Na už dostatočne zasýtený trh s hudobnými službami vstúpil v lete ďalší produkt. Ten v podstate neponúka nič revolučné a jeho hlavnou výhodou je slovo Apple v názve. Službu sme otestovali a porovnali ju s konkurenciou.
Apple Music ponúka niekoľko atraktívnych funkcií, resp. vlastností. V prvom rade je to 3-mesačné skúšobné členstvo. Počas tejto doby môžete službu využívať bez obmedzení a zadarmo. Ušetríte tak 18 eur a pokiaľ ste doteraz hudobné služby nevyskúšali, možnože vám Apple Music pomôže prísť im na chuť. Predsa len, 3 mesiace sú viac ako 1 mesiac.
Veľké zbrane sú k dispozícii zadarmo
Služba takisto ponúka exkluzívnu rozhlasovú stanicu. Beats 1 má vlastnú programovú štruktúru, vlastných moderátorov a funguje podobne ako ostatné „klasické“ rádiá. Ide zároveň o príjemné osvieženie v porovnaní s „rádiami“ v iných službách. Tie totiž iba generujú zoznam pesničiek na základe vašej požiadavky. Beats 1 je ozajstné rádio. Nie je však dôvodom, prečo za službu platiť. Môžete ho počúvať aj zadarmo. Potrebujete iba Apple účet.
Tretím pilierom úspechu služby má byť integrovaná sociálna sieť Connect. Predstavte si ju ako Facebook pre hudobníkov, ktorí môžu takýmto spôsobom komunikovať so svojimi fanúšikmi. Apple nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží prepojiť umelcov s komunitou používateľov, avšak podľa nás sa mu to darí najlepšie. Hudobníci zdieľajú fotografie, reklamné príspevky, ale aj exkluzívne videoklipy alebo ukážky z nich. Connect je výborná pridaná hodnota, avšak opäť platí, že ju môžete využívať zadarmo.
Apple zvolil so svojou hudobnou službou zaujímavú stratégiu, ktorá je postavená na verejne dostupnom exkluzívnom obsahu. Viaceré pesničky a videoklipy debutujú na Apple Music. Svoju premiéru majú vo vysielaní stanice Beats 1 alebo na sociálnej sieti Connect. To však znamená, že k tomuto obsahu môže pristupovať ktokoľvek. Hudba sa po oficiálnej premiére obvykle zaradí do ponuky služby, avšak často putuje aj ku konkurencii. Nedá sa teda povedať, že by Apple Music ponúkala najlepšiu hudobnú knižnicu.
Áno, služba obsahuje exkluzívny obsah, ktorý inde nenájdete. Platí to aj opačne. Uveďme príklad. Služba od Applu sa chváli kompletnou diskografiou Taylor Swift. Ak však radšej počúvate Rammstein, máte smolu. Albumy tejto skupiny ponúka Spotify. Často teda záleží od vkusu používateľa a bohužiaľ sa nedá globálne zhodnotiť, ktorá služba je svojou knižnicou najlepšia. Portfólio jednotlivých služieb je v 95 % identické.
Rovnaká, ako ostatné služby
Apple Music, Spotify, Tidal, Hudba Google Naplno, Deezer alebo Rdio obsahujú obrovské hudobné knižnice, ktoré majú okolo 30 miliónov pesničiek. Používatelia k nim môžu pristupovať a počúvať hudbu, na ktorú majú práve náladu.
Keďže 30 miliónov pesničiek je naozaj veľa, hudobné služby obsahujú množstvo odporúčaní, mixov, zoznam noviniek, hudbu, ktorá je generovaná na základe žánru, pesničky alebo umelca atď. Výhoda takýchto služieb spočíva v tom, že nemusíte hudbu vyhľadávať po rôznych webových stránkach. Zadáte názov umelca a vo väčšine prípade o 5 sekúnd počúvate jeho tvorbu. Je to veľmi užitočné pri spoznávaní nových hudobníkov.
Toto všetko obsahuje aj Apple Music. Služba je rozdelená do niekoľkých kategórií. Moja hudba obsahuje pesničky a albumy, ktoré ste si uložili do vlastnej cloudovej knižnice. Okrem hudby z Apple Music sa tu zobrazujú nákupy v obchode iTunes a vaše mp3 súbory, ktoré ste si nahrali do služby. K dispozícii máte úložisko pre 25 tisíc vlastných súborov. Playlisty netreba bližšie vysvetľovať, ide o zoznam pesničiek. Ponuka Pre vás obsahuje viaceré mixy, ktoré sú navrhnuté obvykle podľa žánru. Táto ponuka sa pravidelne obmieňa. Stránka Nové obsahuje zoznam hudby, ktorá sa dostala na trh v posledných dňoch a týždňoch. Položky Rádio a Connect sme vysvetlili už na začiatku. Sú to jediné dve funkcie, ktorými sa Apple Music odlišuje od konkurencie.
A práve v tom vidíme problém. Apple hlásal revolúciu, ale reálne nevidíme dôvody, ktoré by nás prinútili, aby sme aktuálne predplatné služby Deezer alebo Spotify zrušili a prešli k nováčikovi. Pridaná hodnota je prakticky nulová. Samozrejme, môžeme porovnávať dizajn, ktorý má podľa nás Spotify najkrajší alebo pohodlie používania (objavili sa informácie o tom, že Apple Music kvôli zlej synchronizácii „rozbila“ už existujúcu hudobnú knižnicu viacerým používateľom), avšak rozdiely medzi službami sú veľmi malé a skôr kozmetické, resp. subjektívne.
Verdikt touchIT: Žolík vo forme rodinného predplatného
Apple Music má potenciál osloviť najmä používateľov iOS zariadení, ktorých poteší, že si nemusia sťahovať aplikáciu tretej strany, pretože pre prístup k službe využijú systémovú aplikáciu. Na prvý pohľad banalita, avšak pre niekoho pádny dôvod, aby zmenil službu. Dodajme, že aplikácia pre Android sa má objaviť čoskoro.
Avšak, Apple Music môže triumfovať cenou. Základné predplatné stojí 6 eur mesačne, čo je štandardná cena. Rodinné predplatné, ktoré sprístupní službu až 6 používateľom (tí sú naviazaní na jednu platobnú kartu), je iba o 3 eurá drahšie. Za 9 eur je to bezkonkurenčná ponuka, pretože Spotify a Tidal účtuje v prípade rodinného predplatného 3 eurá za každého extra používateľa. Šesť používateľov vs. dvaja za tú istú cenu je samozrejme rozdiel. Za predpokladu, že túto ponuku dokážete reálne využiť. Väčšina slovenských domácností si dnes totiž vystačí s jedným alebo dvoma kontami. Ale nájdu sa aj výnimky, potvrdzujúce pravidlo.