, ktorá ešte pred vypuknutím krízy zaznamenávala veľký boom? Zakladateľ slovenskej značky inteligentných nabíjacích staníc Ján Zuštiak vysvetľuje, ako by mohlo byť toto odvetvie nápomocné slovenským samosprávam a podnikateľom.

  1. Príspevok na e-nabíjačky je stále v hre

Najpodstatnejšie je, že od 17. apríla do 17. júna môžu obce aj podnikatelia požiadať Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky o podporu pri nákupe e-nabíjacích staníc. Podnikatelia môžu dostať 2500 až 10-tisíc eur, pričom z vlastných zdrojov musia pokryť 50 % nákladov. „Pre tých, ktorí si vytvorili dostatočnú finančnú rezervu, je to určite zaujímavá investícia, ktorá v budúcnosti prinesie buď ušetrenie nákladov, v mnohých prípadoch aj novú klientelu a zisk,“ hovorí Zuštiak. Nabíjacie stanice na elektromobily sa môžu hodiť hotelom, penziónom, kuriérskym službám, donáškam, administratívnym budovám, taxislužbám, autoservisom, firmám s väčším počtom služobných elektrických vozidiel, servisným pracovníkom či akýmkoľvek budovám, ku ktorým prislúcha verejné parkovisko. Samosprávam zas môžu priklepnúť 2500 až 20-tisíc eur a z vlastnej kasy musia doplatiť len 5 %. „Obce majú skvelú príležitosť získať nabíjačky takmer zadarmo, a podporiť tak turizmus a svojich poskytovateľov služieb,“ zhodnotil Zuštiak.

  1. Po sprístupnení verejnosti generujú zisk

V prípade nabíjačky vo vlastníctve súkromnej osoby, firmy či obce (na rozdiel od tých v prenájme) si majiteľ po sprístupnení verejnosti môže účtovať cenu za nabíjanie podľa svojich preferencií. „Pri budovaní siete staníc spôsobom, aký presadzuje projekt AgeVolt, teda ich nechávať v súkromnom vlastníctve majiteľov parkovacích státí a nie vo vlastníctve spoločností prevádzkujúcich nabíjacie stanice, vieme naštartovať rýchlejšie ekonomiku na úrovni zdieľania finančných zdrojov jednotlivcov,“ myslí si autor projektu.

  1. Nie je nutná výmena ističov ani dvíhanie paušálnych platieb za elektrinu

Slovenský výrobca e-nabíjačiek prišiel aj s inovatívnym riešením, ako peniaze ich majiteľom ušetriť. Okrem samotnej nabíjačky sa systém skladá z elektromerov a riadiacej jednotky, ktoré komunikujú, zabezpečia monitorovanie aktuálnej spotreby budovy a na nabíjanie uvoľnia len toľko energie, koľko situácia dovolí napríklad vzhľadom na výkon ističov. „Vnímame strach podnikateľov z elektromobility a dvíhania nákladov na elektrickú energiu v prípade zadováženia e-nabíjačiek. Náš systém sme naprogramovali tak, aby sa nabíjanie automaticky optimalizovalo. Podnikateľ si tak môže vymeniť ističe napríklad až vtedy, keď mu bude nabíjacia stanica dostatočne vynášať, a nepôjde tak do zbytočného rizika,“ vysvetlil Zuštiak. Ďalšou výhodou je možnosť pri dvojtarifnom meraní elektrickej energie nastaviť nabíjanie vlastných vozidiel len počas nízkej tarify.

  1. Väčším budovám nehrozí pokuta za prekročenie rezervovanej kapacity

Ďalším problémom, s ktorým sa boria väčšie budovy v súvislosti s elektromobilitou, je obava z prekročenia rezervovanej kapacity. V prípade, že by sa nabíjalo viacero áut súčasne, navyše v čase energetickej špičky, mohlo by to pre majiteľa budovy znamenať pokutu v stovkách eur mesačne. „Aj tento problém rieši inteligentná riadiaca jednotka, ktorá na základe informácií z elektromerov rovnomerne rozdelí maximálny možný výkon medzi všetky nabíjané vozidlá,“ hovorí rodák z Lučivnej. Dodáva, že systém umožňuje aj prioritizáciu používateľov, pri ktorej vodiči s VIP kartou nabíjajú s väčším výkonom ako ostatní.

  1. Efektívne riešenia vznikajú doma na Slovensku

Okrem podpory domácich výrobcov je pri výbere slovenského produktu tohto typu podstatné aj to, že je možné ho upravovať na mieru podľa konkrétnych potrieb a požiadaviek záujemcu. „Tým, že nie sme len dodávateľ alebo integrátor nabíjacích staníc, je celé riešenie ako aj následný servis priamo v našich rukách,“ prezrádza Ján Zuštiak. Nabíjačky AgeVolt sa vyrábajú zákazkovo v troch prevedeniach – wallbox s montážou priamo na stenu, samostatne stojaci stĺpik a lite (hardvér s možnosťou zabudovania do vlastného rozvádzača). Funkcie a doplnky sa inštalujú a programujú vždy na mieru. Pre samosprávy ponúkajú Slováci riešenie na kľúč od projektovej dokumentácie cez realizáciu prípojky až po inštaláciu nabíjacieho systému.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.