Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Blížiaci sa Black Friday je pre mnohých obrovskou príležitosťou výhodne nakúpiť. Spoločnosť Upgates, ktorá vytvára platformu pre e-shopy, odhaduje, že v online predajoch budú tržby počas Black Friday dosahovať úroveň medzi 60 – 70 miliónmi eur.

Pri medziročnom porovnaní pôjde o nárast o 5 – 10 percent. Podľa odborníka ale „sviatok konzumu“ so sebou prináša aj viaceré nástrahy a to napriek stále pomerne novej legislatíve, ktorá má spotrebiteľov účinnejšie chrániť. Aj pri vyššej miere bezpečnosti by tak mali spotrebitelia k nákupom pristupovať s rozvahou a ceny si overovať.

V minulosti sa spotrebitelia mohli stretnúť s nekalými praktikami obchodníkov pri cenotvorbe. Stávalo sa, že niektorí umelo zvýšili ceny produktov pred akciou Black Friday, aby ju počas akcie mohli rapídne znížiť a zľavy pôsobili väčšie, než v skutočnosti sú. Od 1. júla 2024 však na Slovensku platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý upravuje aj uvádzanie falošných zliav. Spotrebitelia tak počas tohtoročného Black Friday môžu k akčným cenovkám a recenziám pristupovať s väčšou dôverou. „Cieľom legislatívnych zmien, ktoré v júli vstúpili do platnosti bolo, aby si spotrebitelia boli vopred vedomí podmienok, za ktorých nakupujú a ich obchodné správanie nebolo ovplyvnené klamlivými praktikami,“ približuje advokátka Natália Tunegová z PETERKA & PARTNERS.

Marketér Michal Benatzky však aj napriek legislatívnej novinke odporúča naďalej sledovať recenzie a historické ceny overovať, napríklad cez porovnávacie portály. „Nová legislatíva zmenila len niekoľko základných pravidiel, pričom snahou zákonodarcov bolo zakročiť proti veľkým hráčom, ktorí ceny produktov pred zľavovými akciami buď umelo navyšovali, alebo uvádzali ako pôvodné sumy, za ktoré sa produkt už dlho nepredával. Menších e-shopov, ktoré podnikajú poctivo sa zmeny výrazne nedotkli,“ vysvetľuje Benatzky.

Nie každá zľava je zľava

Advokátka Natália Tunegová z PETERKA & PARTNERS dopĺňa, že je dôležité, aby si aj predajcovia vykladali nové pravidlá komunikácie zliav správne. „Ak propaguje obchod výhodnosť cenovej ponuky vo forme uvedenia percentuálnej výšky zľavy alebo iného oznámenia zdôrazňujúceho cenovú výhodnosť, nestačí popri akciovej cene uviesť najnižšiu cenu, za ktorú sa tvar predával posledných 30 dní pred uplatnením zľavy a následne akciovú cenu porovnávať a zľavu prepočítavať s akoukoľvek predošlou cenou. Výška zľavy z ceny tovaru musí byť vypočítaná z najnižšej ceny tovaru za posledných 30 dní pred zľavou, teda nie z poslednej predajnej ceny, či inej predchádzajúcej ceny.“ To znamená, že ak sa tovar napríklad od 1. dňa v mesiaci predával za 80 EUR, od 15. dňa v mesiaci za 100 EUR a od 30. dňa v mesiaci opäť za 80 EUR, nemožno v reklame tvrdiť, že od 30. dňa v mesiaci je tovar v 20-percentnej zľave. V posledných 30 dňoch bola totiž jeho najnižšia cena rovnako 80 EUR, a teda o žiadnej zľave v takomto prípade hovoriť nemožno.

Marketingové frázy

Mierne zavádzajúco môžu vyznieť aj obľúbené frázy marketérov, ako napríklad spojenie „Zľavy až do až XY %“. Po kliknutí na stránku však spotrebiteľ zistí, že atraktívne zľavy sa vzťahujú len na hŕstku produktov z ponuky. „Okrem toho, že Slovenská obchodná inšpekcia by mohla za istých podmienok posúdiť podobné praktiky ako klamlivé konanie, môžu vás obrať aj o čas, ktorý by ste inak strávili na stránkach iného predajcu. Na druhej strane, v extrémnej zľave môže byť práve tovar, ktorý nakoniec kúpite, aj keď ste pôvodne neplánovali. Podobne to môže byť aj pri zľavových balíkoch, kde spolu s produktom, o ktorý máte záujem kúpite aj ďalšie, ktoré sú pre vás úplne zbytočné a zaplatíte možno aj viac, ako by ste zaplatili za samotný produkt vášho záujmu,“ upozorňuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.

Ďalšie šikovné triky niektorých obchodníkov

Nástrahy, s ktorými sa počas akcií môžu ešte spotrebitelia stretnúť, sú napríklad vysoké poplatky za dopravu, ktoré nakoniec obchodníkom uvedenú vysokú zľavu znížia či pochybné podmienky vrátenia tovaru a záruky. Na stránkach niektorých e-shopov sa môžu objaviť aj odpočítavania ukončenia zliav. „Časovač má za úlohu vytvárať na spotrebiteľov určitú formu tlaku a prinútiť ich k rýchlemu rozhodnutiu, bez dlhého uvažovania. Impulzívne nákupy však spotrebiteľov zvyknú spätne mrzieť, preto nepodľahnite tlaku a takéhoto obchodníka si radšej dôsledne overte, kým nákup zrealizujete,“ uzatvára Benatzky. 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.