Esencia krásy a jednoduchosti. Custom sa spája s Heritage na podujatí Concorso d’Eleganza Villa d’Este
Pred 80 rokmi predstavilo BMW medzinárodnej verejnosti model BMW R 5 – vzrušujúcu technologickú novinku, ktorá ovplyvnila vývoj motocyklov až do 50. rokov minulého storočia. Inšpirovaný továrenským pretekárskym motocyklom s motorom o objeme 500 cm3 z roku 1935 išlo o jeden z prelomových športových motocyklov druhej polovice 30. rokov minulého storočia s novým ľahkým rámom. Pri príležitosti 80. výročia predstavenia modelu BMW R 5 si BMW Motorrad pripomína túto ikonu na podujatí Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2016 špeciálnym modelom: BMW R 5 Hommage.
BMW R 5 Hommage prenáša samotnú podstatu motocykla do modernej éry kombináciou historického motocyklového dizajnu a moderného sveta motocyklov typu Custom.
„Pri svojom debute nebol model R 5 len majstrovským dielom konštruktérstva, ale vďaka čistote línií a elegancii proporcií výrazne vyčnieval spomedzi ostatných motocyklov. Z môjho pohľadu zostáva model R 5 dodnes jedným z najestetickejších motocyklov v histórii značky BMW,” hovorí Edgar Heinrich, šéfdizajnér spoločnosti BMW Motorrad. „Podľa mňa jeho fascinujúca a jedinečná krása spočíva v jeho absolútnej jednoduchosti,” dodáva Ola Stenegard, z oddelenia dizajnu a divízie Heritage BMW Motorrad. „V dnešnom svete je veľmi jednoduché vytvoriť niečo komplikované, ale súčasne je veľmi komplikované vytvoriť niečo jednoduché. Model BMW R 5 zachytáva absolútnu podstatu pojmu motocykel. Našim cieľom bolo preniesť jeho čistotu a elegantný, estetický vzhľad do modernej éry vytvorením citlivej kombinácie histórie a modernej techniky okorenenej vysokým výkonom.
História sa spája so štýlom Custom.
Model BMW R 5 Hommage ukazuje, aká dokonalá harmónia vládne medzi svetom historických motocyklov a scénou individuálnych úprav typu Custom. Jadro tvorí originálny dvojvalcový motor s objemom valcov 500 cm3, ktorý poskytol motocyklový nadšenec Sebastian Gutsch. Tento motor typu boxer bol poškodený počas pretekov a poskytol základ pre vytvorenie modelu BMW R 5 Hommage.
Tak ako je pre štýl Custom zvykom, model Hommage bol od základov postavený ručne. Ronny a Benny Norenovci boli poverení výrobou jednotlivých dielov podľa špecifikácií dizajnérskeho tímu BMW Motorrad: títo dvaja bratia stavajú individuálne upravené motocykle už viac ako 30 rokov.
Historické jadro …
Dvojvalcový 4-taktný motor typu boxer použitý v modeli R 5 bol svojho času vyvinutý úplne nanovo a poskytoval výkon 24 konských síl pri otáčkach 5500 za minútu. O pohyb ventilov sa starali dva vačkové hriadele poháňané rozvodovou reťazou. Vďaka novému dizajnu zváraného trubkového rámu dosahoval ľahký model R 5 maximálnu rýchlosť 135 km/h, čo bola takmer rovnaká rýchlosť akú dosahoval model R 17 s motorom o objeme 750 cm3 a výkone 33 konských síl – a práve to bola jedna z príčin, prečo sa tak často používal na preteky, rovnako ako motor zvolený pre model BMW R 5 Hommage, ktorý bol taktiež poškodený počas pretekov. Pre model Hommage bolo viacero komponentov, ako napríklad kryt ventilov a čelný kryt motora typu boxer, vyrobených z hliníka na základe výkresov: tieto komponenty dodali historickému jadru nádych modernej doby.
… v individuálnom šate.
Dvaja nestori na scéne individuálnych prestavieb motocyklov typu Custom, Ronny a Benny Norenovci, sa stali perfektnými partnermi projektu BMW R 5 Hommage pri navrhovaní vonkajšieho vzhľadu historického jadra a pri výrobe chýbajúcich dielov motora a prevodovky. Zvyšné časti sa postupne vyrábali v dielni bratov Norenovcov na základe výkresov dizajnérskeho tímu BMW Motorrad. Všetky diely, ako napríklad rám, palivová nádrž a zadný blatník, sú jedinečné, komplikované, ručne vyrobené komponenty, ktoré z tohto motocykla robia originálny Custom. A najdôležitejšie zo všetkého: nové navrhnuté diely dokonale vyjadrujú originálny puristický charakter modelu R 5.
Nadčasová elegancia: proporcie.
Výsledok je očarujúci: Proporcie už z diaľky vyžarujú nadčasovú krásu jednoduchosti a dôsledného ponechania len tých najdôležitejších prvkov – absolútne v duchu modelu R 5 – a prenášajú ju do súčasnosti. Rám a palivová nádrž nadväzujú na originál svojim tvarom kvapky v modernejšej a elegantnejšej interpretácii. Hlava riadenia je naklonená o čosi viac, aby mal model R 5 Hommage veľkolepejší a expresívnejší výraz a súčasne ide o prvok, ktorý patrí do sveta motocyklov typu Custom. Pri riešení rámu motocykla sa kládol dôraz na oválny tvar trubiek, ktorý bol taký charakteristický pre originálny model. Rám a palivová nádrž tvoria spoločne súvislú líniu, ktorá sa tiahne od hlavy riadenia až po náboj zadného kolesa a bočnej línii tak prepožičiavajú nádych elegancie. Ručne vyrobený zadný blatník zvýrazňuje minimalistické poňatie.
Moderná interpretácia historických detailov.
Charakteristickým prvkom dizajnu originálneho modelu R 5 bola teleskopická predná vidlica – v tom čase úplná novinka – ktorej charakteristické kryty boli v úrovni predného svetlometu aerodynamicky tvarované. BMW R 5 Hommage zachováva tento prvok a interpretuje ho v modernom štýle na individuálne vyrobenej vidlici. Čelná strana klzákov vyjadruje „záhyb” na čelnej platni a kryty ventilov so zvýrazneným typickým „rebrovaním R 5“. Páky ovládania brzdy a spojky vychádzajúce z konca riadidiel spájajú v sebe históriu a najmodernejšiu technológiu: tieto individuálne vyrobené komponenty v sebe kombinujú vzhľad historických opačne otočených páčiek s modernými možnosťami nastavenia.
Majstrovské dielo štýlu Custom: kompresor, výfukové potrubie a odpruženie.
Pod minimalistickými proporciami bdie srdce modelu BMW R 5 Hommage – prepracovaný originálny motor. Technickou lahôdkou motora je špeciálne vyvinutý kompresor, ktorý historicky správne v modeli BMW R 5 Hommage výrazne zvyšuje výkon pôvodného motora s objemom 500 cm3 a pôvodným výkonom 26 konských síl.
Úplne nový nerezový výfukový systém sa stará o to, aby sa zvýšený výkon príslušným spôsobom prejavil aj na zvuku.
Ďalšie moderné prvky predstavuje nové zavesenie zadného kolesa, moderný brzdový systém a nový tvar predného a zadného náboja kolies. Posledné menované kombinuje brzdový systém a uchytenie špicového výpletu kolies v jednom formálnom celku – detailný odraz minimalistického konceptu stelesneného v modeli R 5 Hommage.
Farba: klasický štýl BMW, avšak stále skutočný Custom.
Model BMW R 5 Hommage predstavuje z hľadiska farby klasický štýl. Základná téma je typická pre značku BMW – čierna farba s bielymi prúžkami, samozrejme interpretovaná v modernom štýle. Okrem celoplošne lakovaných plôch umožňuje tzv. Smoke Finish povrchová úprava na palivovej nádrži a zadnom blatníku vyniknúť oceľ pod ňou vďaka jej čiastočnej priehľadnosti. Okrem bielych prúžkov je čierna úprava palivovej nádrže a zadného blatníka v štýle Custom okorenená metalickým lakom a jemným efektom vločiek. Perleťová hliníková úprava bloku motora a prevodovky predstavuje dokonalé javisko pre diely z lešteného hliníka, ako napríklad čelná platňa a kryt ventilov s charakteristickým prvkom modelu R 5. Predovšetkým jemný lesk lešteného hliníka mimoriadne pripomína originálny model R 5. Celkový dojem dotvára ručne šité kožené sedlo s veľmi kvalitným vzorom.