Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Čistokrvný roadster, športovejší a vizuálne príťažlivejší ako kedykoľvek predtým: to je BMW Z4 pre modelový rok 2023. Najnovšia verzia otvoreného dvojmiestneho vozidla obsahuje množstvo detailných aktualizácií, na exteriér prináša svieže dizajnové akcenty, rozširuje ponuku štandardnej výbavy a do zoznamu možností dodávaných na želanie pridáva nové položky. Športový charakter modelu BMW Z4 podčiarkujú nové prvky. Poskytujú tak ideálne ingrediencie, s ktorými môže v zostave bavorskej prémiovej automobilky a globálneho lídra vo svojom trhovom segmente stavať na vlastnom úspešnom príbehu, ktorý o tomto modeli hovorí ako o symbole čistej radosti z jazdy.

Nový model BMW Z4 prináša do modernej éry tradičný zážitok z roadsteru. Využíva na to výkonné motory a pohon zadných kolies, koncepciu vozidla zameranú na agilitu a dynamickú dokonalosť, klasickú plátennú strechu a progresívne prémiové prostredie v kabíne. Z jeho vonkajšieho vzhľadu vyžaruje športová sila posunutá do nových výšin, čo je okamžite zrejmé z vonkajších prvkov balíka M Sport. Tento balík je teraz súčasťou štandardnej výbavy aj pre štvorvalcové modely. Po rozšírení štandardných verzií a zefektívnení štruktúry ponuky už nie sú k dispozícii rady výbavy Advantage, Sport Line a M Sport. Široký výber vonkajších lakov (k dispozícii sú tri nové odtiene), nové M disky kolies z ľahkej zliatiny v 19-palcovom formáte a M svetlá Shadow Line poskytujú zákazníkom dodatočný priestor na to, aby mohli vtlačiť modelu BMW Z4 svoju vlastnú individuálnu pečať.

Pokračovanie úspešnej tradície roadsterov značky BMW

Vďaka svojim typickým športovým vlastnostiam BMW čerpá model BMW Z4 inšpiráciu z historických koreňov značky. História roadsterov značky BMW, ako stelesnenia radosti z jazdy a úspechu na pretekárskej dráhe, siaha až do rokov formovania spoločnosti ako výrobcu automobilov. A otvorené dvojmiestne vozidlá predstavovali dôležité míľniky vo vývoji automobilky BMW aj v nedávnej minulosti. Model BMW Z1, predstavený v roku 1987, vyvinula spoločnosť BMW Technik GmbH ako výkladnú skriňu inovácií a zaujal predstavivosť svojim dizajnom s motorom vpredu uprostred, zasúvacími dverami, oceľovým monokokom a plastovými panelmi karosérie. V rokoch 1988 až 1991 bolo zákazníkom dodaných približne 8 000 exemplárov a dnes je každý z nich veľmi žiadaným zberateľským kúskom. Model BMW Z3 predstavený v roku 1995 bolo prvým modelom značky, ktorý sa vyrábal výhradne v závode BMW Group Spartanburg v USA. BMW Z3 sa verejnosti predstavilo aj na striebornom plátne – ako služobné vozidlo Jamesa Bonda vo filme GoldenEye (Zlaté oko).

O štyri roky neskôr priniesla hollywoodska premiéra vo filmovej úlohe filmového trháku s Jamesom Bondom celosvetovú pozornosť aj modelu BMW Z8. Vo filme The World Is Not Enough (Jeden svet nestačí) z roku 1999 očaril roadster divákov svojimi klasickými líniami pripomínajúcimi legendárne BMW 507. Pod mohutnou kapotou ručne vyrábaného modelu BMW Z8 sa nachádzal 5,0-litrový motor V8 s výkonom 294 kW (400 k) pôvodne vyvinutý pre model BMW M5. Vozidlo vďaka tomu predviedlo veľkolepé predstavenie v kinách aj na cestách.

Model BMW Z4 už 20 rokov stelesňuje radosť z jazdy s otvorenou strechou pre vodiča a spolujazdca. Prvá generácia roadsteru sa v roku 2002 predstavila na parížskom autosalóne Mondial de l‘ Automobile. O štyri roky neskôr nasledovalo rovnako dvojmiestne BMW Z4 Coupé, z ktorého vznikol aj pretekársky automobil GT3, ktorý zožal značný úspech vo vytrvalostnej pretekárskej sérii Nürburgring. Aj na ceste bolo BMW Z4 zaneprázdnené stanovovaním nových dynamických štandardov. A roadster aj kupé boli v ponuke i ako vysokovýkonné športové vozidlá od divízie BMW M GmbH poháňané šesťvalcovým radovým motorom s výkonom 252 kW (343 k).

Dominantou druhej generácie modelu BMW Z4 bola pevná sklápacia strecha, ktorá umožnila nahradiť verzie roadster aj kupé predchádzajúcej generácie. Plynulé línie, dlhá kapota a odsadený priestor pre cestujúcich boli určujúcimi prvkami vzhľadu dvojmiestneho vozidla, pričom netrvalo dlho a nový model získal po svojej premiére v roku 2009 ocenenia Eyes On Design Award, International Design Excellence Award a red dot Design Award. Na pretekárskej dráhe nadviazal model BMW Z4 s verziou vyvinutou podľa predpisov pre kategóriu GT3 na úspech, ktorý zaznamenal jeho predchodca. Zákaznícke športové tímy dosiahli s týmto pretekárskym strojom víťazstvá na mnohých podujatiach vrátane 24-hodinových pretekov v Dubaji a na okruhu Spa-Francorchamps.

Tretia generácia: odlišuje sa šesťvalcovým radovým motorom

Súčasný model BMW Z4 je na trhu od roku 2020 a schádza z liniek výrobného partnera spoločnosti BMW Group, ktorým je v tomto prípade Magna Steyr Fahrzeugtechnik v rakúskom Grazi. Celosvetové uvedenie novej verzie na trh sa začne v novembri 2022. Ponuka motorov pozostáva z dvojice štvorvalcových motorov a zo šesťvalcovej radovej jednotky, ktorá pre verziu BMW Z4 M40i (kombinovaná spotreba paliva: 8,1 – 7,9 litra/100 km; kombinované emisie CO2: 184 – 179 g/km v cykle WLTP; údaje pre cyklus NEDC: – ) vytvára vo svojom segmente jedinečný predajný argument. Model BMW M sa v ostatnom čase podieľal na celosvetovom predaji roadsteru viac ako 30 percentami, pričom v Nemecku zaznamenala verzia BMW Z4 M40i podiel až 48 percent.

Dodnes sa na celom svete predalo viac ako 55 000 kusov tretej generácie modelu BMW Z4. Najdôležitejším jednotlivým trhom pre roadster je Nemecko, kde sa predalo približne 26 percent všetkých vozidiel z aktuálnej modelovej generácie. Nasledujú USA (so 17 percentami), Čína, Spojené kráľovstvo a Japonsko. Vo všeobecne klesajúcom segmente vozidiel si model BMW Z4 udržiava od svojho uvedenia na trh mimoriadne konzistentné objemy predaja. Od prvého dňa ide o jednoznačne najpredávanejší model v triede, v ktorej ostro bojujú výlučne nemecké prémiové značky. A odvtedy neustále zvyšuje svoj podiel na trhu.

Hlavnými faktormi veľkej popularity modelu BMW Z4 sú charakter vozidla zameraný priamo na poskytovanie čistokrvnej radosti z jazdy a postavený na atletickom dizajne, temperamentnom pohonnom ústrojenstve a agilite vyvolávajúcej úsmev. Tieto vlastnosti priniesli modelu BMW Z4 aj pravidelné víťazstvá v porovnávacích testoch motoristických médií. Model BMW Z4 sa totiž už od predstavenia teší pozitívnemu ohlasu médií. Nemecký automobilový magazín auto, motor und sport ho vyhlásil za Comeback športového vozidla roka, zatiaľ čo Auto Bild ho označil za Najpríťažlivejší kabriolet roka. A modelu BMW Z4 sa mimoriadne dobre darilo aj vo verejných anketách. Čitatelia magazínu Motor Klassik ho v roku 2019 korunovali za Future Classic. Roadster si navyše počínal dobre na mnohých frontoch v ankete čitateľov magazínu sport auto, pričom každá z troch verzií získala ocenenie sport auto Award.

Dynamickejšie ako kedykoľvek predtým: štandardne dodávaný balík M Sport, BMW ľadvinky mriežky chladiča s novým dizajnom

Moderná interpretácia klasického športového automobilu s otvorenou strechou zahŕňa vonkajší dizajn modelu BMW Z4 so svalnatými proporciami, čistou estetikou riadenou súčasným dizajnovým jazykom BMW a s množstvom individuálnych detailov. Medzi charakteristické črty prednej časti patria veľké otvory na prívod vzduchu, LED svetlomety s vertikálne usporiadanými svetlometmi umiestnenými k vonkajším okrajom a dlhá kapota, ktorá sa tiahne až do blatníkov. Najnovšie dizajnové úpravy upriamujú ešte viac pozornosti na šírku a mohutný postoj roadsteru.

Mimoriadne významnú úlohu tu zohrávajú aj exteriérové prvky balíka M Sport, ktoré sú teraz súčasťou štandardnej výbavy štvorvalcových modelov. Zahŕňajú trojdielne otvory na prívod vzduchu v prednom nárazníku známe z iných modelov M, výrazné tvarovanie bočných prahov a zadný nárazník s nápadnými lemami na oboch stranách. Úpravami prešli aj bočné prívody vzduchu, ktoré vedú prúdiaci vzduch k vzduchovým clonám a znižujú turbulencie v podbehoch kolies. Dizajn BMW ľadviniek mriežky chladiča, ktorý získal výraznejší vzhľad, sa dočkal aj detailných úprav. Ľadvinky majú teraz horizontálnu vnútornú štruktúru, čím umocňujú dojem širokej prednej časti. Charakter modelu BMW Z4 M40i zameraný na výkon podčiarkujú prvky vrátane krytov vonkajších spätných zrkadiel vo farbe Cerium Grey a lichobežníkových koncoviek výfukového systému.

K športovej autenticite vonkajšieho vzhľadu modelu BMW Z4 prispievajú aj čisté plochy bokov vozidla (s dvomi dynamicky plynulými charakterovými líniami, ktoré vytvárajú štruktúru), veľké vetracie otvory za prednými podbehmi, spojler integrovaný do veka batožinového priestoru, tenké zadné svetlá v tvare písmena L a pútavý prvok difúzora v zadnom nárazníku. Klasická látková strecha roadsteru sa ovláda elektricky a stlačením tlačidla ju možno otvoriť alebo zatvoriť v priebehu 10 sekúnd, a to aj v prípade, keď sa vozidlo pohybuje až do rýchlosti 50 km/h.

Exkluzívne 19-palcové M disky kolies z ľahkej zliatiny, tri nové farby exteriéru

Medzi nové prírastky do štandardnej výbavy patria 18-palcové M disky kolies z ľahkej zliatiny v dizajne s dvojitými lúčmi. Tieto dvojfarebné kolesá sú obuté do pneumatík zmiešaných rozmerov: 225/45 R 18 na prednej náprave a 255/40 R 18 na zadnej náprave. Zákazníci majú teraz k dispozícii aj ďalšie možnosti, ktoré zahŕňajú M disky kolies z ľahkej zliatiny v 19-palcovom formáte určené výhradne pre model BMW Z4. Dizajn lúčov v tvare V, matná povrchová úprava Jet Black a diamantovo leštené okraje ráfika prinášajú mimoriadne nápadnú a sofistikovanú auru bočného pohľadu na roadster. Navyše, 19-palcové M disky kolies z ľahkej zliatiny sú obuté do pneumatík formátu 255/35 ZR 19 na prednej náprave a 275/35 ZR 19 na zadnej náprave.

Ponuka vonkajších lakov pre model BMW Z4 prešla starostlivou revíziou a pridali sa nové a odvážne expresívne verzie. Okrem farieb karosérie ako fialová metalíza Thundernight, modrá metalíza Portimao Blue a sivá metalíza Skyscraper Grey, ktoré sú prvýkrát dostupné pre roadster, zahŕňa ponuka aj štyri ďalšie varianty v širokom spektre medzi bielou, čiernou, červenou a sivou – vrátane trblietavého matného laku Frozen Grey od BMW Individual. Látková strecha BMW Z4 bude aj naďalej v ponuke v antracitovo striebornom efekte, čím tvorí alternatívu k štandardnej čiernej farbe.

Novinkou v zozname doplnkov sú aj M svetlá Shadow Line, ktoré si možno objednať v spojení s rovnako voliteľnými adaptívnymi LED svetlometmi. Tmavé vložky predných svetlometov pomáhajú vdýchnuť prednej časti vozidla nenápadnú športovú auru. A spolu s M vysokolesklým vonkajším obložením Shadowline s rozšírenými prvkami tvoria súvislý celok.

Kokpit klasického športového vozidla so špecifickými prvkami M

Dizajn interiéru modelu BMW Z4 určuje usporiadanie kokpitu so zameraním na vodiča. Jeho súčasť tvoria športové sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, jasné, dopredu smerujúce línie a minimalizovaný počet dekoratívnych plôch. Model BMW Z4 sDrive20i (kombinovaná spotreba paliva: 7,4 – 6,9 l/100 km; kombinované emisie CO2: 166 – 157 g/km v cykle WLTP; hodnoty pre cyklus NEDC: – ) sa štandardne dodáva s kožou Vernasca, pričom na výber sú farby čierna, svetlá Ivory White, béžová Cognac, alebo červená Magma Red. Modely BMW Z4 M40i a BMW Z4 sDrive30i (kombinovaná spotreba paliva: 7,4 – 7,0 l/100 km; kombinované emisie CO2: 167 – 159 g/km v cykle WLTP; hodnoty pre cyklus NEDC: – ) majú štandardne kožené/alcantarové čalúnenie s modrým kontrastným prešívaním a modrým lemovaním. Interiér modelu BMW Z4 sDrive30i pridáva M kožený volant, M športové sedadlá, M pedále a M opierku nohy vodiča, aby sa úroveň radosti zo športovej jazdy zvýšila o ďalší stupeň.

Okrem toho teraz klasický kokpit športového vozidla BMW Z4 sDrive30i dopĺňa prístrojová doska potiahnutá materiálom Sensatec. Súčasť štandardnej výbavy všetkých modelových verzií tvoria prvky ako vyhrievanie sedadiel, veterný deflektor, rozšírený úložný priestor, nakladací otvor medzi sedadlami, parkovacie snímače Park Distance Control so senzormi vpredu a vzadu, automaticky stmievateľné spätné zrkadlo a dvojzónová automatická klimatizácia. Modely BMW Z4 M40i a BMW Z4 sDrive30i sú tiež štandardne vybavené náladovým osvetlením a M prahovými lištami.

Vysokootáčkové motory, sofistikovaná technológia podvozka

Okamžitý nárast výkonu, nadšený apetít po otáčkach, príkladná účinnosť a jemnosť chodu, ktorými sa už dlhodobo vyznačujú motory vozidiel značky BMW. Tieto vlastnosti si zachovávajú aj tri benzínové motory, ktoré sa nachádzajú v ponuke aj pre novú edíciu modelu BMW Z4. Štvorvalcový motor poháňajúci verziu BMW Z4 sDrive20i sa štandardne spája so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Základný model možno na želanie objednať aj s osemstupňovou prevodovkou Steptronic Sport, ktorá je štandardnou špecifikáciou pre ostatné verzie motorov v zostave. Prevodovka Steptronic Sport sa dodáva s radiacimi pádlami na volante a funkciou Launch Control pre ideálnu akceleráciu.

Výnimočný status modelu BMW Z4, pokiaľ ide o technológiu hnacieho ústrojenstva, najvýraznejšie stelesňuje špičkový model, ktorého šesťvalcový radový motor s technológiou M TwinPower Turbo nemá konkurenciu a vykazuje vynikajúce výkonové vlastnosti. Jeho 3,0-litrový agregát s výkonom 250 kW (340 k) vyvinie maximálny krútiaci moment 500 Nm a BMW Z4 M40i vďaka nemu zrýchli z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy. Dva štvorvalcové motory, oba so zdvihovým objemom 2,0 litra a s technológiou BMW TwinPower Turbo, vynikajú temperamentnými výkonovými charakteristikami. Motor vo verzii BMW Z4 sDrive30i generuje maximálny výkon 190 kW (258 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm, čo umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy. S maximálnym výkonom 145 kW (197 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm šprintuje verzia BMW Z4 sDrive20i z pokoja na 100 km/h za 6,8 sekundy (verzia s automatickou prevodovkou za 6,6 sekundy).

Spolu s kompaktnými proporciami, minimalizovanou hmotnosťou, nízko položeným ťažiskom a s takmer dokonalým rozložením hmotnosti 50 : 50, poskytuje ideálnu platformu pre športové ovládanie, ktoré nadchne, očarí a spôsobí radosť z jazdy. K tomu sa pridávajú aj mimoriadne vysoká tuhosť karosérie a konštrukcie podvozku a vysoko efektívna aerodynamika modelu BMW Z4. Technológia podvozka, ktorá spája prednú nápravu s dvojkĺbovými pružinovými vzperami a päťprvkovú zadnú nápravu, odomyká podmanivú zmes agility a komfortu jazdy. Štandardná výbava všetkých modelových verzií zahŕňa aj variabilné športové riadenie.

Podvozok M Sport, ktorý je teraz súčasťou štandardnej výbavy modelu BMW Z4 sDrive30i, optimalizuje jazdnú dynamiku pomocou štandardných tlmičov a pružín. Verzia BMW Z4 M40i využíva adaptívne M odpruženie s elektronicky ovládanými tlmičmi a, podobne ako verzia BMW Z4 sDrive30i, aj M športové brzdy s možnosťou výberu modrých alebo červených strmeňov. Špičkový model je tiež vybavený diferenciálom M Sport na zadnej náprave, ktorý je pre verziu BMW Z4 sDrive30i k dispozícii ako voliteľná výbava.

Najmodernejšie asistenčné systémy vodiča, inteligentná konektivita

Model BMW Z4 ponúka zákazníkom množstvo najmodernejších asistenčných systémov vodiča pre zvýšenie úrovne pohodlia a bezpečnosti. Štandardná výbava zahŕňa predkolíznu výstrahu Front Collision Warning so zásahom bŕzd, výstrahu pred opustením jazdného pruhu Lane Departure Warning vrátane návratu do jazdného pruhu a funkciu čítania dopravných značiek Speed Limit Info s indikátorom zákazu predbiehania. Medzi položkami v zozname možností dodávaných na požiadanie sa nachádza Systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop&Go, výstraha pri zmene jazdného pruhu Lane Change Warning, výstraha pred kolíziou zozadu, výstraha pred vjazdom do križovatky, parkovací asistent Parking Assistant a parkovacia kamera Reversing Assist Camera. K dispozícii je aj BMW Head-Up Display, ktorý premieta informácie o jazde na čelné sklo.

BMW Live Cockpit Professional zaisťuje intuitívne ovládanie a inteligentnú konektivitu. Prináša prispôsobiteľné obrazovky pre plne digitálnu prístrojovú dosku a stredový ovládací displej, pričom oba majú uhlopriečku 10,25 palca. Medzi jeho funkcie patria aj multimediálny navigačný systém BMW Maps uložený na pevnom disku, inteligentný osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant, integrácia smartfónu, Wi-Fi hotspot a alarm.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.