Náklady na pohonné hmoty sú jednou z najväčších položiek celkových prevádzkových nákladov. Firma však má možnosti, ako ich znížiť bez toho, aby sa obmedzila v mobilite.
Náklady na pohonné hmoty predstavujú jednu z najväčších položiek celkových prevádzkových nákladov na vozidlo či mobilitu (Total Cost of Ownership – TCO alebo Total Cost of Mobility – TCM). Napriek tomu prax ukazuje, že slovenské firmy sa pri výbere vozidla málokedy orientujú podľa výšky týchto nákladov. Dôvodov je viacero. Jednak nedôvera voči spotrebám pohonných hmôt, ktorú uvádzajú výrobcovia vozidiel, ale často aj neznalosť firmy vyberať podľa tohto parametra. Náklady na palivo dokážu z celkových nákladov firme odkrojiť až tretinu, preto je výber správneho vozidla dôležitý. Nemenej dôležité je nastavenie palivovej politiky vo firme, pretože náklady môže ešte optimalizovať.
Viac kariet
„Využívanie bezhotovostných palivových kariet dnes firmám umožňuje efektívne monitorovať palivové náklady vodičov firemných vozidiel,“ podotýka Miriama Matiová, zastupujúca obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia. Spoločnosť je poskytovateľom komplexnej mobility a patrí do top trojky poskytovateľov operatívneho lízingu podľa veľkosti vozidlového parku. Ako podotýka Matiová, väčšina firiem, ktorá prešla na operatívny lízing, využívala maximálne jeden druh kariet.
„Práve tu sa však náklady dajú optimalizovať,“ konštatuje. Lízingová spoločnosť má totiž vždy zmluvy s viacerými poskytovateľmi. „To firme prináša nielen finančnú a časovú úsporu, ale znižuje aj administratívne náklady a poskytuje ich monitoring,“ vypočítava.
Ak totiž firma využíva len jeden typ karty, obvykle sú jej vodiči nútení hľadať čerpacie stanice daného partnera, čo predstavuje pre vodiča stratený čas, ale aj dodatočné náklady na palivo. Poskytovateľ karty tiež obvykle limituje užívateľa počtom odobratých litrov. „V prípade lízingovej spoločnosti, ktorá má zmluvy s viacerými poskytovateľmi, majú firmy na výber viac druhov aj počet palivových kariet,“ konštatuje. Môžu tak tankovať bezhotovostne a bezpečne po celej Európe a bez limitu počtu odobratých litrov. „Firmy u nás obvykle využívajú dva až tri typy palivových kariet,“ dopĺňa.
Úspory
„Firmy vidia výhodu najmä v tom, že sa nemusia obmedzovať hľadaním konkrétnej čerpacej stanice, najmä ak jazdia v rôznych geografických oblastiach. Výhodou tiež je, že majú rovnaké podmienky na všetkých čerpacích staniciach,“ zdôrazňuje Miriama Matiová. Popri finančných a časových úsporách je tak výhodou aj komfort.
Pre firmu je benefitom aj zníženie administratívnych nákladov. „Pri využívaní operatívneho lízingu firma dostáva len jednu faktúru bez ohľadu na počet a druh využívaných palivových kariet. Nemusí zbierať pokladničné bločky, pretože faktúra je daňovo uznateľný doklad,“ podotýka. Firma tiež profituje zo zliav na čerpaní pohonných hmôt, ale v rámci faktúry vidí aj podrobný prehľad tankovania. „Okrem toho pri využívaní operatívneho lízingu má prístup aj do online systému,“ hovorí Miriama Matiová. Ak vodič zadáva pri tankovaní aj presný stav najazdených kilometrov, firma vie odkontrolovať nájazdy vodiča a vidieť „hriešnikov“. „Fleet manažér firmy vidí, u koho je priestor na optimalizáciu spotreby,“ podotýka. GPS a monitorovaniu vozidiel zároveň poskytne firme presné údaje o služobných a súkromných jazdách vodičov či prípadné škody na vozidlách. Operatívny lízing firme umožňuje outsourcovanie financovania obstarania si vozidla, ako aj služby s tým súvisiace. Firma tak platí v pravidelných mesačných platbách za komplexnú mobilitu len rozdiel medzi nadobúdacou hodnotou vozidla a zostatkovou cenou po skončení prenájmu, teda len skutočne využívanú hodnotu auta.