Reklamný trh vzrástol v roku 2014 o 4,7 % a výdavky do reklamy v offline médiách dosiahli 1,08 mld eur. Tempo rastu bolo najpomalšie od roku 2011. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a agentúrne provízie.
Vzhľadom na takmer 70 percentný podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o 5,5 percenta v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja celého reklamného trhu. Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiu (5,7 percenta) a outdoore (6,3 percenta). Aj keď výdavky na reklamu v kinách zaznamenali najväčšiu mieru rastu (9,3 percenta), podiel kinoreklamy na celkovom mediamixe zostáva stále pod úrovňou 1 percenta. S medziročným nárastom 0,6 percenta reklama v printe stagnovala – kým noviny v roku 2014 mierne poklesli (-0,3 percenta), časopisy si medziročne polepšili (1,4 percenta).
Prehľad výdavkov do reklamy
Mediatyp | Výdavky do reklamy 2014 | % zmena 2014 vs. 2013 | podiel na mediamixe 2014 |
TV | 748 584 241 € | 5,5% | 69,5% |
RADIO | 70 765 641 € | 5,7% | 6,6% |
176 179 178 € | 0,6% | 16,4% | |
OUTDOOR | 77 175 089 € | 6,3% | 7,2% |
KINA | 3 741 923 € | 9,3% | 0,3% |
SPOLU | 1 076 446 072 € | 4,7% | 100,0% |
Objem využitého reklamného priestoru sa v rôznych médiách vyvíjal odlišne. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 10 percent, hoci výdavky do reklamy rástli iba polovičným tempom (5,5 percenta). Hodnota reklamného času v rádiách v roku 2014 vzrástla, keď pri poklese odvysielaných reklamných minút (-6,3 percenta) zaznamenali rádiá nárast investícií do reklamy (5,7 percenta). Aj keď počet inzertných strán v printoch poklesol o 2,6 percenta, výdavky do reklamy v nich vzrástli o 0,6 percenta.
Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2014 vs. 2013
Mediatyp | 2014 | 2013 | % zmena |
TELEVÍZIA | 6 087 hodín | 5 532 hodín | 10,00% |
RÁDIO | 1 361 hodín | 1 452 hodín | -6,29% |
49 041 inz.strán | 50 340 inz.strán | -2,58% | |
z toho Časopisy | 26 768 inz.strán | 27 193 inz.strán | -1,56% |
z toho Noviny | 22 274 inz.strán | 23 148 inz.strán | -3,78% |
TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy 23 percent z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2014. Medziročne zvýšili TOP 10 zadávatelia svoje investície do reklamy o 1,5 percenta. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2013. Nováčikom v rebríčku TOP 10 je Prima banka, ktorá medziročne zvýšila výdavky do reklamy o 27 percent. Z TOP 10 vypadol zadávateľ Nestlé, ktorý sa prepadol na 21. miesto.
TOP kategóriou, na propagáciu ktorej minuli zadávatelia najviac peňazí, bola kategória Banky (vrátane stavebných sporiteľní a poskytovateľov pôžičiek v hotovosti). K prvenstvu bánk prispeli najvýraznejšou mierou zadávatelia Zuno, Raiffeisen bank a Consumer Finance Holding. Prvých päť kategórií sa v TOP 5 nachádzalo aj v roku 2013, avšak kategórie Autá a Lieky si vymenili oproti roku 2013 pozície v rebríčku. Dvojmiestny nárast reklamných investícií zaznamenali kategórie Banky (21 percent) a Obchod (14 percent). Na podporu Telco služieb sa minulo o 10 percent menej. U Áut a Liekov bol pokles jednociferný (-3%, -5%).
TOP 5 kategórií 2014
Kategória | 2014 | 2014 vs. 2013 % zmena |
Banky | 134 346 433 € | 21% |
Telekomunikačné služby | 90 189 371 € | -10% |
Autá | 75 886 228 € | -3% |
Lieky | 75 361 690 € | -5% |
Obchod, maloobchod | 70 534 013 € | 14% |
Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom, aj keď medziročne zredukoval svoje výdavky o 17 percent. Všetci traja zadávatelia z TOP 3 boli mobilní operátori. Nováčikom v TOP3 je O2 Slovakia. Slovak Telekom a Orange sú na prvých 2 priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011. Na rovnakých pozíciách zostali aj Unilever, Slovenská sporiteľňa a Poštová banka. Lidl sa medziročne posunul nahor o 2 priečky na 4. pozíciu a Tesco sa posunulo z 9. na 8. pozíciu. Henkel znížil svoje reklamné výdavky a prepadol sa z 3. miesta na 6. miesto.
TOP 10 zadávateľov 2014
Poradie | Zadávateľ | 2014 | 2014 vs. 2013 % zmena |
1 | Slovak Telekom | 43 077 004 € | -17% |
2 | Orange | 40 982 484 € | -2% |
3 | O2 Slovakia | 27 389 220 € | 26% |
4 | Lidl | 27 285 009 € | 33% |
5 | Unilever | 25 784 132 € | 23% |
6 | Henkel | 21 004 207 € | -21% |
7 | Slovenská sporiteľňa | 17 143 883 € | -10% |
8 | Tesco Stores | 14 774 706 € | 3% |
9 | Prima banka | 14 738 670 € | 27% |
10 | Poštová banka | 13 637 208 € | -2% |
Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú rovnako ako v roku 2013 mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov predstavuje takmer 10 percent celkových výdavkov do reklamy v roku 2014. 9 z 10 značiek bolo v TOP 10 aj rok predtým. Nováčikom v rebríčku je značka Billa, ktorá na 10.pozícii vystriedala značku Tatra banka. V top 10 značiek sa okrem mobilných operátorov umiestnili aj 3 banky, 3 obchodné reťazce a 1 automobilka. Najvýraznejší medziročný nárast (33 percent) zaznamenala značka Lidl. V najväčšej miere poklesli výdavky na inzerovanie značky Orange (-21 percent).
Značka | výdavky v 2014 | 2014 vs. 2013 % zmena | |
1 | Telekom | 43 068 604 € | -16% |
2 | Orange | 32 818 275 € | -21% |
3 | O2 | 27 389 220 € | 26% |
4 | Lidl | 27 285 009 € | 33% |
5 | Slovenská sporiteľňa | 17 143 883 € | -9% |
6 | Prima banka | 14 738 670 € | 27% |
7 | Poštová banka | 13 635 008 € | -1% |
8 | Tesco | 12 187 625 € | 1% |
9 | Škoda | 11 471 295 € | 2% |
10 | Billa | 10 858 528 € | 13% |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 130 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).