Pojem cloudové hranie sa v posledných mesiacoch začína skloňovať čoraz častejšie, a to aj napriek tomu, že služby tohto typu sú na trhu už niekoľko rokov. Prečo je tomu tak a budeme aj v budúcnosti potrebovať na hranie počítače a herné konzoly alebo si vystačíme s ľubovoľným zariadením?

Princíp cloudového hrania spočíva v tom, že počítačové výpočty neprebiehajú priamo vo vašom zariadení, ale v dátovom centre poskytovateľa služby. Do vášho zariadenia sa následne odosiela obraz a opačným smerom putujú vaše vstupy – teda informácie o tom, čo ste stlačili na hernom ovládači alebo na klávesnici a myši.

Práve potreba obojsmernej komunikácie v reálnom čase je vlastnosť, ktorá odlišuje cloudové hranie od služieb typu Netflix či Spotify. V prípade Netflixu sa z dátových centier posiela videoobsah a Spotify vám servíruje hudbu. V oboch prípadoch si však služba dokáže poradiť s kolísajúcou kvalitou internetového pripojenia, pretože si vaše zariadenie môže dáta stiahnuť vopred. Pri videu aj pri hudbe sa napr. v predstihu ukladajú do vyrovnávacej pamäte nasledujúce minúty obsahu.

Pri hrách však takúto barličku nie je možné použiť. Hra totiž nevie, čo vy spravíte o sekundu neskôr, takže vám nemôže poslať dáta v predstihu. Cloudové hranie musí neustále pracovať s aktuálnymi informáciami, ktoré sa v reálnom čase menia. V praxi to znamená, že služba musí ponúkať veľmi kvalitnú infraštruktúru a vaše zariadenie musí disponovať rýchlym, kvalitným a najmä stabilným pripojením do internetu.

A aj pokiaľ sú všetky tieto podmienky splnené, stále je potrebné zabezpečiť čo najnižšiu odozvu, aby bol zážitok z hrania prirodzený a dostatočne kvalitný. Je teda zrejmé, že poskytovatelia cloudového hrania musia vyriešiť oveľa viac problémov, ako služby na streamovanie hudby či videa.

Cloudové hranie a jeho potenciál

Cloudové hranie ako také existuje už niekoľko rokov. Avšak pokiaľ ste služby tohto typu vyslovene nevyhľadávali, pravdepodobne ste sa s nimi ešte nestretli. Zatiaľ nebol dôvod. Firmy s technológiou experimentujú a snažia sa ju neustále vylepšovať, avšak stále ide o produkt, ktorý je určený skôr nadšencom a nie masám ľudí.

Predpokladáme, že o pár rokov by sa mohla situácia zmeniť. Cloudové hranie totiž skrýva veľký potenciál a prinesie úplne nové možnosti, ako konzumovať hry. Graficky náročné tituly si totiž budete môcť zahrať na televíznej obrazovke, a to aj bez toho, aby ste mali doma hernú konzolu či počítač, v internetovom prehliadači, na smartfóne či na tablete. Hry si takisto nebudete musieť sťahovať a aktualizovať. Jediné, čo budete potrebovať, bude kvalitné pripojenie do internetu.

Z nového konceptu budú profitovať aj tvorcovia hier, ktorým sa otvorí úplne nové publikum. Vývojári získajú nové nástroje, aby oslovili aj ľudí, ktorí sa doteraz nehrali a hernú konzolu by si nekúpili. Ukážka novej hry ich však zaujala a vyskúšať si ju môžu okamžite. Stačí iba kliknúť na internetový odkaz.

Jednoducho, potenciál tu určite je. Otázkou ostáva, ako poskytovatelia cloudového hrania uchopia finančný model služieb, aby bol atraktívny aj pre nich a aj pre (ne)hráčov. Budeme platiť mesačný poplatok za prístup ku knižnici hier? Alebo budeme platiť za prístup k výpočtovému výkonu v cloude a za hry samostatne?

Cloudové hranie dnes a zajtra

Jednou z prvých služieb, ktoré ponúkali hranie v cloude, bol OnLive. Ten začal fungovať už v roku 2010, svoju činnosť ukončil koncom apríla 2015. Dá sa povedať, že OnLive predbehol dobu a jeho neúspech našťastie neodradil ostatné firmy.

Dnes na trhu funguje viacero služieb cloudového hrania. V tomto článku ich nespomenieme úplne všetky, nie je dôvod. Zameriame sa na tie, ktoré sú pre Slovákov najatraktívnejšie – či už kvôli tomu, že sú dostupné aj na našom území alebo kvôli tomu, že za nimi stojí veľká technologická spoločnosť.

GeForce NOW

GeForce NOW je služba, ktorú si môžete už dnes vyskúšať aj na Slovensku

Pokiaľ si chcete vyskúšať cloudové hranie na Slovensku už dnes, najlepšou voľbou je služba GeForce NOW od spoločnosti NVIDIA. Tá je dostupná pre počítače so systémom Windows a macOS a tiež aj pre zariadenia NVIDIA SHIELD.

GeForce NOW ponúkal na začiatku knižnicu hier, ktorú ste mali k dispozícii za mesačný poplatok a prémiové hry, ktoré ste si mohli dokupovať. NVIDIA však neskôr zmenila svoju stratégiu a teraz vám umožňuje hrať v cloude iba vaše hry zo služieb STEAM, uPlay a ďalších. Služba GeForce NOW je zatiaľ dostupná zadarmo, nachádza sa v štádiu beta testovania. Aby ste ju mohli vyskúšať, musíte sa prihlásiť do testovania. Proces schválenia prihlášky však nejaký čas trvá.

GeForce NOW zatiaľ neprináša žiadnu pridanú hodnotu a je atraktívny skôr z hľadiska prezentácie technológie cloudového hrania. Hrať sa môžete iba na vyššie uvedených zariadeniach, takže ani v tomto smere nevyužíva plný potenciál služby.

Dostupnosť na Slovensku: Áno

Cena: Zatiaľ zadarmo, hry potrebujete vlastniť v iných službách

PlayStation Now

PlayStation Now umožňuje hrať PlayStation hry aj bez hernej konzoly od Sony

Služba PlayStation Now na Slovensku zatiaľ oficiálne nefunguje. Ide však o riešenie spoločnosti Sony, ktorá je dnes lídrom na trhu herných konzol, takže pozornosť si určite zaslúži.

PlayStation Now ponúka vybrané hry pre konzoly PS2, PS3 a PS4, ktoré si môžete streamovať do počítača a do PlayStation 4. V ponuke je aktuálne viac ako 600 hier a niektoré z nich si môžete stiahnuť priamo do PS4 a hrať ich lokálne bez nutnosti streamovania.

Aj PS Now je služba, ktorá zatiaľ nevyužíva plný potenciál technológie. V Európe je spoplatnená mesačným poplatkom vo výške 15 eur, resp. 100 eur v prípade ročného predplatného. V cene je prístup ku všetkým hrám.

Dostupnosť na Slovensku: Nie

Cena: 14,99 € mesačne / 99,99 € ročne, hry sú súčasťou predplatného

Google Stadia

Google Stadia je cloudová služba, ktorá má potenciál priniesť do herného priemyslu skutočné inovácie

Stadia je služba spoločnosti Google, ktorá začne naplno fungovať tento rok. Zatiaľ nie je známe, v ktorých krajinách a koľko bude stáť. Zaujímavá je však svojím konceptom, pretože Google ide o niekoľko krokov ďalej v porovnaní s existujúcimi službami cloudového hrania.

Stadia bude fungovať v prehliadači Chrome v počítači, na Android a iOS zariadeniach a cez Chromecast sa budete môcť hrať aj na veľkej televíznej obrazovke. Google sľubuje hranie v natívnom rozlíšení až 4K pri 60 fps, a to s podporou HDR a priestorového zvuku. Do budúcnosti hovorí o podpore rozlíšenia 8K a viac ako 120 fps.

Služba bude umožňovať prakticky okamžité prepínanie sa medzi viacerými zariadeniami. Hrať sa začnete v prehliadači Chrome na počítači, následne sa presuniete na telefón a v priebehu 5 sekúnd budete pokračovať v hraní tam, kde ste skončili na predchádzajúcom zariadení.

Google chce osloviť aj vývojárov hier, a to funkciami, ktoré sprístupnia ich tituly širokému publiku. Predstavte si, že na YouTube sledujete trailer na novú hru a po jeho skončení sa objaví tlačidlo Hrať teraz a vy si budete môcť prakticky okamžite vyskúšať hru.

YouTuberi, ale aj herní vývojári, budú môcť pomocou YouTubu pozvať divákov, aby si zahrali hru s nimi a k dispozícii bude aj funkcia zdieľania aktuálneho stavu hry, ktorý budete môcť súkromne či verejne zdieľať s inými hráčmi a vyzvať ich, aby získali lepší výsledok. Stadia tiež prinesie späť hranie v režime rozdelenej obrazovky a ponúkne integráciu Google Asistenta.

Google oznámil, že Stadia bude podporovať ovládanie pomocou klávesnice a myši a existujúcich herných ovládačov. Na trh sa však dostane aj oficiálny ovládač od Googlu, ktorý sa cez Wi-Fi automaticky spáruje so zariadením, na ktorom práve hráte.

Počas oficiálneho predstavenia platformy bolo tiež oznámené, že jednou z prvých hier pre Stadiu bude DOOM Eternal. Google takisto založil vlastné herné štúdio, ktoré bude vyvíjať exkluzívne hry pre novú platformu.

Dostupnosť na Slovensku: Nie je známe

Cena: Zatiaľ neznáma

Microsoft xCloud

Tento rok by sme sa mali dočkať oznámenia ešte jednej cloudovej služby. Microsoft pracuje na projekte xCloud a verejnosti by ho mal predstaviť počas konferencie E3 2019 v júni. Microsoft podobne ako Google disponuje obrovskou infraštruktúrou dátových centier, z čoho môže profitovať aj jeho nová služba.

O xCloude sa toho zatiaľ veľa nevie. Microsoft prezentoval streamovanie Xbox One hier do smartfónu so systémom Android, avšak na ďalšie detaily si budeme musieť počkať. Otázkou je, ako bude profilovať svoju službu a či prinesie aj nejaké inovatívne technológie.

Dostupnosť na Slovensku: Nie je známe

Cena: Zatiaľ neznáma

Verdikt

Je budúcnosť hrania v oblakoch? Pravdepodobne sa o pár rokov nedožijeme toho, že už nebudeme kupovať konzoly a počítače na hranie. Tieto zariadenia budú mať stále svojich fanúšikov, ktorí budú vyžadovať čo najlepší zážitok z hrania. Bude to podobné, ako je tomu dnes v prípade Blu-ray prehrávačov a služieb typu Netflix. Nároční diváci preferujú najvyššiu kvalitu, ktorú im ponúkajú Blu-ray disky, avšak mnohým používateľom bohato postačuje komfort a dostupnosť Netflixu.

Je však zrejmé, že cloudové služby ešte musia dospieť. GeForce NOW a PlayStation Now sa zatiaľ snažia osloviť iba určité skupiny hráčov, nový vietor môže priniesť Google Stadia. Tá bude určite chcieť zaujať veľké masy používateľov. A uvidíme, s čím príde Microsoft.

Avšak predtým, ako sa dočkáme plnohodnotného cloudového hrania v špičkovej kvalite, na nasledujúcich stranách sme si pre vás pripravili viacero článkov, ktoré pokrývajú novinky v tradičnom hraní.

Značky:

Roman Kadlec

Roman Kadlec
Testujem inteligentné hodinky, robotické vysávače, smartfóny a herné zariadenia. Sledujte ma na sociálnych sieťach @roman_fitit