Allegro plne splnilo svoju prognózu na Q4 a prekonalo očakávania v oblasti ziskovosti.
Celoročná hodnota predaného tovaru (GMV), vrátane medzinárodných operácií, vzrástla o 9,6 %, zatiaľ čo upravená EBITDA skupiny vzrástla medziročne o 17,9 % na pozadí silného ziskového rastu v Poľsku a rastúceho GMV na medzinárodných trhoviskách.
Konsolidované GMV sa v Q4 zvýšilo o 8,6 % YoY a upravená EBITDA rástla o 5,2 %.
Počet aktívnych kupujúcich dosiahol 21 mil., vrátane takmer 6 mil. mimo Poľska.
Medzinárodné operácie
GMV medzinárodného segmentu Allegro vzrástlo v Q4 medziročne o 68 %, keďže tri nové trhoviská Allegra rozšírili adresovateľný trh skupiny o 26 miliónov potenciálnych zákazníkov. Príjmy segmentu stúpli medziročne o 80 %.
Prvá vianočná sezóna Allegra na troch nových trhoch pomohla zvýšiť počet aktívnych kupujúcich v Česku, na Slovensku a v Maďarsku o 0,5 milióna v Q4 na 3,3 milióna, čo je viac než dvojnásobok oproti roku 2023.
Počet predajcov na českých, slovenských a maďarských trhoviskách Allegra vzrástol medzikvartálne o 12,3 % na takmer 70 tisíc, pričom predaje českých a slovenských predajcov sa medzikvartálne zdvojnásobili.
Počet používateľov Allegro Smart! mimo Poľska prekročil ku koncu roka 1 milión. Smart! teraz pomáha znižovať náklady pre zákazníkov v Poľsku, Česku, na Slovensku, v Maďarsku a Slovinsku.
Poľsko
GMV v Poľsku vzrástlo o 10,9 % YoY, viac ako trojnásobne rýchlejšie ako poľský maloobchodný trh, a dosiahlo 17,38 mld. PLN v Q4.
Tržby[1] v Poľsku vzrástli o 16,0 % na 2,78 mld. PLN v Q4, reklamné príjmy s vysokou maržou stúpali o 31,3 % medziročne.
Upravená EBITDA z poľských operácií nárastla o 7,7 % YoY na 975 mil. PLN, s maržou 5,61 % GMV.
Celoročné GMV dosiahlo 60,71 mld. PLN (+10,8 %), tržby vzrástli o 19,4 % na 9,5 mld. PLN, obe však zaostali za 21,3 % nárastom upravenej EBITDA, ktorá dosiahla 3,59 miliardy PLN. Upravená EBITDA marža vo výške 5,91 % z GMV bola medziročne vyššia o 0,51 percentuálneho bodu a zároveň prekročila strednodobý cieľ Allegra, ktorý sa pohybuje v rozmedzí 5,3–5,7 %.
EBITDA prekonala očakávania a silná konverzia hotovosti pomohla viac ako na polovicu znížiť zadlženosť (0,77x EBITDA), čo je pod strednodobým cieľom a zároveň hlboko v rámci svojho nového cieľa pre zadlženosť na úrovni 1,0x.
Počet aktívnych kupujúcich v Poľsku sa zvýšil na 15,1 mil. v Q4. Priemerná hodnota GMV na aktívneho kupujúceho vzrástla o 7,8 % YoY, prekročila 4 000 PLN ročne.
Allegro Smart! zaznamenalo v štvrtom kvartáli dvojciferný medziročný rast ročných predplatných, pričom počet používateľov v Poľsku prekročil hranicu 7 miliónov.
Allegro Pay sprostredkovalo v roku 2024 pôžičky v hodnote 10,8 miliardy PLN, čo predstavuje viac ako 30 % medziročný nárast. Vďaka tomu sa podiel GMV financovaný touto službou zvýšil na 14 %.
Objem zásielok cez Allegro One Box sa v roku 2024 zvýšil o 130 % medziročne, čo prispelo k znižovaniu jednotkových nákladov. Do konca roka 2025 sa očakáva, že Allegro APMs (automatizované výdajné boxy) budú lacnejšou voľbou na jednu zásielku ako platby najväčšiemu dodávateľovi. Allegro Delivery zároveň zvyšuje podiel objemov spravovaných priamo Allegrom vďaka sieti 16 000 výdajných boxov, ktorú čoskoro posilní aj spolupráca s DHL.
Výhľad a alokácia kapitálu
Allegro prechádza na politiku výhľadu publikovaného raz ročne. Rast GMV pre poľské operácie sa v roku 2025 očakáva na úrovni 9–11 %, pričom tržby by mali vzrásť o 14–17 % a upravený EBITDA o 8–12 %. GMV na medzinárodných trhoviskách by mal tento rok vzrásť o 40–50 %, tržby o 55–65 %, a strata na úrovni upravenej EBITDA by sa mala pohybovať na úrovni 350–400 miliónov PLN. Segment MALL by mal ukončiť rok s poklesom GMV o 55–65 % a poklesom tržieb o 45–55 %, pričom jeho upravená EBITDA strata by mala dosiahnuť 150–170 miliónov PLN. Kapitálové výdavky (CAPEX) sa očakávajú na úrovni 850 miliónov – 1 miliarda PLN v Poľsku, 40–50 miliónov PLN na medzinárodných trhoch a 30–40 miliónov PLN v segmente MALL. Predpokladá sa, že konsolidované GMV vzrastie o 8–11 %, tržby o 7–11 % a upravovaný EBITDA o 10–17 % medziročne. Konsolidovaný CAPEX sa má pohybovať medzi 920 miliónmi až 1,1 miliardou PLN.
Rastúca ziskovosť a schopnosť generovať hotovosť umožnili predstavenstvu Allegra stanoviť novú politiku alokácie kapitálu. Hlavným cieľom zostáva podpora organického a ziskového rastu, pričom Allegro plánuje vracať prebytočný kapitál akcionárom prostredníctvom spätných odkupov akcií. Rozhodnutia o spätných odkupoch sa budú prijímať na ročnej báze valným zhromaždením. V roku 2025 Allegro odhaduje, že má kapacitu na spätný odkup akcií vo výške približne 1,4 miliardy PLN. Hlasovanie akcionárov sa plánuje počas valného zhromaždenia v júni.
„GMV Allegra prekročilo hranicu 60 miliárd PLN, práve včas na naše 25. narodeniny. Nákupy zákazníkov u nás rástli viac ako trikrát rýchlejšie ako maloobchodný predaj v celom Poľsku. Celý finančný rok sme si viedli dobre. Toto bolo naše prvé vianočné obdobie, keď sme prevádzkovali trhoviská v štyroch krajinách – a zvládli sme to. Naše výsledky za štvrtý kvartál pohodlne prekonali všetky prvky našich prognóz s výnimkou jedného – hoci aj pri poľskom GMV sme boli veľmi blízko cieľa,“ uviedol Roy Perticucci, CEO Allegra.
„Allegro spustilo trhoviská v Česku, na Slovensku a v Maďarsku v priebehu osemnástich mesiacov. Náš adresovateľný trh sa zväčšil o 26 miliónov ľudí a teraz zahŕňa 63 miliónov potenciálnych zákazníkov. Minulý rok sme obslúžili 21 miliónov aktívnych kupujúcich, pričom šesť miliónov z nich pochádza spoza hraníc Poľska. Dokázali sme, že vieme rýchlo a efektívne expandovať do nových krajín, no na chvíľu pozastavíme naše expanzné plány. Naučili sme sa veľa a tieto poznatky využívame na to, aby sme vylepšili naše trhovisko a zrýchlili frekvenciu nákupov, či už na medzinárodných trhoch alebo v Poľsku. Po implementácii týchto zmien a ich vyhodnotení sa k expanzii opäť vrátime.“
„Zjednodušujeme e-commerce na všetkých trhoch, kde pôsobíme. Zlepšovanie nákupného zážitku motivuje zákazníkov nakupovať u nás častejšie. Verní zákazníci sú kľúčovým zdrojom rastu všade, kam vstúpime. Dosiahli sme významný pokrok pri zjednodušovaní back-end systémov, ktoré zákazníci síce nevidia, no majú veľký vplyv na náklady. Zlepšujeme sa v znižovaní komplexnosti a nákladov, čo je najviac viditeľné v oblasti doručovania. Výrazne sme sa zlepšili v alokácii objemov medzi dopravcami tak, aby sme dosiahli čo najlepšiu kombináciu rýchlosti, spoľahlivosti a ceny. Náklady na našu vlastnú logistiku sa približujú k tým, ktoré platíme iným dopravcom – a v niektorých prípadoch sme dokonca najlacnejšou voľbou. To nám dáva priestor na zvýšenie investícií do logistiky v budúcnosti. Veríme, že sme jednou z najlepších stávok na to, aby sme sa stali paneurópskym online predajcom s európskymi koreňmi, a preto zdvojnásobujeme naše úsilie, aby sme sa stali najobľúbenejším miestom na nakupovanie v Európe,“ uviedol Perticucci.
Medzinárodné aktuality: Nové trhoviská vykazujú silný rast GMV a aktívnych kupujúcich v Q4, Allegro.hu rozširuje pôsobenie skupiny
Slovensko a Maďarsko spustili svoje trhoviská minulý rok, čím sa zdvojnásobil počet krajín, v ktorých Allegro pôsobí. Tento krok viedol k nárastu návštevnosti a pomohol zdvojnásobiť počet aktívnych kupujúcich v medzinárodnom segmente Allegra na 3,3 milióna medziročne. Počet kupujúcich na nových trhoviskách už teraz prevyšuje počet pôvodných zákazníkov skupiny MALL.
Staré platformy MALL budú vyradené čoskoro, pričom celá návštevnosť bude presmerovaná na trhoviská Allegra. Kompletná transformácia MALL-u by mala byť dokončená tento rok.
Na českých, slovenských a maďarských trhoch Allegra teraz pôsobí takmer 70-tisíc predajcov. Predaje českých a slovenských predajcov sa v Q4 zdvojnásobili medzikvartálne, čo odráža výhody prístupu k väčším trhom, ktoré Allegro poskytuje.
Vďaka etablovaniu Allegra v troch nových krajinách vzrástlo GMV medzinárodného segmentu o 68 % a tržby sa v štvrtom kvartáli zvýšili medziročne o 79,5 %. Allegro sa sústredí na zvyšovanie frekvencie nákupov na svojich nových platformách, pričom každé trhovisko by malo dosiahnuť rentabilitu do štyroch rokov od spustenia.
V rámci tohto procesu Allegro postupne internacionalizuje svoje úspešné značkové funkcie. Počet predplatných služby Allegro Smart! mimo Poľska prekročil 1,3 milióna a sieť výdajných boxov One Box v Česku vzrástla na viac než 500 zariadení.
Aktuality z Poľska: GMV dosiahlo míľnik, Allegro prekonáva očakávania ziskovosti vďaka vyšším maržiam
Zrýchlenie rastu GMV pri vyššej miere monetizácie viedlo k marži na hornej hranici strednodobých cieľov Allegra, čím sa rast upravenej EBITDA dostal nad očakávané rozpätie.
Bezkonkurenčná ponuka od stále rastúceho počtu viac ako 163-tisíc predajcov prilákala 15,1 milióna aktívnych kupujúcich, ktorí na najpopulárnejšej poľskej platforme zvýšili svoje priemerné výdavky najrýchlejším tempom za posledných 18 mesiacov.
Zlepšenia v monetizácii na začiatku roka podporili ziskovosť, pričom marža dosiahla 5,61 % v štvrtom kvartáli a 5,91 % za celý rok. V kombinácii so zdravou konverziou hotovosti to pomohlo Allegru viac než na polovicu znížiť finančné zadlženie medziročne na úroveň pod strednodobými cieľmi. Allegro je jedným z hlavných hnacích motorov poľskej ekonomiky – podieľa sa približne 1 % na hrubom domácom produkte Poľska a jeho hodnotový reťazec nepriamo podporuje približne 1 % pracovnej sily v krajine. Spoločnosť si kladie za cieľ prinášať podobne pozitívny dopad aj v každej krajine, kde pôsobí.
Finančné aktuality
„Allegro ukončilo rok silnými výsledkami a vo štvrtom kvartáli naplnilo alebo prekonalo svoj výhľad – tak v Poľsku, ako aj na medzinárodných trhoch,“ uviedol Jon Eastick, finančný riaditeľ spoločnosti Allegro. „V roku 2025 sa vraciame k celoročnej prognóze, keďže naše medzinárodné operácie už sledujú predvídateľnejší rastový trend. Našou ambíciou je pokračovať v dvojcifernom raste GMV v Poľsku a zároveň udržať marže vo vyššom pásme 5,5 – 5,9 %.
V rámci medzinárodných trhov je našou prioritou dokončiť transformáciu MALL-u a zrýchliť rast GMV na troch nových trhoviskách Allegro – v Česku, na Slovensku a v Maďarsku.
Predstavenstvo Allegra zároveň predstavilo novú politiku alokácie kapitálu, ktorá sa zameriava na ziskový organický rast, udržanie primeranej úrovne zadlženia a návrat prebytočného kapitálu akcionárom prostredníctvom spätného odkupu akcií. Na nadchádzajúcom valnom zhromaždení plánujeme predložiť návrh na spätný odkup akcií v hodnote 1,4 miliardy PLN.“
[1] Súčet celkových výnosov a ostatných prevádzkových príjmov