Rastúce ceny výrobkov spôsobené infláciou, rastúcimi cenami energií a nedostatkom tovarov tento rok nepochybne ovplyvnia záujem spotrebiteľov o nákupy počas výpredajov známych pod názvom “Black Friday“, ako aj počas “Cyber Monday“, ktorý krátko po ňom nasleduje a je zameraný na nákupy online. Ak máte v pláne využiť zľavy, ktoré obchodníci ponúkajú, Európske spotrebiteľské centrum v SR pod Ministerstvom hospodárstva SR prináša rady a odporúčania, ako predísť tomu, aby ste boli oklamaní.

Overte si, či ide o bezpečný e-shop

Vyhľadajte si recenzie od iných zákazníkov. Môžete tiež využiť bezplatné internetové služby na vyhľadávanie podvodných stránok. Adresu obchodníka si overíte pomocou online mapových služieb. Keď na stránke e-shopu nenájdete identifikačné údaje obchodníka, prípadne je uvedená iba kontaktná e-mailová adresa s koncovkou bezplatnej e-mailovej služby (napríklad gmail.com). Buďte pozorní a každú kúpu si dobre rozmyslite. Ak obchodník skrýva svoju identitu, niečo zrejme nie je v poriadku.

Pred kúpou porovnajte ceny vybraného výrobku vo viacerých e-shopoch

Modernizačná smernica Európskej únie “Omnibus“, už klepla po prstoch obchodníkom, ktorí pred výpredajom umelo navyšovali ceny, aby vytvorili ilúziu zníženia ceny počas výpredaja. Podľa smernice „Omnibus“ musí e-shop, pod hrozbou sankcie, počas výpredajových akcií uvádzať pri tovare okrem zľavnenej ceny aj pôvodnú cenu bez zľavy. Tou musí byť najnižšia cena, za ktorú obchodník daný tovar predával za posledných 30 dní. Pred nákupom odporúčame využiť internetové porovnávacie služby. Vždy sa pozerajte skôr na konečnú cenu vrátane nákladov na doručenie, než na výšku zľavy.

Odolajte nátlaku a nepodľahnite ilúzii, že ide o neopakovateľnú ponuku

„Na tento tovar sa práve pozerá ďalších 30 ľudí“, alebo „ostáva už len 1 kus“ – ide o takzvané “dark patterns“/“temné vzorce“ na internete, ktoré využívajú mnohé webové stránky, mobilné aplikácie, sociálne siete a dokonca aj vyhľadávače, aby na vás vyvíjali nátlak. Niektoré obchody sa dokonca snažia ovplyvniť nákupné správanie pomocou odpočítavania alebo zahanbujúcich tlačidiel typu „Nie, ja som hlúpy a nechcem využiť 20 % zľavu“. Reklamné kampane sa opakujú pravidelne, takže sa nenechajte zmiasť marketingovou stratégiou či pocitom naliehavosti. Budete potrebovať pevné nervy, ale nakoniec oceníte, že ste nenaleteli.

Značky: