Otázka čitateľa: Mám problém so svojím notebookom Dell. Počítač v základe funguje správne, a tak ako má, avšak problémom je jeho spustenie. Ide o to, že ak ho spustím z vypnutého stavu (nie uspania), nabehne len na čiernu obrazovku s nápisom „No boot device found“ a ponúkne mi vstup do BIOS-u tlačidlom F2. Ak ho stlačím, zobrazí sa BIOS, pričom nemusím nič robiť a môžem ho rovno zavrieť. Počítač následne už spustí Windows a normálne funguje. Čo tento problém môže spôsobovať?

Chybová správa vám oznamuje to, že BIOS nenašiel bootovacie zariadenie, na ktorom je nejaký operačný systém. Doslova nenašiel disk, na ktorom je váš Windows (alebo iný OS), alebo ho nemá prístupný.

Keďže ale po nasledujúcom reštarte, ktorý sa automaticky vykoná po výstupe z BIOS-u, už všetko funguje a operačný systém sa nájde a spustí, očividne jeho skutočná neprítomnosť alebo zlá konfigurácia nie je vinníkom. Z toho vyplýva, že problém bude hardvérového charakteru, s možnou naviazanosťou na problémový firmvér.

Keďže problém sa prejavuje len pri úvodnom štarte, ale už nie pri nasledujúcom reštarte, vinníkom potenciálne môže byť neskorá inicializácia vášho bootovacieho zariadenia (SSD alebo HDD). To má za následok, že boot mechanizmus preskočí na sekundárne zariadenie v poradí (iný HDD, optická mechanika, sieť či USB), kde už OS nenájde. Ak by to bola pravda, možným riešením by mohlo byť to, že mu dáte viac času.

Otvorte BIOS a v sekcii BOOT (či v mennom ekvivalente) skúste nastaviť poradie tak, aby systémový SSD/HDD nebol hneď prvý na rade. Vhodné by bolo vyskúšať nastaviť ako prioritnú optickú mechaniku, pretože otestovanie toho, či v sebe má alebo nemá CD/DVD, trvá 1-2 sekundy, čím získate na inicializáciu úložiska viac času. Keďže pri štarte sa bootovateľné médium v mechanike nenájde, BIOS pokračuje preskočením na ďalšie zariadenia v poradí a snáď už narazí následne na inicializované úložisko s operačným systémom. Po nastavení tohto poradia nastavenia uložte a následne počítač vypnite. Po chvíli ho skúste opätovne zapnúť a sledujte, či sa problém prejaví aj tentoraz.

Ak postup nezabral, problém môže byť aj iného rázu a bootovacie zariadenia vôbec nie sú správne inicializované na prvý pokus.

Flashovanie BIOS-u pred nábehom Windows

Tento fakt je možné ľahko otestovať tým, že do mechaniky (nastavenej stále ako prvé bootovacie zariadenie v poradí) zasuniete inštalačné médium Windows, či akéhokoľvek iného operačného systému (pokojne aj Linuxu). Na notebookoch, ktoré mechaniku nemajú, je alternatívne možné vyskúšať bootovať operačný systém z USB kľúča. Ak ani v tomto prípade bootovanie nenabehne po prvom spustení (No Bootable devices), pôjde o problém základnej dosky, respektíve jej BIOS-u/UEFI a nie úložiska v podobe konkrétneho HDD či SSD a jeho firmvéru.

Či už pôjde o prvý alebo druhý prípad, problém by mohol byť potenciálne kompletne odstránený v novej verzii BIOS-u. Pri pretrvávajúcich problémoch tak navštívte stránku výrobcu vášho notebooku, kde konkrétny model vyhľadajte a pozrite sa na číslo verzie BIOS-u, ktorú je k nemu možné stiahnuť. V prípade, že číslo verzie je väčšie, ako to čo vidíte pri spustení vlastného BIOS-u/UEFI, je súbor novší a je vhodné si ho stiahnuť.

Najbezpečnejšie je, ak si ho uložíte na USB kľúč a následne z prostredia vstaveného prefleshovacieho mechanizmu nahráte na základnú dosku. Tento mechanizmus sa na väčšine dosiek spúšťa buď priamo z BIOS-u/UEFI, kde má označenie obsahujúce meno FLASH (napr. v prípade Asusu ide o EZ Flash), či na úvodnej obrazovke. Na väčšine aktuálnych notebookov DELL je tento mechanizmus možné spustiť cez One Time Boot Menu.

Flashovanie BIOS-u priamo z Windows

Alternatívou je možnosť prefleshovať BIOS z prostredia Windows, pomocou obslužného programu. Obe možnosti obvykle výrobcovia notebookov poskytujú a pri sťahovaní BIOS-u vám ponúknu výber aplikácie (EXE) alebo len samotného BIOS-u.

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.