Dnes ráno o 9. hodine sme navštívili Hlavnú poštu na nám. SNP v Bratislave s tým, že sme chceli kúpiť SIM kartu nového operátora. Prečítajte si naše skúsenosti.
Otvorene povedané, skôr sme predpokladali, že pracovníčky za prepážkou nebudú toho veľa vedieť. V prvom okienku s názvom Univerzálna priehradka sme síce nepochodili, ale v tzv. otvorených pracoviskách sme asi po 2 minútach čakania zasadli za stôl a ďalej šlo všetko veľmi rýchle.
Bolo treba predložiť občianky preukaz a 4 eurá, odpovedali sme na otázku, či súhlasíme so spracovaním našich osobných údajov na marketingové účely (nesúhlasili sme) a či súhlasíme so zverejnením telefónneho čísla (tu sme súhlasili, aj keď nevieme ako a kde bude číslo zverejnené).
Prešlo 5 minút a mali sme v ruke jeden doklad o nákupe SIM karty a balíček so SIM kartou. Ten je celkom pekný, vyzerá mladistvo a dynamicky. Vo vnútri je štandardná karta so stieracou fóliou a PIN, resp. PUK kódom pre danú kartu.
Karta prichádza vo všetkých dnes používaných formátoch – nano, micro a mini. Telefónne číslo sme si mohli vybrať z tých, ktoré boli k dispozícii na danej priehradke. Dá sa aj rezervovať, o tom na konci článku píše Roman. Pani za prepážkou bola milá, vedela odpovedať na všetko, na čo sme sa pýtali. Boli sme u nej prví zákazníci, ktorí si SIM kartu kúpili. Nemala však pri sebe mobilné telefóny, odporučila nás do predajne POSTshopu, čo je predajňa so všetkým možným. Okrem iného sú v ponuke mobilné telefóny a takisto aj SIM karta.
Aj tu bola pani milá, nebola však natoľko skúsená ako predchádzajúca. Súhlasila však so simulovaným predajom, pri ktorom sme si vybrali SIM kartu a aj telefón značky Samsung. Zastavili sme sa až pred posledným krokom, za ktorým už nasledovala platba a tento telefón sme nepotrebovali.
Hlavná pošta bola na dnešný štart pripravená vo všeobecnosti veľmi dobre. Na viacerých miestách boli k dispozícii materiály, na podlahe pútače, ktoré vás nasmerujú k správnej priehradke (tie sme si však predtým nevšimli).
Naše skúsenosti sme chceli konfrontovať aj na inej pobočke, výrazne menšej. Voľba padla na River Park pri hoteli Kempinski. Aj tu vedela zamestnankyňa pošty o ponuke. Bola pripravená predať nám SIM kartu a tiež mala dva typy telefónov (zo štyroch ponúkaných).
Telefóny mala odložené v trezore u vedúceho. Ako sme sa ďalej dozvedeli, karty aj telefóny boli naskladnené už v piatok. Poštoví pracovníci tak boli pripravení v pondelok ráno tento tovar a služby naozaj predávať.
Naša nová nano SIM karta putovala do testovacieho telefónu Sony Xperia Z5 compact. Zadali sme PIN a ako operátora sme mali po chvíľke 4ku.
V okolí Hlavnej pošty je pokrytie výborné, hneď sme telefonovali a pripojili sa do dátovej 4G siete. Názov prístupového bodu APN je pre 4ku „internet“ (bez úvodzoviek, rovnako ako v prípade ostatných operátorov) a bolo ho treba zadať ručne. Toto je pomerne dôležitá informácia a určite pomôže mnohým používateľom, ktorým nebude fungovať internet. Skontrolujte si najskôr nastavenie prístupového APN bodu. Ak nie je vo vašom telefóne nastavený, pridajte ho manuálne.
Prešli sme k Starému rozhlasu, kde sme nechali zaparkované auto a podľa hlásenia na telefóne sme boli v národnom roamingu, teda u operátora Slovak Telekom. Ako názov operátora nám stále svietila 4ka, ale na displeji sme mali pri sile signálu aj písmenko R.
V tomto prípade ako zákazník neplatíte nič navyše. Cena 4 centy ostáva v platnosti, aj keď ste v národnom alebo EÚ roamingu (zóna 1). Náš telefón nedokázal rozlišovať medzi národným a medzinárodným roamingom a ak sme chceli pristupovať do internetu, bolo potrebné povoliť funkciu dátového roamingu. Keďže štandardná cena dát u štvrtého operátora je rovnaká na Slovensku aj v rámci EÚ, nebude vadiť, že máte funkciu povolenú. Ani keď sa pripojíte na rakúsku alebo maďarskú sieť.
Iné to je v prípade dátového balíka 4G GIGA, kde je dátový objem 1 GB za 1 EUR, avšak platný iba v rámci vlastnej siete 4ky a po dobu 30 dní. Predvoľba je 0950 a telefónne číslo začína vždy číslicou 4, teda číslo je 0950 4XX XXX. 1 GB balík sme si nekupovali, avšak 4ka na svojej stránke informuje, že si ho môžete aktivovať iba na predajných miestách. Takže aktuálne len na pošte. Dúfame, že s príchodom e-shopu sa bude dať objednať aj online. Je však nepraktické, že 1 euro sa vám nestrhne z kreditu, ale musíte ho vopred zaplatiť. Takisto opätovne upozorňujeme na to, že štvrtý operátor poskytuje služby iba v 2G a 4G sieti. Ak váš telefón nepodporuje 4G siete, na mobilný internet od 4ky zabudnite. V 2G sieti je rýchlosť na dnešné pomery prakticky nepoužiteľná.
Aká je kvalita hovoru? Výborná, bez ozveny, čistý prenos a to aj v národnom roamingu. Cena hovoru je naozaj 4 centy za 1 minútu a to so sekundovou tarifikáciou. Ak teda bude váš telefonát trvať 15 sekúnd, cena hovoru bude 1 cent. Kredit vám nikdy neprepadne a to aj napriek tomu, že platnosť SIM karty je 16 mesiacov od kúpy, resp. posledného nabitia. Po tejto dobe máte možnosť ostávajúci kredit poslať na iné číslo v rámci siete 4ky, alebo požiadať o jeho vyplatenie na váš účet. Kartu budeme ďalej testovať a prinesieme vám informácie, ako je to s telefonovaním a používaním dátových služieb v rámci Slovenska.
Ako funguje rezervácia telefónneho čísla?
Do 4ky si môžete preniesť svoje existujúce telefónne číslo. To sme zatiaľ neskúšali, všetky podstatné informácie nájdete na oficiálnych stránkach. Otestovali sme však možnosť zarezervovať si vlastné telefónne číslo. Ide o spoplatnenú službu a všetky zisky putujú na charitu v rámci portálu LudiaLudom.sk.
V tomto prípade máme k procesu výhrady. Na webovej stránke môžete zadať svoje žiadané číslo, respektíve začať písať a následne vyberať z dostupných možností. Telefónne číslo musí začínať predvoľbou 0950, pričom ďalšia číslica je fixne stanovená ako 4.
Počas výberu máte prehľad o tom, koľko dané telefónne číslo stojí. Ceny sú 4, 14, 24 a 44 EUR. Po jeho výbere zadáte meno, priezvisko a emailovú adresu. Obratom vám príde potvrdzovací odkaz, ktorý v našom prípade skončil dvakrát v zložke Spam (použili sme emailovú adresu v službe Gmail, avšak nie každému skončil email v spame, viď. komentáre). To je prvý problém. Druhý problém je, že vaše číslo bude dostupné až o pár týždňov, keď 4ka spustí svoj e-shop. Na pošte si ho nekúpite.
V rámci procesu rezervácie nám chýbali všeobecné podmienky, ako rezervácia prebieha. Čiastočné informácie ponúka cenník, ocenili by sme však podrobnejšie informácie. Niečo podobné, ako nájdete na stránke s prenosom čísla. Z pohľadu bežného používateľa nevieme, dokedy je číslo pre nás rezervované čo sa stane, ak rezerváciu neuplatníme. Jej platnosť je do 31. 12. 2015 (vďaka za doplnenie Viktorovi Grigeľovi), avšak nemáme možnosť rezerváciu jednoducho zrušiť, ak by sme si medzičasom náš výber rozmysleli. Na druhej strane, za rezerváciu čísla sme zatiaľ neplatili. Predpokladáme, že nám operátor naúčtuje extra poplatok až o pár týždňov, keď spustí e-shop a my sa rozhodneme uplatniť získaný rezervačný kód. Škoda, myšlienka je pekná, prevedenie však v tomto prípade škrípe.
Na článku spolupracoval Roman Kadlec